Pannan läcker, vad köper jag?!

nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av nyman »

Här har du en panna.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... a/99879321

Köpa en ny panna från ett skrivbordsbolag som förvärvat rätten att i Polen tillverka två utgångna produkter under uppgivande av ett vilseledande namn verkar inte seriöst. Kommer styrelektroniken ha reservdelar om 10 år?
Kommer Värmehem att finnas kvar om 10 år. Kommer Iwabopannan finnas kvar om 10 år?
Luska lite kring Iwabopannans och Värmehems företagsupplägg.

Danskarnas pelletsforum heter http://www.stokerpro.dk/index.php
De verkar inte så glada åt den nya Pellux.
Fixa ihop ett gäng som berömmer en vara på Facebook är ju ett gammalt marknadsföringknep.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av Alexander »

Köper inte en ny, köper biawar eller nibe varianten begagnad isåfall är tanken. En Uno med gammal rör brännare är inte ett dugg uppgradering jämte min joker o viking bio isåfall…
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av Alexander »

Och vad säger att ecotec och ariterm kommer ha reservdelar om 10 år. Pellets kanske helt är borta om 10 år men så kan man ju inte tänka!
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av André »

Alexander skrev: tis 08 mar, 2022 17:39 Och vad säger att ecotec och ariterm kommer ha reservdelar om 10 år. Pellets kanske helt är borta om 10 år men så kan man ju inte tänka!
Jag är iaf tveksam att pellets finns för privatpersoner om 10 år, nu då flera industrier ställer om av miljöskäl kommer de inte finnas alt bli extremt dyr.
Bl.a så planeras plåt/stål börja använda pellets istället för kol vilket kommer sluka extrema mängder, SCA pappersmassefabrik i Holmsund har ställt om nu och att försörja denna med pellets krävs 2 pelletspressar 24/7 (ca 30 000 ton/år) och den mängde skulle behövas bara till försöken till miljövänliga plåten. 30 000 ton pellets motsvarar 5000-6000 villors årsförbrukning.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av rod02 »

Går det att elda ved i de alt som florerar? Ett krav för mig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av nyman »

Alexander skrev: tis 08 mar, 2022 17:35 Köper inte en ny, köper biawar eller nibe varianten begagnad isåfall är tanken. En Uno med gammal rör brännare är inte ett dugg uppgradering jämte min joker o viking bio isåfall…
Uno är en bra panna med en annan brännare förstås. Titta på Strokers trådar. KMPbrännaren går ju att sälja.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av nyman »

rod02 skrev: ons 09 mar, 2022 10:54 Går det att elda ved i de alt som florerar? Ett krav för mig.
Nej kan inte hitta någon panna av nyare sort som går att elda ved i.
Håller med Andre att svensk pelletseldning är ganska borta om tio år. Det är ju bara Janfire kvar av svenska seriösa tillverkare inom pellets.
Vätgasstålet tror jag aldrig kommer igång för det finns ingen avsättning.
Svenska pelletstillverkare kommer att göra som Stora Enso, gå över till 6mm pelletsmatriser och sälja säckarna för 100 kr styck till Tyskland.
Den polska Atmos vedpannan och en acktank ser ut som bästa värmelösningen nu.
Så länge pellets finns så går det då att växla mellan ved och pellets
Myndigheterna måste rensas från inkvoterade miljöpartistiska aktivister om vi ska kunna elda alls. Annars blir det förbjudet att installera si och förbjudet att installera så.
Valutgången är svår att förutse. Knallskotten och islamiseringen ligger S till last vilket motvägs av SD:s hopklappning när det gäller Nato.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av gbjork91 »

Danska Facebook-gruppen har över 1500 medlemmar. Det är alltså en ganska vanlig panna i Danmark och Polen. Biawar är ju sedan många år en del av NIBE. Så jag är inte orolig för att få tag på reservdelar.

Jag har gott förtroende för min installatör. Övertygad om att han kan hjälpa mig vidare med kontakter om han skulle få för sig att flytta eller lägga ner.

Gällande pelletsen framtid så tänker jag helt annorlunda. Tiden med billiga elpriser är passé. Råvara för pellets finns, mer eller mindre. Att produktionen av pellets kommer att behöva öka borde snarare innebära en stabilisering av priser även om det blir dyrare på kort sikt.
Vill man elda ved i en pelletspanna får man nog titta mot Focus PE-20.
Senast redigerad av gbjork91 den mån 26 sep, 2022 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Pannan läcker, vad köper jag?!

Inlägg av Alexander »

Framtiden är osäker, men tror de spelar mindre roll vad för panna med vilka reservdelstillgångar man köper, är pannan billig o jag kan använda den i 5 år är det ändå en vinst jämnfört med luft/vatten eller bergvärme pump.
Men de är en novis eldares åsikt, tycker spontant pellux 200 me en pb20 verkar som en bra panna så får hålla tummarna på att de dyker upp något.
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
Skriv svar