Kontrollera funktion Laddomat

Skriv svar
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Kontrollera funktion Laddomat

Inlägg av T16_AeRo »

Har en Ariterm Biomatic 20+ pelletspanna som laddar en 1800 l ack.tank via en Laddomat
Hur kollar jag upp funktionen på Laddomaten..?
Har för mig det finns nån termostat insats som bör bytas ut efter några år.

Har termometrar på samtliga anslutningar men fattar inte riktigt hur allt hänger ihop..

Dessutom skulle jag behöva byta ut motorn på cirkulationspumpen då den börjat låta lite illa. Men det kommer väl forsa vatten om jag lossar den..?

Bild
Bild
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kontrollera funktion Laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Termostaten byter du när det behövs, alltså när laddningen är dålig och panntemperaturen måste upp till 85°-90°.
Vad jag kan se på termometrarna, verkar laddningen fungera normalt.

Det finns avstängningsventiler på alla tre anslutningarna till Laddomaten varav en på pumpens utlopp mot pannan. Det går alltså att skifta pumpmotorn utan någon större vätskeförlust. Mejselspåret på ventilaxeln anger flödesriktningen. Vrider du ventilen 90° år den stängd.

Här finns en manual att ladda ner http://www.termoventiler.com/applicatio ... Manual.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera funktion Laddomat

Inlägg av T16_AeRo »

Ok.. det låter ju bra.
I just detta ögonblick visar:
Den översta termometern (vatten ut ur pannan..?) 62 grader
Den understa (vatten in i pannan..?) 54 grader
Den på sidan (vatten som ska värmas från tankbotten..?) 34 grader

Tänker jag rätt då..?
Hur vet man vilken temp själva termostaten i laddomaten har..?

Och så sista frågan. Vilken hastighet på cirkulationspumpen är optimal..? :mrgreen:
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kontrollera funktion Laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Panntemperaturen verkar låg, går brännaren eller har den nyss startat?
Laddomaten hade en 72° termostat när den lämnade fabriken. Den kan ha blivit utbytt till en med lägre öppningstemperatur. Av temperaturerna att döma, skulle jag gissa att det sitter en 53° termostat i den.
Det innebär att tanken börjar ladda tidigare och du får snabbare varmvatten i kranarna. Sedan bestämmer brännarens start och stopptemperaturer vilken temperatur tanken håller.

Jag kör alltid med högsta hastighet på pumpen för att pannan inte ska få högre temperatur än 80°. Sänker jag hastigheten ett steg, kommer panntemperaturen att stiga till 85 - 90°vilket ökar värmeförlusterna och rökgastemperatur och därmed sämre verkningsgrad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera funktion Laddomat

Inlägg av T16_AeRo »

Jag minns faktiskt inte när jag tog bilderna.. men kan kolla nästa gång jag är ute i pannrummet.

Jag trodde man ville ha så hög temperatur ut ur pannan som möjligt, men jag måste ha missuppfattat allt.
Är det den övre termometern jag ska kolla på för att få fram laddtemp ur pannan..?

Så här är systemet uppbyggt:
Pannan har en extern givare som sitter några dm ner från ack.tank s topp. Den är alltså BÖRVÄRDET
Laddpumpen styrs av en ställbar termostat som sitter nånstans inne i pannan.
Pannan värmer enbart radiatorsystemet. Det går en värmekulvert från pannrummet med 1800l huvudtank in till huset. Där sitter det en 500l slavtank.
Varmvatten har vi separar beredare för.. dock förvärms vattnet i en slinga I slavtanken.
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kontrollera funktion Laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Den övre termometern bör visa nästan samma temperatur som pannan har eftersom vattnet kommer direkt från pannan.
Finns det någon styrning på temperaturen i slavtanken eller cirkulerar vattnet kontinuerligt i kulverten mellan tankarna?
Vore intressant att veta inställt börvärde och difftank i meny 3 och hur temperaturerna fördelar sig på olika nivåer 1800l tanken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera funktion Laddomat

Inlägg av T16_AeRo »

Det sitter en kulvertstyrning inne i huset som styr en cirkulationspump ute i pannrummet.

Bild

Börvärde på pannan har jag på 75 grader. Då blir det typ 80 grader i toppen av tanken och ca 60 grader i botten.
Ibland har dock tankbotten ännu högre temp.. fattar inte varför det blir så ibland.
När vi flyttade hit stod pannans börvärdet på 80 grader. Men då gick pannan väldigt länge och värmde upp tanken så även tankbotten var 80 grader.
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kontrollera funktion Laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Ok, då förstår jag hur det är tänkt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera funktion Laddomat

Inlägg av T16_AeRo »

Tack för tipset om avstängningarna på unionskopplingarna.
Fick smörja och motionera dom ett bra tag men tillslut gick alla tre att stänga. Efter det gick ju pumpbytet lätt som en plätt.
Hade fått tag i en ny cirkulationspump som dock hade fel mått på pumphuset.. så flyttade enbart över själva drivsidan. :D
Den gamla kändes väldigt grusiga och kunde kärva fast då och då

Nu har jag provat att köra nya pumpen på hastighet 1 och ska jag vara ärlig så ser jag inte direkt nån skillnad på temp vid laddomaten. Så den får väl fortsätta stå på ettan.
Möjligtvis att jag sätter en termometer ovanpå pannan där röret kommer ut mot tanktoppen.. men borde inte vara nån skillnad tycker jag

Bild
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kontrollera funktion Laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

:thumleft:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kontrollera funktion Laddomat

Inlägg av André »

Som sagt är de 72 graders termostat som standard, bottentempen i tanken justerar jag med börsvärdet och har som du givaren typ 30 cm från tanktoppen. Driftstermostaten som sköter laddomaten har jag på 72 grader så när tanken är 81 grader vid givaren stänger brännaren och då ligger panntempen på 84, sedan går laddomatpumpen tills pannan är 72 grader och kanske nått liknande hos dej men termostat med lägre temp?

Nu har jag bara 55 Liter vatten i pannan mot 140 i biomaticen så med en stor tank går pannan/brännaren sällan och pannans värme blir förluster om den inte värmer utrymmet den står i så med tanke på de så kan de va bra med en termostat med lägre temp om pannan pumpas ur så att säga.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera funktion Laddomat

Inlägg av T16_AeRo »

Kör nu med lägsta fart på laddomat pumpen.
Har då 65grader ut i toppen av pannan. Låter det lågt..?
Rökgastemp är 74 grader
Ariterm Biomatic 20+
Skriv svar