Biomatic 20 konstruktion

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
TompaBe
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 20 dec, 2021 22:45

Biomatic 20 konstruktion

Inlägg av TompaBe »

Hej,

Nu har jag haft en Biomatic 20 i 5 år. Fungerat bra förutom den automatiska sotningen. Men jag måste ställa frågan. Är konstruktörerna på Thermia ett gäng nyutexade ingenjörer i genusvetenskap från Södertörn? Maken till kass konstruktion får man leta efter.

Vi börjar med mekanismen för den automatiska sotningen av rökrören. Vilket jäkla rappel! För det första orkar inte motorn dra runt skiten så man får gå där i dra själv varje dag eller som jag bygga en egen anordning som orkar dra fjädrarna. Har bytt motorn en gång och den nya orkar inte heller. Material rör sig i värme och man löper ut fjädrarna efter ett tag så dom sagt inte samma form/egenskaper som när dom var nya. Han jag köpta rekommendera smörjning av axeln och att släppa på skruvarna till motorn lite. Funkar inte heller...

På tal om fjädrarna. Ska man regelbundet serva/göra rent något ska man för fasiken göra det enkelt att serva. Orkar inte ens beskriva alla detaljer vad som är fullständigt idiotiskt med den konstruktionen. Vid sista rengörningen var det nära att jag klädde hela skiten i folie o skickade det i omloppsbana.

Sen kommer vi till den eminenta anordningen för att dra ut brännaren. Tänk om dom gjorde den lite längre så man kunde vinkla den helt åt sidan för rengöring. Som det är nu tar dom grå panelerna i. Eller ta bort dom grå jäkla "göra snyggt" panelerna på sidan som inte fyller någon annan funktion än att göra det trångt o jävligt.

Sen har vi handtagen för låsen till för brännaren. Men för i helvete, hade ni bråttom till fredagssupen när ni konstruerade detta? Så jävla trångt att man knappt får in händerna för att låsa. När man väl får dit ena sidan konstaterar man att andra handtaget sitter innanför plasten så man får börja om.

Sen har vi kontakterna för kablarna till brännaren. Redan fått löda om en eftersom dom inte är avlastade på ett vettigt sätt.
Skriv svar