Injustering ctc ecoflex

Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Efter en omfattande renovering av brännare så söker jag nu med ljus och lykta efter någon som kan utföra en injustering. Jag reder helt enkelt inte ut det nu. Antingen får jag en halvfull asklåda efter en dag eller så blir det mängder av kondens och vatten i asklådan.

Jag befinner mig i Söderköping
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av nyman »

Det låter konstigt. Vad händer om du börjar med exempelinställningarna i manualen och sätter låg- och hög effekt till samma för enkelhets skull. Vad har du för temperatur i pannan när det blir vatten i asklådan?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Tack för respons Nyman. Lite bakgrundsfakta:
Det hela börjar egentligen bli en rätt så lång historia nu.
Efter ca ett år som ägare av vår funkislanthandel från '47 upptäckte jag att brännaren var i riktigt uselt skick och pannan var till slut tjock med tjära, ca 1cm beläggning som värst. Anläggningen har nog aldrig erfarit proper skötsel då tidigare ägare var en riktig snåljåp utan dess like.
Jag har bytt nästintill allt i brännaren förutom gjutjärnshus, doserskruv och fläkt. Fläkten har däremot fått nya lager. Enligt programvaran så har pannan endast 7000 drifttimmar sedan 2006 :shock: eller kan det vara sedan 2012 då det troligtvis byttes kretskort (hittade instruktionsbok för byte av kretskort).

Oturligt nog så sprang blandarventilen läck och resulterade i att kretskortet gick åt pipsvängen. Jag lyckades dock återställa kretskortet genom byte av två st optokopplare mellan säkringar och PCB.

Låg har jag inte fått att gå bra ännu så jag kör endast på samma värde för hög och låg som, i mitt tycke, är riktigt skeva värden. 65% på både matning och fläkt och jag har just nu riktigt fin aska i lådan. Minskar jag fläkten så blir det kondens direkt.

Något som nu slog mig- hur hårt ansatta ska de sfäriska lagersätena vara på fläkten? Vid lagerbyte så monterade jag ihop dem dikt an som det tidigare satt men de är ju fjäderbelastade och borde ju gå att släppa litet vilket borde resultera i en lättare ansatt axel. ? . En elektrisk motor som denna kan väl omöjligt tappa effekt med åren, antingen fungerar den eller så är den trasig.

Jag antar att den stora mängden sot och aska i panna och rökkanal borde ju bero på tjära som förbränns, det börjar nämligen bli längre intervaller mellan asktömningarna. Vid första tjärbildningen la jag en vecka på att bränna med gasolbrännare och sedan skrapa, bränna, skrapa, bränna... ja du fattar.

Jag har fått tag i det lokala företaget som 2006 installerade pannan och dom var absolut inte intresserade av någon injustering. Han önskade mig dessutom lycka till med att få tag på någon för enligt honom så finns det bara en person i Östergötland som justerar pelletsbrännare.

Efter renoveringen av brännare lyckades jag för första gången på säkert många år få upp panntemperatur i 85 grader, tidigare har den inte klarat mer än 55 grader. Just nu är det ju dock +6° utomhus.
Jag kan inte komma ihåg panntemperaturen vid just tjärbildningen. Vad skulle kunna avläsas av den?



Det vore gött att få till lågeffekten också för det blir nu lite många och korta intervaller mellan varmstarterna.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Måste även tillägga att jag ännu inte gjort en mätning av effekten på brännaren då jag inte riktigt greppat hur det ska gå till. Det nämns ju om och om igen på forumet så jag får leta lite till.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av nyman »

Men ecoflexbrännaren är inte byggd för att eldas av- och på utan ska brinna hela tiden.
Pannan går bra med av- och påbrännare av annat fabrikat också men mycket mera jobb och större otillförlitlighet.
Har en Eurofire M3 som reservbrännare också ifall det skulle bli något problem.
Låg- och hög effekt är ingen mening att böka med utan ställ dem till samma.
Mäta upp effekten är inte lätt att göra på en brännare med mellanförråd.
Mät rökgastemperaturen i rökröret i stället.
En digital stektermometer som tål 250 grader en stund är enklast.
Lite mer än 120 grader bör man ha i en tegelskorsten, i skorsten med insatsrör räcker det med 120 grader.
Vid för låg effekt får man tjära i rökröret och då får man öka effektern både på låg- och hög.
Olika inställning på, låg- och hög ökar bara problemen med tjära då högeffekten knappast hinner gå in innan stopptemperaturen uppnåtts.
Mycket stora hus kanske behöver högeffekten.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Tack för input Nyman. Tog ett tag att svara dig och har nu hunnit testa pannan ytterligare. Pannan är riktigt dumt placerad i pannrummet vilket gör underhåll besvärligt svårt, så svårt att jag hade missat att det var en hel del tjära kvar nere i första raden av de runda kanalerna, tjära som jag gissar är gammal synd då det var torrt och hårt som stål.
Tillverkade en viska med utbytbara borst av syrafast 3mm vajer. Det gick åt ett par meter vajer men kanalerna är nu helt fria från tjära och jag tycker pannan gör bra ifrån sig även nu när vi fick en köldknäpp på -13. Bulkförrådet, en Mafa villa, har nog aldrig blivit tömd eller rengjord så det var stora mängder spån i. Gjorde ett test över några dagar där spånet fick filtreras bort innan brännaren och jag märkte en stor skillnad på askmängden.

Jag är med på vad du säger angående hög och låg och kör nu endast med samma inställning av dem, 60 matning och ca 60 på fläkt. Jag blir fortfarande fundersam över det höga värdet på fläkten, men det fungerar ju iaf.
Jag upplevde att det var alldeles för många stopp när vi hade några plusgrader utomhus under en vecka typ, får jag helt enkelt räkna med att hänga med i temperatursvängningar och justera brännaren då?

Det finns givare för rökgastemp men jag ska införskaffa analogt instrument för att se eventuell diff. Med 11m insatsrör så har jag behövt ha minst 140 grader i rökgastemp för att få tillräckligt hög temperatur uppe i skorsten.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Stegatorparn »

Har du ett insatsrör av rostfritt stål eller keramik, behöver du inte fundera på skorstenstemperaturen.
Vad kan kondens ställa till med?
Det är skillnad på en murad skorsten där man kan få frostsprängningar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Stegatorparn- Jag kanske uttryckte mig slarvigt men det är förstås inte skorsten jag försöker vara uppmärksam på, utan pannan.

Kondensen har bevisligen skapat problem i pannan under tidigare ägares drift eftersom att det har hållit mig i syssla de senaste 45 dagarna.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av nyman »

Kondensen i pannan beror på att du kanske kör på- och av. Är pannan varm hela tiden blir det ingen kondens. Fabriksinställningen i Avancerat/Pellets är varmhållning 60 minuter, skruv hög effekt 68 och fläkt hög effekt 40. Du hade 60 för fläkten och då kanske det inte blir så bra. Kyler ned elden och röken så det blir kondens och tjära
Pannan är effektiv med långa tuber och då blir det tjära om temperaturen blir för låg. För att få bort tjära helt i de långa tuberna så hjälper det att tillfälligt öka till högre effekt, då bränns tjäran bort.
Huru är det i rökröret? Här sade pannan ifrån själv när jag körde på för låg effekt genom att ge tjära i rökröret.
Vi slipper att sota ned oss av att ta upp turbulatorer och lyfta bort tunga magneter som man får göra på Effecta och Biomatic och det är skönt.
En snabbkoppling med två spakar på framsidan för att lossa brännaren, bättre sladdsystem och längre gejdrar för att dra ut brännaren så hade pannan varit färdigutvecklad.
Tyvärr lade CTC ned både Ecoflex och den nya vedpannan. Nu skriker folk efter värmepumpar men CTC har inga komponenter.
Den destruktiva reinfelteran med "just in time" leveranser visar upp sitt resultat. Bara IVT kan leverera värmepumpar och de är väl inte de bästa.
Senast redigerad av nyman den sön 26 dec, 2021 12:07, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Stegatorparn »

Lite kondens från eldstaden har jag bara fått en gång vad jag kan minnas, när jag startade upp första gången för säsongen i mitten av september. Då var pannan riktigt kall 15°-20°. När pannan väl är varm, blir det ingen märkbar kondens.

Blir det vatten i asklådan regelbundet, misstänker jag att det kan vara läckage någonstans. Håller systemet nivån eller har du behövt fylla på?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Nyman- det är inställningsvärdena som är så förvirrande för 68/40 matning/fläkt fungerar inte alls. Ställer jag in de värdena nu så kommer det vara en pöl på golvet vid asklådan imorgon. Jag funderar på om det inte bara är bäst att sluta stirra sig blind på vad inställningarna "ska" vara och istället bara köra på känn tills aska, panntemperatur och rökgaser ser okej ut.

För att tydliggöra tjärproblematiken som var förut så snackar vi här om centimetertjocka beläggningar. På forumet har jag läst om folk som haft ett par mm och att det var otroligt tjocka beläggningar. Tjäran tog mig en vecka att få bort genom att krypa in i pannan och elda med gasbrännare i omgångar. Intill kanalväggarna var tjära så pass torr och hård som metall att det inte längre gick att elda bort. Jag lyckades få bort det sista med en tillverkad vajerborste med utbytbara borst på borrmaskin. Tjäran är alltså borta så nu handlar det väl egentligen bara om att få till en inställning som fungerar.
Någon rökgasanalys kan jag nog inte räkna med då det inte finns någon som utför detta i länet, enligt uppgifter.

Rökröret har klarat sig helt ifrån tjära konstigt nog. Tjäran har bara funnits i eldstad, och tuberna.

Under tiden jag renoverat har jag ju även förändrat en del saker för att kunna underlätta skötseln. Anläggningen är från början så konstigt utformad så det är inte så konstigt att förra ägare med hyresgäster har syndat så grovt.

Jag visste faktiskt inte om att Ecoflexen var nedlagd.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Stegatorparn-

Det blir ju såklart svårt att utläsa något när pannan har haft så många avbrott senaste månaden pga störning, reparation och underhåll.

Något läckage tror jag inte finns eftersom att jag inte behövt fylla på något.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av nyman »

Om du tar bort locket som fördelar röken till de bakre tuberna och låter röken gå en enkel genväg, blir det samma problem då också? Det låter helt otroligt att du kan få vatten i asklådan. Kan det vara plattvärmeväxlaren som droppar vatten eller ventilerna till den som ej är av högsta kvalite, fick byta en när jag skaffat pannan?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Nyman- ja det skulle jag kunna testa men vad skulle det eventuellt kunna visa? Det borde ju innebära att det blir tuffare för pannan att komma upp i temperatur eftersom att gaserna gärna går rakt ut i rökröret istället för att vända vända nedåt.

Nu har pannan gått fint i ett dygn ungefär med behaglig temp inne och med endast någon varmstart under natten. Men fläkten är uppe över 70%.

Jag blir verkligen fundersam över hur alla andra har fläktvärden som är långt under matningsvärdet medans det snarare är tvärt om för min del.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Någon läckage finns inte tror jag. Hela växlarkopplet tog jag bort för några månader sedan för att rengöra. Växlare var då helt igenbäckad av jox då pannan aldrig haft ett smutsfilter och huset ligger ett stenkast ifrån en gammal järnmalmsgruva...

Rengjorde växlaren i omgångar med kalklösning tills den verkade ren. Använde sedan ett ugnsrengöringsmedel som vi har i restaurangen och stora mängder smuts fortsatte att komma ut. Vv blev som ny.
Ventilerna bytte jag i höstas då de gamla läckte från vredet.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Skriv svar