Pellux 200 - Inställning och allmänna frågor (pelletsoro)

Skriv svar
mike90
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 05 jan, 2022 16:22

Pellux 200 - Inställning och allmänna frågor (pelletsoro)

Inlägg av mike90 »

Hej alla!

Är sedan ett fåtal år ägare av en pelletsbrännare som värmer upp ett tvåvåningshus + källare.

Brännare: Nibe PB10 + Pellux 200

Jag har haft firma här som precis bytt fläkt samt tändspiral - tidigare fläkt var slut och tändspiralen mätte endast 50% effekt. Men jag blir ändå inte klok på detta, läser igenom forum och försöker lära mig ALLT som krävs för att lindra mitt kontrollbehov och ni här verkar vara experter.

Mina frågor:
1. Min rök vid uppstart runt 0 grader utomhustemperatur är gråaktig, det är inte mycket rök. Men den varierar mellan mörkgrå och ljusgrå.. Kan bidra med video om det önskas.
2. Kvällstid nu när temperaturen kryper närmare -5/-10 så är det en hel del vit rök som skickas ut. Jag läser på forumet hur folk inte har rök alls..
3. Min automatsotningsfunktion slutade även den att fungera för två dagar sedan, jag är noggrann med sotning och gör detta 1 gång i veckan (allt). Hur viktig är automatsotningsfunktionen? Den låter förjäkligt men jag tar hellre oljudet före fara. Jag har precis tagit ur turbulatorerna och rengjort både dom + rökgångar med sotviska. Jag tänker bara så att jag kan köra utan fram till att jag byter ut motor/arm.
4. Övriga tips för att lindra pelletsoron - gör nog detta till en större sak än vad det är men det har vart så mycket krångel denna vinter så jag blir galen :D Oron är för eventuell brandrisk mm snarare än för hög förbrukning.

Tack som fasiken i förväg för svar!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellux 200 - Inställning och allmänna frågor (pelletsoro)

Inlägg av Stegatorparn »

Välkommen till forumet!

1. Det blir alltid rök under startförloppet tills skorstenen är uppvärmd och den består i huvudsak av vattenånga. Inget att bry sig om.
2. Vit rök är alltid vattenånga och är vanligt när uteluften har hög fuktighet, vilket är normalt när temperaturen sjunker. Ta en pilsner och koppla av.
3. Automatsotningen är inget måste. Det räcker att du drar upp dom lite och släpper några gånger vid veckosotningen. Tuberna kan dras med sotviskan med 1 - 2 månaders mellanrum.
4. Finns ingen brandrisk vid pelletseldning om man har daglig koll på grejerna.
När du nästa gång tar ut brännaren och sotar, så titta först på pannans eldstadsväggar vad sotet har för färg. Mitt för brännaren brukar det bli lite vitt men sidorna bör ha en mellangrå färg. Svart sot betyder att förbränningen får för lite luft och då kan man minska P2 eldningsmatningen med en blink eller öka fläktöppningen med spjället någon millimeter. Går sotet mot det vitare hållet, gör man tvärt om, minskar på spjället eller ökar P2 med en blink.

Sedan kan det vara bra att veta om du har en skorsten med eller utan insatsrör samt rökgastemperaturen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mike90
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 05 jan, 2022 16:22

Re: Pellux 200 - Inställning och allmänna frågor (pelletsoro)

Inlägg av mike90 »

Hej!

Ursäkta sen återkoppling, är tillbaka på hemmaplan och kan äntligen ta tag i detta igen.

STORT STORT tack för ditt svar, uppskattas! :D

Jag lät ett företag renovera skorstenen med ett insatsrör i slutet på förra vintern efter att sotaren vid provtryckning märkt att det var en hel del läckage. Efter detta tog jag hem sotaren igen för ett återbesök där samtliga värden var bra. Jag har en Tigex 25 draglucka monterad.

Jag märker dock att röken är mörkare än kanske önskvärt vid uppstart, känns som den inte går rent. Väggarna inuti brännaren är svarta, tycker även här se en förändring som kanske har och göra med pelletsen.. Det lämnas en hel del sot i brännarkoppen och färgen på det som förbränts är mörkgrått/svart.

Jag kanske ska göra som du säger och minska på P2.

Tack ännu en gång.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pellux 200 - Inställning och allmänna frågor (pelletsoro)

Inlägg av nyman »

Vad jag minns av brännaren så är det fläktspjället man måste använda för finjusteringen.
Titta i rökröret efter rök vid full drift.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar