Beredskapslager??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Beredskapslager??

Inlägg av Bomi »

Hej

Har i mitt tycke ganska god beredskap om något skulle hända med pannan/brännaren (Viking Bio 20). Finns alternativ till både värme och varmvatten.
Men det finns kanske några grejer man bör ha på hyllan ändå tänker jag?

Vad har ni alltid hemma? Tändelement och en kondensator till skruvmotorn tänker jag rent spontant på? Nåt mer?

Hur mäter man upp ett löst tändelement jag har liggande förresten?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Beredskapslager??

Inlägg av Stegatorparn »

Ett tändelement i reserv är aldrig fel att ha då de går sönder när det är som mest olämpligt.
Elementet består av två separata slingor där varje slinga ska mäta c:a 170 - 180 ohm. Trasigt element ger oändlig resistans.
Kontrollera också att elementet inte är kortslutet mot jord genom att mäta mellan ett anslutningsstift och elementhöljet. Instrumentet ska visa oändlig resistans.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Beredskapslager??

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har de sista åren köpt flera kompletta anläggningar (via Blocket, för en låg peng) att ha för att plocka reservdelar ifrån.
Så här står just nu både en komplett brännare med komplett skruv i reserv, och en hel del annat..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Beredskapslager??

Inlägg av Bomi »

Köpte 2 brännare för typ 600 kr. Inte helt kompletta men fick med en fungerande fläkt och minst 1 tändelement som jag mätt upp ikv: 170 ohm på ena slingan och ca 199-200 ohm på andra.Godtagbart?

Sen står jag med skägget i brevlådan nu, gav en fläkt till grannen för han hade hjälpt mig med att blästra lite grejer, bland annat turbolatorerna till pannan fick sig en uppfräschning. Och nu har min fläkt havererat... Mer om det i en ny tråd som kommer snart :bom:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Beredskapslager??

Inlägg av Stegatorparn »

Kör tändelementet tills en slinga ger upp.

Beträffande fläkten skulle jag först använda de delar som redan finns.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar