Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Skriv svar
PJVH
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 dec, 2021 21:13

Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Inlägg av PJVH »

Hej alla pelletsvänner! Är ny på forumet efter att ha köpt ett hus med en pelletspanna. Pannan är en Egor V25-F som det installerats en pelletsbrännare i från Ecotec (modell: A3-25 kw). Bredvid står en bulk om 4,7 m3 med en skruv till brännaren. På pannan sitter en manuell shunt.

Vi flyttade in i huset i somras och jag har varit väldigt nöjd med pelletseldningen. Huset är stort på ca 280 kvm och uppmurat år 1926 så är skönt att kunna brassa på bra om man vill det utan någon större fördröjning. Allt har funkat väldigt bra under hösten och det har varit några kalla perioder med 0 grader och mycket blåst (bor på Gotland).

För 4,5 vecka sen så fyllde vi på bulken med 2,5 ton. Under dessa veckor har det varit ganska kallt och en vecka ca minus 5 - 10 grader. Två veckor efter påfyllningen så sotade jag pannan. 4 veckor efter påfyllningen så märkte jag att pannan hade stannat och ser då att det är så pass mycket sot och oförbränd pellets som ligger upp runt ”handen”/primärringen och antar att det är därför den stannat. Jag ser också att det under de här 4 veckorna säkert gått åt nästan 2 ton pellets och att det ligger mycket pellets som inte är helt förbränd. Längst bak mot skorstenen ligger det fin grå aska som det brukar men under primärringen mest pellets som inte är helt förbränd. Se bild.
Jag brukar knacka rent hålen i primärringen när jag sotar men kanske inte har gjort det tillräckligt och att det är därför det blir såhär?

Någon som vet vad felet kan vara?

Jag förstår mig inte heller helt på hur jag ska ställa temperaturen på vredet till vänster och shunten för att optimera pannan. Förstår att det förmodligen beror på flera saker men finns det några generella tips?
Jag har hittills haft vredet så temperaturen är ca 60 grader och sen justerat shunten manuellt så det håller sig 21 grader i huset.

Huset är som sagt uppmurat, tilläggsisolerat på vinden och 2-glasfönster i hela huset. Övervåningen har nyare 2-glasfönster med energiglas.

Hoppas ni förstår er på min långa läsning. :D

https://share.icloud.com/photos/0TJjsjH ... 2U8w#Visby
https://share.icloud.com/photos/0cgkvDJ ... TqOw#Visby
https://share.icloud.com/photos/0RYGsii ... dVZA#Visby
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Av dina bilder att döma, får brännaren för mycket pellets så brännarkoppen svämmar över.
Du behöver justera ner matningen så all pellets förbränns i koppen och inte ligger och pyr i pannan.
Inställningen görs med 3 switchar på styrkortet i kontrollenheten om du har den vita originalboxen. Gör brännaren strömlös innan du öppnar styrlådan för säkerhets skull.
Här kan du ladda ner en instruktion https://www.ecotec.net/wp-content/uploa ... ningar.pdf
Se först hur switcharna står så du vet aktuell matning och ändra sedan ner med ett steg. Låt brännaren gå en hel cykel och kontrollera sedan om det fortfarande ligger glödande pellets i pannan, då du sänker ett steg till osv.

Panntemperaturen bör inte gå under 60°, då det är risk för kondensutfällning och korrosion. Ställ termostaten på 75° för lite marginal. Hysteresen på de gamla oljetermostaterna brukade vara 5°-6°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PJVH
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 dec, 2021 21:13

Re: Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Inlägg av PJVH »

Tack så mycket! Och tack för ditt snabba svar.

Jag har läst manualen men förstår inte riktigt. Har öppnat styrenheten men vågar inte pilla där i onödan :P
Är det de små röda grejerna, nedanför SW1, som är switcharna? Ska man skjuta dem åt sidan? Bifogar bild. Vilken av 1, 2 eller 4 i så fall?

https://share.icloud.com/photos/00fdCJm ... 1SmBHEPCjA
https://share.icloud.com/photos/0aftYwy ... u_yzlMFjcg

Tack på förhand!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Inlägg av Stegatorparn »

Dina switchar står för 60%. Flytta den översta röda, switch 1, till höger "ON", så sänks matningen till 50%.
Låt brännaren gå en cykel eller två och kontrollera sedan om koppen svämmat över med halvbrända pellets. I så fall ändrar du till 40%.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PJVH
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 dec, 2021 21:13

Re: Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Inlägg av PJVH »

Nu har jag testat att sätta switchen på 50 % istället för 60 %. Upplever ingen skillnad ännu, får testa sänka ytterligare till 40 %. Jag sotade igår ur pannan och rensade de två luftrören som går in under brännarkoppen. Det låg en del grusig aska i böjen men inte tätt. Rensade också klokt bland flänsarna/luftspaltarna till brännarkoppen. Anledningen till att jag började med detta var att jag pratade med en tekniker som jobbar där vi köper pelletsen. Han trodde att brännaren fick för lite luft och de två rören vad igenfyllda. Nu, ca 18 timmar senare, så får jag inte upp pannan över 55-60 grader. Kan det vara att den får för mycket luft nu? Går det att justera så fläkten går mer mindre?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Inlägg av Stegatorparn »

Fläkten går inte att justera, endast pelletsmatningen. Det är bara att justera tillbaka till 60% och se om det hjälper.
Ta en titt på processorn och se vilket program den innehåller. Kanske inte var det vi antog.

Rengöring av brännarkoppen från koks ska utföras minst en gång per månad.
http://www.kruse.st/pellets/ecotec/SEA3_INST.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Inlägg av André »

Börjar fläkten på gjort sitt?
Thermia/ariterm Brännaren ser man direkt om fläkten börjar gjort sitt pga oförbrända pelletsar i asklådan och efter nått dygn stannar den ofta pga optovakten sotat igen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Inlägg av Olle45 »

Läser om ditt problem med oförbränd pellets
Kan problemet ligga ryckigt drag ?
det många inte tänker på är att skorstenens drag störs av byig vind ute!
oförbränd pellets kan uppstå om förbränningen störs av ryckigt drag som nära suger ut
lågan som även kan slockna.
För att veta om det är byig vind ute som stör, så är ett sätt att ha koll på förbränningen när det är vind stila !!
mvh olle45
Tillverkar rökgasutrustning
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Inlägg av Snapphane »

Är den pellets du fyllde på likvärdig med den gamla? Lika hård?
Kolla att fläkten ger korrekt luftmängd. Rengör fläktbladen med pensel/tandborste eller tryckluft - viktigt.
Direktmata fläkten med 230V och känn med handen att det kommer luft ur de två rören och slitsarna i primärringen. Är luften korrekt riktad från rören?
Om fläkten snurrar lätt utan missljud är den troligen ok men om du har en tachometer kan du mäta varvtalet. Lagerna är billiga standardlager och lätta att byta.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
PJVH
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 dec, 2021 21:13

Re: Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Inlägg av PJVH »

Tack så mycket för allas svar!

Jag höjde igen matningen till 60 % och termostaten står på 80 grader. Nu är blandningen bra tycker jag. Askan är fin och det ligger inga oförbrända bitar i askan. Så felet var troligen att jag hade pannan på för låg temperatur (ca 60 grader) och att de två luftrören som går in i brännarkoppen var fyllda med aska så det inte kom tillräckligt med syre för pelletsen som låg längre ned i koppen.
Det övre luftröret pekar ned på koppen och blåser luft där. Ska det vara riktat ned mot koppen?

Jag tycker dock att det fortfarande är ganska hög förbrukning när jag hör efter vad andra förbrukar i sina hus. Dock har ju alla olika förutsättningar och är unika. Om vi tittar på vår förbrukning 6 månader tillbaka så kommer en årsförbrukning ligga på ca 13 ton, dvs ca 62,400 kwh/208 per kvm och år?! Senaste 4 veckorna har vi till exempel gjort av med 2 ton. Temperaturen har hållit sig runt 0 grader under den perioden.

Vårt hus är beläget på mellersta Gotland (mycket åkrar runt och öppna ytor, dvs ganska blåsigt när det blåser) och byggt 1926. Källaren och grundmuren är i kalksten och de två bostadsplanen är uppmurade med tegel. Varje våning är ca 145 m² så uppvärmd boendeyta är ca 300 m². Källaren är bara en oinredd källare men blir delvis uppvärmd också då rören går i källaren så uppvärmd yta kanske blir ca 450 m². Källaren håller ca 13-15 grader. Övriga två bostadsplanen håller ca 20-21 grader. Fönstren är kopplade 2-glas. Vinden tilläggsisolerad.

Inga ackumulatortankar och ingen rökgastemp är installerad. Jag tänkte få tag i någon som kan sätta in en rökgastemp och se om värmen smiter genom skorstenen.

Pannan står ju också i källaren. I sommar tänker jag sätta in tvåglasfönster i källaren då de flesta är englas idag. Förhoppningsvis blir det då varmare i källaren och pannan håller temperatur bättre.

Med allt detta inräknat, tycker ni förbrukningen låter rimlig eller ska man titta på några åtgärder?
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Inlägg av Snapphane »

Finfint, bra att det funkar.
Observera att mina synpunkter är i egenskap av lekman.
Föreslår att du kontrollerar fläkten minst avseende rengöring av bladen. Dessa skall ha en svag konkavitet. Damm sätter igen dessa vilket sänker luftflödet. Mina två A3 har aldrig haft problem med aska i primärluftsrören (de nedre som mynnar i primärringen) - kanske åtminstone delvis pga att jag håller fläkten ren. Sekundärluftsröret (det övre) skall såvitt jag vet blåsa mot toppen av lågorna för att få en bra sekundärförbränning. På min ena brännare var röret tämligen ruckbart i sidled och blåste inte perfekt centrerat, så jag fixerade det rätt. Verkar tveksamt att det spelar stor roll.
Mitt 30-talshus (takhöjd ca 2,6 m) med källare och total uppvärmd yta ca 170 m2, kräver ca 30-40000kWh/år vilket ger gott och väl 200 kWh/m2 räknat på 35000 kWh/år. Iofs är det baserat på gamla pannan, så jag ser fram emot minskning mha Pellmax UB.
Du har ca 62000 kWh på ca 450m2 vilket ger ca 138 kWh/m2 emellertid med reservation för källarens lägre temp. För varje grads höjning av rumstemp ökar energibehovet ca 5%. Om källaren rumstemp ökas 6 grader ger det 30% ökat energibehov - låt säga 6-7000 kWh. Totalförbrukning ca 70000kWh/år ger ca 155 kWh/m2.
En grov regel säger att årligt energibehov i kWh delat med 3000 ger effektbehovet i kW. 70000/3000= ca 23 kW.
Rökgastempen är förstås bra att mäta. Med din höga förbrukning är det lönt att optimera pannan. Vad har du för panna, styrning osv? Mäter du FLT (framledningstemp) och retur? Finns en mängd parametrar att hålla koll på. På forumet finns deltagare som åtminstone i mitt tycke verkar helpriffsiga, så se vad de svarar.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Oförbränd pellets/onormal förbrukning?

Inlägg av Snapphane »

helproffsiga ska det vara.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar