Internskruv mosar pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Rauti
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 12 okt, 2020 03:15

Internskruv mosar pellets

Inlägg av Rauti »

Hej!

Har problem med internskruven på min Ecotec A4. Har haft isär allt och allt ser rent och fint ut samt att skruven går lätt och fint när det inte är nån pellets i brännaren.

Vid drift verkar det som att skruven klämmer pelletsen på nåt sätt tills motorn inte orkar driva till slut. Kopplar man av kedjan då går skruven VÄLDIGT tungt.

Har haft ur skruven och gjort ren den och jag kan inte se några fel på den med blotta ögat.

Någon som har nån aning om vad som strular?
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Internskruv mosar pellets

Inlägg av Snapphane »

Ok, du har påvisat att motståndet sitter i skruven och inte i vxl-lådan.
Har du inspekterat skruvens främre svetsfog? Den kan slitas ner men då är vanligen axeln nersliten timglasformat och behöver svetsas eller bytas. Om främre svetsfogen släppt medger det att spiralen komprimeras/får mindre avstånd mellan varven i främre delen. På min ena brännare skevade spiralen så att den låg emot röret (man hörde det) varvid det gick så trögt att motorn stannade. Den var även diskret hoptryckt (jag trodde inte det var möjligt m tanke på godstjockleken) i längsled, så jag fick korrigera avståndet mellan varje varv i främre delen. Om man inte gör det kommer det för varje varv framåt att finnas mindre volym för pelletsen varför pelletsen komprimeras, pressas ut mot röret vilket ökar motståndet. I vart fall teoretiskt….. Hur som helst har skruvarna fungerat efter reparation enligt ovanstående.
Om spiralen slitits och kortats brukar (nåja, under åren har det bara behövts tre ggr….) jag bygga på spiralen mha svets så att den når ut i koppen.
Har du mycket spån? Det kan vara lönt att skydda lagret mha en bit rund duk (t ex brandskyddsduk) och en tunn bricka framför lagret, det blir en packning som skyddar lagret från inträngande spån. Pelletsen trycker på brickan som komprimerar duken varvid den expanderar mot röret och tätar. Mina brännare har aldrig behövt det men det finns flera exempel på motsatsen.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Rauti
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 12 okt, 2020 03:15

Re: Internskruv mosar pellets

Inlägg av Rauti »

Tack för svar!

Har precis bytt motor och den har gått en vecka. Nu verkar det som att den nya växxellådan håller på att ge upp då den rasslar ibland.

Har haft isär hela brännaren och slussen både ser fin ut och går fint så där borde det inte vara några problem. Skruven går även lätt och fint utan pellets i. Har även slipat ren skruven samt kollat svetsningarna och jag kan inte se nåt fel direkt.

Är bredden konstant på varje varv så jag kan mäta avstånden på skruven? Om du förstår vad jag menar 😁

Blir verkligen inte klok på detta. Måste ändå vara nåt problem med skruven när pelletsen väl kommer dit. Hur tungt ska skruven gå? Ska man kunna snurra runt den för han eller med lite hjälp?
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Internskruv mosar pellets

Inlägg av Snapphane »

Hmm. Kan inte omedelbart säga vad som är fel. Ej råkat ut för din situation.
Pelletsfylld skruv har jag kunnat snurra trögt för hand genom att ta i kedjehjulet - har det stora hjulet.
Uppfattar det som att du bedömer skruven vara ok, dvs:
- rak utan att wobbla i sidled
- inga miss- eller skrapljud
- främre skruvvarvet och svetsning intakt
- kullagret ok
- kedjans leder är ok
Koppen skall skruvas på utan skevhet i förhållande till rörets längsled, annars kan skruvens främre del ligga an.
Avståndet mellan skruvvarven skall vara lika.
Har du monterat nya motorn så att axeln inte spänner i slussens bronslager? Sällan problem.
Ett långsökt fel är att pelletsnivån i internförrådet blir för hög så att slussvingarna tar i. Har bara hänt mig när jag under test manuellt matat för mycket pellets i slussen.
Är kedjehjulen i längdled/axiellt i linje med varandra så att kedjan inte spänner i sidled?
Att under drift lokalisera motorns ökade motstånd, hade underlättas om det funnits en fjäderbelastad kedjespännare som genom sin rörelse indikerat ökat motstånd i skruven. Det finns modifieringar att göra som underlättar felsökning och kan skydda motor/vxl-låda.
Ska fundera. Borde komma på det efter 20 års drift med två brännare.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Rauti
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 12 okt, 2020 03:15

Re: Internskruv mosar pellets

Inlägg av Rauti »

Tack för all hjälp!

Jag köpte en ny skruv och nu går brännaren klockrent.

Antagligen var skruven för sliten vilket gjorde att pelletsen nöps fast ibland.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Internskruv mosar pellets

Inlägg av Snapphane »

Så bra!
Menar du att skruvens diameter minskat så att pellets klämts mellan skruvlindningens topp och röret?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar