Pannan läcker, vad köper jag?!

gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av gbjork91 »

Mitt i vintern och golvet i pannrummet är blött. Tyvärr verkar det vara så att pannan läcker.

Nuvarande anläggning är enkel och runt 20 år (Värmebaronen Star och Viking Bio).
Pannrummet är litet och ligger på entréplan och inte i min källare (!). Därför har jag länge sneglat på Effecta Komplett 3 med vakuumsug. På så sätt kan jag ha förrådet i källaren.
Men den pannan är ju riktigt stor, kommer knappt få plats i utrymmet. :(

Min lokale installatör erbjuder Iwabo Pellux 200 med brännaren Iwabo S20. Denna panna passar bra i mitt lilla pannrum. Både brännare/panna är självsotande men känns kanske inte supermodernt. Tror ni jag blir nöjd eller ska jag titta på andra alternativ?

Har ju inte så mycket tid att välja och vraka.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av Stegatorparn »

Det är ju ingen lämplig tid nu att byta panna när man helt beroende av uppvärmningen.
Du är helt säker på att det är pannan, svart vatten och sjunkande systemtryck? Varmvattensidan med värmeväxlare är lite enklare att åtgärda.

Pellux 200 är en 13 år gammal konstruktion som i sin senaste version E200 har en modernare datorstyrning. När Nibe tillverkade den, fanns en internetmodul. Vad den kunde tillföra känner jag inte till. Iwabo har nyligen övertagit försäljningen.
Iwabo S20 har fått en modernare styrning, men även den äldre S2 hade en enkel och pålitlig styrning som var lätt att hantera och ställa in.

Jag tycker det är bra combo som erbjuds med många funktioner. Vet dock inte om det finns möjligheter att övervaka pannan på distans,
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kanske är det en väg att lösa det akuta problemet att byta till en likadan begagnad?

https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... e/98911510
(OBS! Inte min annons..)

Det ger ju mer tid för att titta över marknaden, och kanske göra bytet sommartid..

Jag är också mycket nyfiken över vad konkret som är sönder.

Kör ni på kommunalt vatten, eller egen brunn?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av gbjork91 »

Skulle säga att det är pannan som läcker. Vattnet är grått/svart och trycket är dåligt.
Tur i oturen hade jag bokat rörkrökaren för annan åtgärd imorgon. Så han får kika på det.

Än så länge blir det iaf varmt i huset.

Killen som säljer Iwabo här har varit väldigt hjälpsam med min vikingbrännare. Känns som man snarare ska välja installatör än fabrikat. Särskilt om Iwabo-grejerna är bra.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av gbjork91 »

Vi har egen brunn (kanske lite aggressivt vatten) kanske det som ställt till det.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av nyman »

Har mycket bra erfarenheter av Iwabo Villa med uraskning.
Både Värmebaronen och Effecta har ju brännare av typ 90_talet med den konstiga iden om runda dyra brännarrör med ett extra rör utanpå. Läs problemtrådarna , ingen rolig läsning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av Stegatorparn »

Att ha en bra och pålitlig installatör är guld värt när det blir problem.
Vilka fabrikat han säljer kan komma i andra hand.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av gbjork91 »

Absolut!

Det blir en Pellux E200. Bara att hoppas att leveranstiderna är okej. Frånsett mildvädret så är ju Januari inte någon bra månad att byta anläggning.
Vågar man hoppas på att pannbytet går på en dag, eller ska man räkna 2-3?

Trots allt kändes det helt rätt att fortsätta med pellets sett till dagens elpriser. Hoppas jag blir nöjd.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av nyman »

Rökrörsutgången ser ut att komma rätt högt ovanför rökgasfkäkten. VB Star är inte särskilt hög. Betyder nog att ett nytt hål i skorstenen behöver tas upp och det andra muras igen. Tar tid att göra detta. Då är det bra att du har fått tag på en skicklig installatör.
Finns de som tar borrhammare till rökrörshålet och då blir det sprickor mellan fogarna och senare problem.
Tror inte allt blir klart på en dag.
Undrar om Iwabopannan är en del av Nibe eller fristående.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av gbjork91 »

Det stämmer. Star är en ganska låg panna så det behövs nog en ny rökanslutning oavsett vad jag väljer.
Rökkanalen är renoverad med insatsrör (tidigare ägare). Vet ej om det spelar någon roll.

Alternativet är väl att välja en lägre laddpanna och installera en mindre tank?

Osäker på om NIBE är involverade längre. Men exakt samma panna/brännare säljs ju på europeiska marknaden (bl.a. danmark, polen, etc.) under andra namn.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av nyman »

Oj då. Finns det vanligt insatsrör går det inte enkelt att flytta upp rökutgången. Värmebaronens nya panna med värmevxäxlare Pellmax VX är kanske i samma höjd som Star.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av gbjork91 »

Pratade nyss med tidigare ägare. Han menar att det är ett rostfritt för i pipan. Innebär detta att man inte kan flytta upp kanalen? Vad är problemet, håltagning eller att isolering rinner ut?

Måste väl gå att flytta konan vid insatsrörets botten och höja upp det.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av Alexander »

Gbjork, hur gick det och blev det en pellux e200? Är också intresserad utav den!
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av gbjork91 »

Hej! Pannbytet ska göras i maj. Har lyckats begränsa läckaget från pannan. Det kommer bli en Pellux. Antingen modell 100 eller 200E.

Förmodligen blir det Pellux 100 då jag slipper att ta upp en ny anslutning i murstocken då. Modell 100 är en lägre laddpanna så kommer därför ha en mindre acktank (500 liter) i källaren under pannrummet.

Pellux är tydligen en väldigt vanlig panna i Danmark. Finns en dansk Facebook-grupp där användare hjälper varandra. Majoriteten verkar mycket nöjda.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av Alexander »

Tack för svar! Då är de bara o vänta spänt och se 😄
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
Skriv svar