Ökofen och Easypell finns i Sverige

Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av Snapphane »

Ökofens hemsida visar blankt vad gäller Sverige, men det stämmer inte.
Pratade idag med Easypell/AquaCalor VVS AB i Torup/Halland som säljer Easypell (en bantad variant av Ökofen). De har även Ökofen men inte hunnit få med allt på sin hemsida. Vad gäller Ökofen hänvisar de så länge till finska https://wifotek.com/sv/produkter/okofen/ som har svensk text.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av Haseld »

En önskedröm för fanatiker.............
https://www.oekofen.com/de-de/myenergy365/
https://www.oekofen.com/assets/deutschl ... rgy365.pdf
se sidan 7: Nennleistung 600 W
(länken Wirtschaftlickeit fungerar ej, (överarbetas ?))

600 W, vad är det och komma med? det räcker ju inte ens till en liten spisplatta och
värma en burk soppa. :(
Ska man dessutom ha solceller, batteribackup på 12 kWh, växelriktare med batteri-
laddningsfunktion och smartmätare tangerar man väl snart en million-investering. 8)

så här svarade jag när frågan kom upp i värmepumpsforum:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum ... #msg788188
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av Snapphane »

Visst är elproduktionen 0,6-1 kW för låg och totallösningen MyEnergy365 för dyr (flera hundra tusen?) Än så länge. Men vi har sett starkt fallande priser på t ex solceller. För min del tar jag till mig att en stor väl ansedd tillverkare som Ökofen tagit fram en fungerande produkt med stirlingmotor.
Om man jämför det med att köpa elbil (batteri med nätutjämnande funktion), solceller, batteri, egen vindsnurra med all kringutrustning, värmepump (kanske med pellets som backup), så hamnar Ökofen ffa utan stirling (kan kanske installeras i efterhand) högre upp på intresselistan. Statens huvudanledning att prångla på oss alla high-tec elprylar är att slippa undan uppdraget att trygga vår elförsörjning (kärnkraft…) och elnät. Detta ansvar läggs nu på fastighetsägare som med skattade pengar pådyvlas göra stora investeringar (mums för momsinkomsterna) och ta på sig underhållsansvar mm. Dessutom skall vi ”medvetandegöras” om vår förbrukningsprofil och fördela effektuttag jämnt över dygnet. I praktiken skall vår uppmärksamhet i oproportionell grad ägnas åt värme och elförbrukning.
Detta är orsakat av årtionden av misskött energipolitik. Att reda upp stolliga, okunniga, faktaresistenta, ohandlingsförlamade och felprioriterande politikers sörja åläggs nu medborgarna.
VP-forum läst och följs. LVVP-ägare kan roa sig med att räkna på break-even elpris för pellets/LVVP när pellets kostar 4000:-/ton och COP 1,7-2,2 när det är kallt. Som tur är har jag fast elpris 46 öre ytterligare fyra år men det är småpengar LVVP/CTC sparar jmf m pellets men bekvämlighet får kosta vilket det kommer att göra 2025 med dess troliga elpriser och sannolikt brett införda effektavgifter. De nya elmätarna är i själva verket i vissa avseenden en trojansk häst vars egenskaper det är klokt att lära sig.
Svenska folket riskerar ett brutalt uppvaknande senast om några år. Biobränsle inklusive vattenmantlade ved/pelletskaminer lär bli efterfrågade.
Det ur många aspekter vinnande konceptet för en ( t ex vår) familj som kör 1000 mil/år är Kia Ceed CRDI, begagnad högklassig pelletspanna med modern brännare, LLVP, vedkamin samt investera pengarna som blir över. LVVP betalar sig sannolikt dåligt (bättre att investera de pengarna). Elbilar, batterier osv är för fanatiker som blivit missledda och bör sätta sig ner och räkna. Räkna ordentligt. Kanske rent av räkna med att vara beredda att besudla sina händer med lite sot emellanåt. En självgående högeffektiv Ökofen lär bli uppskattad.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av andreas »

Jag tycker hybrid tekniken är ett steg i rätt riktning. Sitter själv och sneglar på en ny panna, främst för askutrymmet, men givetvis vore det roligt med högre verkningsgrad. Effekt taxor framöver gör att jag gärna fortsätter med biobränsle alt kombinerar lösningar. Det är ett naturligt steg för de flesta fastighetsägare och se över sin uppvärmning :)
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1082
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av nyman »

Nej någon töntig laddpanna för 100 000 är det inte många som går på. Mässat om acktanken som hjärtat i husets värmeförsörjning har man utan framgång gjort i 20 år. Jag sågade sönder min acktank och firade detta med marsipantårta.
Rör det pellets så är det allt-i-ettpannor som gäller i Sverige.
För de som är unga och tänker på framtiden blir ved ett starkt alternativ igen. Helt elberoende uppvärmning är närmast oansvarigt. Ingen säkerhetskontroll görs av personer som arbetar inom eldistributionen. VPK-Ylva som fått rodret kring migrationen i EU öppnar för ny massmigration. Hur lätt som helst att plocka in sabotörer som vid en knapptryckning stänger ned delar av Sveriges elförsörjning.

Vi med låg ekonomi får vara nöjda med beg. modern pelletspanna och luftvärmepump.
Hur det är med nyare janfirepannor vet jag inte. De äldre janfirepannorna (Mescoli) kunde hjälpligt också eldas med ved. Hur är det idag?
Konstigt att de svenska aktörerna inom pellets inte kan ta ett krafttag. Importera lämpliga pannor med möjlighet till enkel vedeldning, konstruera lämplig MODERN brännare därtill och komplettera med modern styrning.

Den nedlagda KMP UNO pannan är ett lite bortglömt alternativ som ofta säljs billigt Med en BioBjörn eller Nibe PB20 brännare tror jag det blir en bra lösning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av Snapphane »

Ja, så tänker jag också. Kombinationer blir vinnare. Superdyra laddpannor får också vara men det är bra att känna till marknaden?
Det är problematiskt att flera energirådgivare inte vare sig tar upp pellets eller känner till de produkter som kräver minimal tillsyn.
Jag pratade med representant för Pelletsförbundet och föreslog en mer riktad och konkret marknadsföring av pellets - gärna i kombination med LVVP. Fick gehör för flera synpunkter. Då måste man lösa problemen med larm för hög returtemp mm. Det var en av anledningarna att jag efter ivrig argumentation av en jordnära rörmokare valde CTC i255 som har tank med shunt vilket sannolikt ur effektivitetssynpunkt/SCOP nog inte är optimal men lär vara driftsäker och kan ta emot värme från vattenmantlad kamin, pelletspanna osv.
Rörmokaren har själv samma kombination och den fungerar utmärkt.
Effecta Komplett verkar funktionsmässigt ok men kan ej kopplas till wifi vilket är ett krav för mig. Föreslog att de byter till t ex PLuM-styrning vilket de redan övervägt och uttalade att ”det är kanske dags att ta upp det igen”.
Tyvärr är det nog svårt att undvika ack-tank om man vill ansluta vedeldad vattenmantlad kamin mm.
Detta forumet har varit och är en guldgruva jag är evigt tacksam över att få ta del av.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av Haseld »

"Snapphane" (avstår från citering, då blir "Roli" glad)

Räkna är väl vad man har gjort i alla tider, därför har min uppvärmning också varit olika vid olika tider
under snart ett halvt sekel.
Men man har ju också andra faktorer att ta hänsyn till än rena kronor och ören,
har aldrig varit rädd för att sota ner mina händer och har även i arbetslivet haft rätt så skitiga jobb,
därför tänkte jag behålla min då 21 åriga bil ett tag till och valde en riktig bergvärmepump istället.
Bor man norr om Dalälven är en LVVP bara en nödlösning man kan ta till, om man inte får borrtillstånd.

Vad ska man ha wifi till, till en pelletspanna ?? det fungerar ju bra med de termostatlösningar som finns
(ex. TK1A) och en elpatron lite lägre som reserv.
Blir det stopp, måste man ju gå till pannrummet, det kan man ju inte sköta trådlöst. 8)
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av André »

Snapphane skrev: tis 28 dec, 2021 09:26 VP-forum läst och följs. LVVP-ägare kan roa sig med att räkna på break-even elpris för pellets/LVVP när pellets kostar 4000:-/ton och COP 1,7-2,2 när det är kallt. Som tur är har jag fast elpris 46 öre ytterligare fyra år men det är småpengar LVVP/CTC sparar jmf m pellets men bekvämlighet får kosta vilket det kommer att göra 2025 med dess troliga elpriser och sannolikt brett införda effektavgifter. De nya elmätarna är i själva verket i vissa avseenden en trojansk häst vars egenskaper det är klokt att lära sig.
Svenska folket riskerar ett brutalt uppvaknande senast om några år. Biobränsle inklusive vattenmantlade ved/pelletskaminer lär bli efterfrågade.
Det ur många aspekter vinnande konceptet för en ( t ex vår) familj som kör 1000 mil/år är Kia Ceed CRDI, begagnad högklassig pelletspanna med modern brännare, LLVP, vedkamin samt investera pengarna som blir över. LVVP betalar sig sannolikt dåligt (bättre att investera de pengarna). Elbilar, batterier osv är för fanatiker som blivit missledda och bör sätta sig ner och räkna. Räkna ordentligt. Kanske rent av räkna med att vara beredda att besudla sina händer med lite sot emellanåt. En självgående högeffektiv Ökofen lär bli uppskattad.
Ja 2025 kanske de verkligen händer något med elpriset vilket sas/varnades för skulle bli så extremt högt redan i början på 2000 talet, hur har de varit?
pelletspriset har dubblats här i norr iaf från 2014-2019 medans elpriset varit nere på 90 talets nivåer, 2013 1480:-/ton då fyllde jag upp förrådet med 8850 kg i förrådet detta räckte till 2016 då gick det på 2300:-/ton och augusti 2019 2900 så vi får väl se vad bulkpriset blir nu?
Pelletspriset kommer följa med då elpriset går upp, En kompis som transporterar pellets sa att priset på pellets kommer höjas nu pga elpriset enligt en tillverkare han pratade med innan jul. Han frågade tyvärr inte hur mycket priset skulle stiga.

Att SCA Obbola byggt om för pellets lär inte dämpa prisökningarna heller, kommer gå 2 bulkbilar med släp dit varje dag året runt. Pelletförbrukning bara där för 5000-6000 villors årsförbrukning.
Även att stålindustrin försöker nu göra "miljövänlig" plåt med kol av pellets, Om jag inte minns fel så skulle dom behöva 20 000 ton kolpellets/år. Kommer pellets finnas för privatpersoner i framtiden undrar jag?
Foderfabrikerna har/håller på att konvertera olja till pellets, Holmsund har byggt om redan.

50,75 öre/kilowattimme inkl moms med 3 årsavtal nu hos Skellefteå kraft sen är de ju alla andra hitte på avgifter förstås och anslutningen som man ändå behöver oavsett ved/pellets/vp.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1082
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av nyman »

Amen du har glömt bort överföringsavgiften.
Tog treårigt hos Vattenfall. 65,25 öre inklusive allt.
Överföringsavgiften inkl. moms 75 öre.
För elen betalas 149,25 öre per kilowattimme.

Pellets nu hos Byggmax 40 kr per påse. Det innebär 2:50 kr per kilo pellets.
Med energiinnehåll på 5 kWtim per kilo.
En kilowattimme med pellets kostar då 50 öre, då ej inräknat verkningsgraden.
Min luftvarmepump ger COP 3 vid -10 grader.
Betyder alltså att vid -10 grader ute blir pellets och luftvärmepump lika dyrt.

Roligt att se Andre´ tillbaka!
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av André »

Ja överföringsagiften är på 10 öre/kWh här med Skellefteå kraft, men oavsett så ska ingen tro att inte pelletspriset kommer följa och ligga lite under elpriset förutsatt att de kommer finnas för privatkunder.

Tycker även de är fel att pellets eldas i stora fjärvärmepannor, dom kunde hålla sig till flis. Men de är klart dom drabbas ju inte av dyr pellets som säkert är bekvämare för dom också, bara höja priset på fjärrvärmen om bränslet stiger.

Man ska nog inte räkna med mer än 4000 kWh/ton, såg nu att sca tar 3450:-/ton med pellets på säck och med sotningsavgifter med ineffektivt panna är man över 1:-/kWh för pelletsen. Hade man haft 2 sotningar/år hade man betalat sotaren över 1500/år.
När jag bytte panna sjönk årsförbrukningen med nära 2 ton från ca7-5ton, hade inte varit kul att haft den pannan och de pelletspriset sca har på småsäck. Med sotning ca 26 000/år och jävlats med asktömmningen 1-2 ggr/vecka är inget man saknar, har inget super askutrymme nu heller men med en pinne kan jag peta undan askan så man kan köra ca 1 ton innan pannan behöver tömmas. Sotar numera efter ca 2 ton, efter 1 ton suger jag bara bort aska via vedluckan, så typ 30 sekunder då man petar bort aska och ca 2 minuter att suga ur och 25-30 att sota panna/brännare.

En sak jag inte fattar är att dom som bygger nytt inte tänker nånting på hur välisolerat huset är, själv skulle jag då byggt lågenergihus då man bor i Norrland och klimatförändringarna inte kommit tillräckligt långt så jag tror inte på pasivhus här än.
Där kanske även staten skulle gå in och skärpa kraven vid nybygge?
Kanske även för fritidshus, vet flera som byggt fritidshus men kommer/är redan permanent boende men byggt så tunna väggar som möjligt för att vinna m2 och sedan billiga 2 glas för att hålla nere kostnaden antar jag.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av Snapphane »

God forts 2022!
Intressanta inlägg.
Wifi panna/brännare vill jag ha för att monitorera och fjärrstyra anläggning i fritidshus 5 mil fr hemmet. Känns självklart att lämna den 90-talsteknologi som präglar de flesta brännare än idag.
Pelletstillgången på sikt kan jag inte uttala mig om.
Varma Villan 3190 :-/t bulk, tyvärr 8 mm. Har höjt 200:-, dvs ca 6-7%. Rabatt Villaägarna 100:-/ton ger ca 64 öre/kWh brutto exkl verkningsgrad.
Elskling idag: 131 öre/5 år, 140 öre/10 år vid 15000 kWh/år i Skåne. Eget elpris 46,3 i fyra år till. Därefter sannolikt minst 300% dyrare. Egen ny LVVP för 140” lär under sin livstid inte betala sig och är anskaffad endast av bekvämlighetsskäl. Bättre än att köpa elbil.
”Elpris”: obs kr/kWh och effektavgift kr/kW. Den senare oavsett elpris.
Villaolja 14150:-/1000l
Panna Easypell tyvärr ej wifi men rengöring endast 1 gg/år. Pris ? men har hört siffran 65”.
Ökofen med stirling dyr. 600 W räcker till att direktdriva pelletsbrännaren (underhållsglöd), cirkulationspumpar, wifi/fiber, många LED-lampor. Slovenisk vedpanna m stirling ca 100”, värme 20 kW (lite klent) el 700-900W (max 1050W). Bättre köp än elbil, resa till Maldiverna, byta köket mm??
http://sunnytek.se/fixarsidan-for-den-s ... sifier.pdf , dvs gengas. 1,1 kW el, 5,5 kW värme 65 gr. Bränsle 2,8 kg/t, biokol 0,5 kg/t som måste tömmas v 10:e tim. Bökigt, men el har man mitt i skogen på fimbulvintern och stirlingmotorn är servicefri minst 10000 tim. T. ex.när elbilen inte är laddad, inte kan vara ”utjämnande” och dieselelverket drar 0,2-0,3 l/kWh samt tillika rasar efter en timme……
Redan nu har vi och Europa varit en hårsmån från roterande nedstängningar pga kass elnät.
Hyndai slutar nu att utveckla fossilmotorer. El-/klimathysterin är en pandemi.
Bra att ha:
-skafferi
-jordkällare
-vedeldad köksspis
-kamin med kokplatta och ugn
-separat eldragning/elledningar och uttag för ”nödel”
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av André »

SCA i Härnösand levererar till några värmeverk i trakterna runt Umeå men idag stoppades leverans till bla värmeverket i Bjurholm pga att de är helt tomt på pellets i Härnösand, råvara finns och pressarna går för fullt men de räcker inte till så nu kör man från Luleå fabriken istället där de finns på lager ännu.
Klintpellets hade fyllt upp i en extra byggnad för 2-3 månader sedan då förrådet/magasinet va fullt, nu har över hälften av ordinarie magasinet och extramagasinet tömts och inga småsäck finns på lager då de varit svårt att få fram säckar men skulle nu komma och säckning ska köras de dom orkar.
En stor del har levererats till värmeverk söderut som inte fått tag på pellets.
Tur att dom har igångkörningsproblem i Obbola pappersmassefabrik så dit går ingen pellets just nu mot tänkta 60-80 ton/dygn.

