Ureldning misslyckades

Skriv svar
QuMark
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 13 dec, 2021 21:25

Ureldning misslyckades

Inlägg av QuMark »

Hej Pelletsforum!

Kul att det finns en plats för även denna typ av frågor! Ni har hjälpt mig några gånger tidigare genom den samlade kunskapen/inläggen som finns här, stort tack!

Nu första gången jag inte hittar riktigt svaret på min fråga, har en Biobjörn-brännare som mestadels fungerar klanderfritt. Bytt lite tändelement osv.
Sedan några veckor tillbaka får jag att "ureldning misslyckats", och pannnan stannar. I rastret ligger det en hel del gammalt "bös" och jag upplever att pannan är rätt sotigt, det är även lite fränare doft, än vad jag är van vid. Efter rengöring och nollställning så funkar den igen.


Första gången detta hände trodde jag att det var länge sedan jag lyfte ur aska osv, men nu har det hänt 3 ggr på en period av en vecka och kan inte riktigt förstå vad som ändrats eller vad detta beror på.

Någon som har en ljus idé på vad som kan vara orsaken? har samma leverantör av pellets och har inte egentligen märkt nåt annorlunda där.

vänligen
Markus
Nybörjare :P - Biobjörn
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ureldning misslyckades

Inlägg av Stegatorparn »

Pelletsmatningen är lite för hög så vid ureldning hinner inte fyren brinna ut och slockna inom inställd tid.
Om du tittar in på pannans eldstadsväggar är de sannolikt svarta av sot.
Minska pelletstrim från 95 till 92 och kolla sotets färg efter nästa eldning.
Du kan också öka Urblåsningstid under Avancerad meny från 45s till 180s. Håll gärna koll under en ureldning hur lång tid det tar för fotocellen att gå ner till 0%.
Jag har haft samma problem och ställde urblåsningstiden till 360s.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar