Janfire nh

Skriv svar
ankarl
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 22 okt, 2016 23:03

Janfire nh

Inlägg av ankarl »

God Jul! Hoppas ngn kan ge lite råd. Brännaren stoppade igår, överhettad. Sambon sotade när han kom hem men det löste inte problemet. Nu får jag felmeddelande fel starter sekvens. Har försökt starta om men det verkar som att doseringsskruven inte går?! Kan ngn ge råd om hur jag ska felsöka eller är det bara att köpa ny motor till skruven?/Annette
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire nh

Inlägg av Stegatorparn »

Kommer det fram pellets till brännaren så internförrådet är fyllt?
Har doseringsskruven kört fast eller går trögt? Går det att dra runt skruven om motorn är demonterad?
Kanske lager som är spånfyllt och går trögt? Troligen det närmast motorn.
Fungerar motorn när den är demonterad från skruven?
Här är en film som visar motorbyte https://mrpellets.se/sv/tips-tricks-med ... re-nh.html.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ankarl
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 22 okt, 2016 23:03

Re: Janfire nh

Inlägg av ankarl »

Tack för råd! Pellets kommer till internförrådet men inte vidare. Ska försöka få isär motor o skruv o kolla närmare!
ankarl
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 22 okt, 2016 23:03

Re: Janfire nh

Inlägg av ankarl »

Nu fungerar det! Men nästa gång ska det tas kort innan man skruvar ner ngt ;)......så stort tack för hjälpen!/Annette
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire nh

Inlägg av Stegatorparn »

:thumleft:
Vad bra att det löste sig utan motorbyte.
Spån i lagret antar jag?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ankarl
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 22 okt, 2016 23:03

Re: Janfire nh

Inlägg av ankarl »

Tror det?! Satt fast, gjorde rent och smorde! Så nu håller jag tummarna att det fungerar!/Annette
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire nh

Inlägg av Stegatorparn »

Har inte provat själv, men om man spolar rent ett slutet kullager med t.ex. Brakleen eller liknande från den sida som inte är utsatt för spån, tror jag man kan köra lagret torrt, så inte spån fastnar i fettet. Rotationshastigheten är så låg att det knappast är risk för varmgång.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar