Injustering ctc ecoflex

Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

!SLUT PÅ TRÅD!
Ett riktigt huvudbry har detta varit med mycket reparationer, sena nätter och modifikationer för att underlätta framtida underhåll.

Summa summarum: trots extrema problem så gick ändå
allt att renovera och med en behjälplig servicegubbe med rätt instrument lyckades vi trimma in brännaren. Nu eldar vi hälften så mycket bränsle som tidigare ägare gjorde och vi har dessutom varmare innetemperatur.

Tack för all hjälp jag fått här, jag uppskattar verkligen alla tips och råd.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av André »

Ett gott råd är att mäta upp effekten och se till att inte ha mer är max 15 kW i ecoflexen i läge hög, mäter man upp och sedan får fläkten justerad så förbränningen blir rätt behöver endast eventuellt matning ändras vid byte/ny leverans av pellets.

500-520 gram/10 minuter i läge hög vilket är ca 14,5-15 kW skulle rekommendera 500.
280-350 gram/10 ,minuter i läge låg vilket är 8-10 kW.
Pannan kommer förmodligen ytterst sällan gå på hög då, under sotluckan brukar färgen vara vit/ljusgrå.

Din panna har inte gått mycket om inte kretskortet är bytt, min brännare (likadan men aritem/thermia) här nu snurrat i 22 289 timmar sedan feb 2005 med enbart 15 kW och kompisens biomatic har sedan 2006 bränt ca 250 ton pellets på snart 16 år.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

André skrev: sön 16 jan, 2022 09:58 Ett gott råd är att mäta upp effekten och se till att inte ha mer är max 15 kW i ecoflexen i läge hög, mäter man upp och sedan får fläkten justerad så förbränningen blir rätt behöver endast eventuellt matning ändras vid byte/ny leverans av pellets.

500-520 gram/10 minuter i läge hög vilket är ca 14,5-15 kW skulle rekommendera 500.
280-350 gram/10 ,minuter i läge låg vilket är 8-10 kW.
Pannan kommer förmodligen ytterst sällan gå på hög då, under sotluckan brukar färgen vara vit/ljusgrå.

Din panna har inte gått mycket om inte kretskortet är bytt, min brännare (likadan men aritem/thermia) här nu snurrat i 22 289 timmar sedan feb 2005 med enbart 15 kW och kompisens biomatic har sedan 2006 bränt ca 250 ton pellets på snart 16 år.
Jag ska faktiskt ta ut servicegubben en gång till så fort bulkförrådet är påfyllt igen. Jag körde nämligen temporärt med säckar från SCA förra gången han var här vilket jag annars inte köper. Jag ska även beställa en ny fläkt eftersom jag märkt att den inte är riktigt pålitlig trots nya lager.
Dessutom så glömde vi både han och jag bort att inställningarna för effektläge återställs när man byter och pannan går nu på den högsta effekten som han kunde hitta.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av nyman »

Men varför kostar du på? Köp en sladdlampa, stoppa in den i rökröret och justera fläkt och matning så det ligger på gränsen till att bli synlig rök när brännaren går i full drift. Ställ hög- och låg matning till samma vid mätningen för man vet annars inte riktigt vad man mäter. Skriv upp värdena. Om man absolut ska ha två effektlägen så sänk eller höj fläkten några steg och gör en ny inställning på samma sätt.
Pellets måste vara ett DIYprojekt om det ska löna sig.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av André »

Går även bra att ställa fläkten på 0% i lågläget då är de avstängt, då kan man mäta upp effekten för hög/låg/ ev min.
Fläkten behöver man aldrig röra för att mäta upp effekten då de tar 10 min/läge, när detta är gjort är de bara lägga in matnings % i resp läge sen man ev nån med mätare komma och endast ställa in fläkt men aldrig ändra matning.

Gör den som utför mätningen rätt ska han vänta iaf 5 min efter ändring innan han mätar, är lite tröghet innan förbränningen kommit i fas inte som en motor/oljebrännare.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

nyman skrev: lör 22 jan, 2022 10:16 Men varför kostar du på?
Servicegubben var verkligen inte dyr alls. Han är pensionär och sysslar med det här främst för att ha något att göra och att han tycker det är kul. Jag är en envis kucklare in i benmärgen men det var helt klart värt att ha honom här i några timmar. Under tiden injusteringen gjordes så pratade vi om anläggningen och det var riktigt skönt att kunna bolla idéer på plats. Det är inte riktigt samma sak som att ta det i text här på forumet. Han bjöd även in mig att komma till hans verkstad när som helst. Jag är ju ändå väldigt tacksam för vad jag lärt mig härifrån.
Han debiterade bara en timme plus ersättning för dieseln.

Jag är förstås införstådd i att pellets är mycket utav ett DIY-projekt och jag ämnar göra dessa justeringar själv sen, men för oss, när det var som värst, så var enda lösningen ett tag att byta panna och brännare. Så jag ser det nu som att det vi gjort har helt klart lönat sig. Hade jag bytt panna och brännare så hade det känts onödigt kostsamt eftersom att jag ska bygga en ny fristående anläggning för fliseldning.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Skriv svar