Hur ska det se ut?

Skriv svar
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Hur ska det se ut?

Inlägg av Mittbygg »

Hej!
Har en biomatic 20+ som börjat ryka in. Det kommer synlig rök från brännaren. Jag tänker att det ev samlas aska i kröken i insatsröret och blir stopp i skorstenen,och så trycker fläkten ut röken genom brännaren. Ska få hit en sotare för besiktning men vill kolla vad ni har för erfarenheter av att det ryker in från brännaren.

Vill också passar på att fråga om hålet i sidan på röret mellan pannan och murstocken. (Till mätning av rökgas?) Tycker att jag minns att det suttit en bult löst där, från installation, vilken är borta sen en tid och jag satt i en annan bult. Har det hålet någon funktion för pannans funktion, dvs ska det vara öppet av ngn anledning, helt tätt, eller bara en lös bult som ger lite luftläckage in och upp i skorstenen?

Mvh!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur ska det se ut?

Inlägg av Stegatorparn »

Man mäter rökgaserna i hålet när brännaren ska injusteras om det sitter före dragbegränsaren. Sätt en bult i hålet.

Tror inte skorstenen är tät utan misstänker att det lilla röret mellan fläkten och internskruven är igensatt av spån. Kontrollera även att slussvingarna är hela.
Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hur ska det se ut?

Inlägg av André »

Mittbygg skrev: ons 12 jan, 2022 02:13 Hej!
Har en biomatic 20+ som börjat ryka in. Det kommer synlig rök från brännaren. Jag tänker att det ev samlas aska i kröken i insatsröret och blir stopp i skorstenen,och så trycker fläkten ut röken genom brännaren. Ska få hit en sotare för besiktning men vill kolla vad ni har för erfarenheter av att det ryker in från brännaren.

Vill också passar på att fråga om hålet i sidan på röret mellan pannan och murstocken. (Till mätning av rökgas?) Tycker att jag minns att det suttit en bult löst där, från installation, vilken är borta sen en tid och jag satt i en annan bult. Har det hålet någon funktion för pannans funktion, dvs ska det vara öppet av ngn anledning, helt tätt, eller bara en lös bult som ger lite luftläckage in och upp i skorstenen?

Mvh!
Förmodligen är slussvingarna/impellern slut, kollas lätt genom att ta loss slangen från externskruven då ser man röken via internförrådet i brännaren. Röken går bakvägen genom brännaren då men kolla även de lilla röret i stegtorparns inlägg.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: Hur ska det se ut

Inlägg av Mittbygg »

Ursäkta sent svar, har duschat varmt sen det löste sig :D.

Det var precis som ni skrev. Det satt en pärla precis i det lilla hålet du visade ”stegetorparn”. Att det kan få sån effekt.
Hade sotarn här innan uppstarten och det såg bara bra ut i skorstenen.

Tack, igen!
Skriv svar