Blir intressant att se framöver då de är nu den stora efterfrågan är under jan-feb och se hur stor prishöjningen blir. Kanske blir så högt pelletspris att Skellefteå kraft börjar leverera till privatkunder igen?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av Snapphane »

Tack för intressant info.
Vi i Skåne är rätt illa ute upplever jag.
Mycket svårt att få tag i torr ved.
Fjärrvärme ca 110” i investering och anslutning, fast avgift ca 3900/år, 77 öre/kWh.
Eländet beror till stor del på stängda kärnkraftverk som gjort oss beroende av Europas höga elpriser.
Världens bästa energiförsörjning har ödelagts av MP, C och S.
Hur mycket stryk behöver Sveriges folk för att förstå att välja bort de partierna?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av Haseld »

Jag har läst på lite om "Snapphane"s tidigare länk från den 4.Jan.2022 och även gått vidare från pdf-en:
https://www.microgen-engine.com/
https://kothe-marl.de/aktuelles.html
https://www.designhaus-marl.de/#home
Hos kothe-marl.de kan man tydligen i första hand hyra kontorsutrymme i södra Tyskland !! 8)
Sen så skriver de mest om drömmar och framtidversioner, som ska komma 2025,
att hitta vad det kostar är dock svårare,
ett utdrag/citat nere ger dock en fingervisning till en nyligen visad SVT-artikel: se längre ner:

"Die Gerätehersteller für Smart Home sind noch garnicht so weit und wenn, dann bieten sie eigene teure unkompatible Lösungen an. Was nützt einem z.B. eine abschaltbare Steckdose zum Lastabwurf bei einem Tiefkühlschrank, wenn dieser nach dem Einschalten jämmerlich piept, weil „Stromausfall” war.
Auch darf man nicht den administrativen Aufwand beim Betrieb und Wartung dieser Systeme unterschätzten. Die vorausgesagten Enegieeinsparungen und die Bequemlichkeitsvorteile sind häufig nur Theorie, da die baulichen Voraussetzungen fehlen (größere Wärmetauscherflächen um eine Aufheizung in kurzer Zeit zu realisieren, fehlende Stromversorgung für Hilfsenergie…). Negativ ist auch erhebliche Strommehrverbrauch durch Standby der Smart-Home-Geräte.
Statt die Steckdosen der Verbraucher zu steuern, ist die Pufferung von Strom bei den immer billiger werdenden Hausbatterien viel einfacher und weniger störsanfällig. Waren die Preise vor kurzem bei wenigen kWh Kapazität noch bei annähernd 10 T€, bietet die Firma Tesla mit einem 13-kWh-Powerwall für 6700 € an. In wenigen Jahren laufen die Förderungen der ersten Solaranlagen aus. Neue dürfen ohne Stromspeicher nicht installiert werden. Die Betreiber werden sehr schnell auf Stromspeicher umstellen, wenn sie statt 50 ct nur noch ca. 4 ct (nach Leipziger Strombörse) pro kWh vergütet bekommen."

se även:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bleki ... orsorjande
se citat ovan "bietet die Firma Tesla mit einem 13-kWh-Powerwall für 6700 € an."
det blir då 206 500, - Kr PLUS installationskostnader och ev. kringutrustning som behövs.
(Dessutom "sågar" dom Smart-Home-tekniken.)

Solceller, när det ligger en par decimeter snö och är 15 - 20 grader minus, ger inte mycket energi att lagra.

"André"s information om pelletssituation och väntad framtidsperspektiv bekräftar ju att man gjorde rätt:
att byta från pellets till bergvärme.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ökofen och Easypell finns i Sverige

Inlägg av Snapphane »

Min avsikt med att informera om Ökofen mm var att peka på att stirlingkonceptet fungerar och förhoppningsvis utvecklas. Inte att försvara deras prisbild.
Ökofenpriser i Finland: https://wifotek.com/sv/produkter/okofen/
Easypell i Sverige https://www.easypell.com/sv/ har även Ökofen och kan kolla upp priser.
Vedpannan med stirling ca 100".
Solceller är nog här för att stanna. Får väl se utveckling närmsta åren.
Viktigast är ju att man själv är nöjd med sin anläggning och dess lönsamhet.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar