hej på er,
Jag köpte två pallar sydpellets härom månaden för att testa om denna var ok (kom över dessa till ett bra pris).
Vad jag nu märker är att askan som blir kvar i pannan är kolsvart till färgen och väldigt väldigt fin i konsestensen (nästan som damm).
Trots detta har jag knappt synbar rök ur skorstenen (det lilla som syns är vitt nu i kylan)
Kan det vara så att vissa pelletssorter får man svart aska av ?
Trodde detta berodde på ofullständig förbränning, men när det knappt syns ur skorstenen så talar ju det emot.
Vad tror ni ?
mvh Jonas
Färg på aska
Färg på aska
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
-
- Entusiast!
Jag kör också med Sydpellets. Askan är väl inte svart kanske, men mörkt brun och "dammig". Jag har, i väntan på motdragsdraglucka, alldeles för hög rökgastemp (uppmätt till 335 grader), så nån luftbrist råder ju inte.
Jag har märkt att pelletsfärgen varierar ganska kraftigt. Från ljusbrun till mellanbrun (fick en leverans idag). Det skiljde även i färg på pellets från samma leverans
Jag har märkt att pelletsfärgen varierar ganska kraftigt. Från ljusbrun till mellanbrun (fick en leverans idag). Det skiljde även i färg på pellets från samma leverans

CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
min aksa är också mäst svart.. jag tror att det åker ut lite ur brännar koppen då o då som sedan brinner upp i askan.. för det svarta är mukt o fluffigt inte som kol..
jag tittade i min ask låda när brännaren var i gång o det var mycket glöd där i..
jag kör med pellets från OKQ8 Laxå pellets..
Jag tror alltså det beror på för mycket matning..
Brun aska har jag ingenaning om vad det kan vara för.. kanske har det luften som du säger..
jag tittade i min ask låda när brännaren var i gång o det var mycket glöd där i..
Jag tror alltså det beror på för mycket matning..
Brun aska har jag ingenaning om vad det kan vara för.. kanske har det luften som du säger..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Re: Färg på aska
Och med Frisse Friséns citat.belzebub skrev:hej på er,
Vad jag nu märker är att askan som blir kvar i pannan är kolsvart till färgen och väldigt väldigt fin i konsestensen (nästan som damm).
mvh Jonas
Jag har sydpellets efter Såbi hade jag då. För samma pris fast sydpellets ingick fraktfri.
Så i början var det kolsvart, och studerade jag runt här pelletsforum så testade jag med sotpump hade hög skala. så skruvade jag lite tillökning luft. så blev det helt brun och fin damm. inga sot på vitpapper.
Idag var ner och uraska så det såg brunt och under i mitten var vit/grå.
Däremot jag tycker att sydpellets är rätt för mycket damm när man häll ner i förråd så ryker damm och mycket kvar damm inne tom säck. Det låter som sydpellets leverantör dammsugar inte före packning eller hur.
Såbi var nästa fri från damm.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Det är samma pellets som Sydpellets, tillverkas på samma ställe i Laxå. Men sydpellets har gått ihop med Kronpellets numera så det KAN nog hända att det blir en del ljusare pellets i säckarna också, Kronpellets vart VÄLDIGT ljus innan dom gick "upp" i Sydpellets.Per-Erik skrev:
Och Jo, askan blir lite mörkare av sydpellets än av Såbi, men mängden blir samma å Sydpellets verkar innehålla mer energi än Såbi per kilo.
(Eftersom manin fick öka sin luftmängd och min brännare sänker matningen på sydpellets).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.