CTC ECOFLEX underhållsglöd

Skriv svar
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

CTC ECOFLEX underhållsglöd

Inlägg av Sormes »

För att knyta ihop en tidigare tråd som handlade om reparation och injustering https://pellets.info/viewtopic.php?t=19654 så har det nu blivit dags att förstå sig på inställningarna av underhållsglöd.
Av det jag läst angående ämnet här på forumet så tycks det ändå vara inte helt oproblematiskt och manualen till pannan var inte särskilt detaljerad.
Nu när jag har fått till en ruggigt bra förbränning så vill jag ju inte sabba det igen pga inställningarna för underhållsglöd. Jag märker av nu när det är mildväder ute att pannan inte behöver jobba särskilt hårt, vilket resulterar i många varmstarter. Just nu så är panntemperatur sänkt från 85° till 80° och underhållsglöd inställd på 20 minuter där jag kunnat se att den pytsar in lite pellets och blåser ur fläkten litegrann vilket gav något längre tid mellan varmstarter och det fungerade bra när det var ett par minusgrader med tillfredsställande rökgastempertur. Tidigare var den inställd på 60 minuter och jag kunde då inte se att brännaren matade in denna "matsked" av pellets för underhållsglöd.

Nu börjar rökgastempertur att sjunka lite för mycket och jag undrar därför om någon har möjlighet att förklara hur inställningar för underhållsglöd fungerar och vilka aspekter som bör iakttas.

Hus från 1947 med ca 400kvm fördelat på två plan, plus en kylig källare. Endast övervåning hålls uppvärmd.
Har ingen ackumulatortank.
Autoshunt.
Endast termostater och utegivare
Ctc bio 20
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: CTC ECOFLEX underhållsglöd

Inlägg av nyman »

Jag kör nu med 65 minuter paus, blir då en ipytsning under paustiden. Gick bra med ,120 minuter också.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: CTC ECOFLEX underhållsglöd

Inlägg av Sormes »

Jag har nog missförstått tidsinställningen isf. Jag antog att, med mina 20min, pytsar den då in en liten dos efter 20 min. Om jag nu förstår rätt så kör den bara underhållsglöd under 20 min för att sedan börja på varmstart igen. (?)
Vet man hur ofta den pytsar in mer bränsle?
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: CTC ECOFLEX underhållsglöd

Inlägg av nyman »

Nej det var nog jag som rörde ihop det.

När den var inställd på 120 minuter dröjde det 120 minuter innan något hände vilket jag tyckte var imponerande,
Mitt energiuttag var väl bara källarvärme vid det tillfället.
UnderhållsELD med plåtbrännare har jag provat och det var ganska värdelöst. Plåten kyler för mycket.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: CTC ECOFLEX underhållsglöd

Inlägg av Sormes »

Isf förstår jag nu. Jag tyckte det lät helt omöjligt att det skulle kunna gå så lång tid emellan. Å andra sidan så när brännaren väl är intrimmad så är det väl en helt annan typ av glödbädd jämfört med vad jag varit med om senaste tiden :P

Jag antar det gäller att hålla ett öga på rökkanaler när man ska experimentera med denna inställning.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: CTC ECOFLEX underhållsglöd

Inlägg av André »

Underhållsglöd är inte annat än för att hålla glöden vid liv och bör vara så lång som möjligt och har man hel sluss och normalt drag/dragbegränsare så kan man ha minst 80 minuter för underhållsglöd.

Detta har inget med när varmstart görs utan de är då panntempen sjunkit 5 grader, kör man pannan med bara en effekt aktiverad kan man med fördel köra tankdiff 15-20 grader så pannan kör 60/65-80 grader och eltillskott 25/30 grader då går elen in då pannan är 50/55 grader.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: CTC ECOFLEX underhållsglöd

Inlägg av Sormes »

André skrev: sön 16 jan, 2022 10:08 Underhållsglöd är inte annat än för att hålla glöden vid liv och bör vara så lång som möjligt och har man hel sluss och normalt drag/dragbegränsare så kan man ha minst 80 minuter för underhållsglöd
Jag upptäckte vid senaste askning, efter att ha ställt upp varmhållningstiden, att det hade gått lite fett och jag kunde då ana lite tjära på brännarväggen. Har då varmhållningstiden varit för lång?

Tankdiff- har inte det med ackumulatortank att göra? Det har jag nämligen ingen.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: CTC ECOFLEX underhållsglöd

Inlägg av André »

Nä de har knappast med de att göra, Nu under värmesäsongen hinner knappt pannan stanna innan den startar igen. Skulle snarare bli mer sot om du har kort tid då de redan efter nån minut efter ca 60 gram pytsats in nästan inte ens ryker från glödbädden.
Jag laddar en 500 liters acktank 52-82 grader vilket tar ca 2 tim 20 min sedan står brännaren 3-4 tim, kör 90 min underhållsglöd så bara 60/120 gram pystsas in under dessa 3-4 timmar.

Har du flera effekt lägen aktiverade eller kör du bara brännaren på hög?
Är för lite fläkt på läget brännaren går mest på och oftast då man är rätt nära räcker de att öka fläkten 1% köra några dagar se om man ska öka 1% till, 1% fläkt ger samma resultat som 2% på matningen.

Här du kollat vad du har för effekt genom att mäta brännaren från våg ?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: CTC ECOFLEX underhållsglöd

Inlägg av Sormes »

André skrev: lör 22 jan, 2022 10:31 Har du flera effekt lägen aktiverade eller kör du bara brännaren på hög?
Är för lite fläkt på läget brännaren går mest på och oftast då man är rätt nära räcker de att öka fläkten 1% köra några dagar se om man ska öka 1% till, 1% fläkt ger samma resultat som 2% på matningen.

Här du kollat vad du har för effekt genom att mäta brännaren från våg ?
Den är injusterad med låg och hög. Det går ju även att ändra effekt vid val av "Brännartyp" (har jag för mig det stod) 15-eller 20kw och tyvärr går den nu i 20kw läget vilket inte är tanken att använda nu. Det blev så för att vi glömde bort att värdena fabriksåterställs när man byter brännartyp. 15kw läget justerades först och sen justerades 20kw läget.
Sen är jag medveten om att det här med verkningsgrad och att det inte är 20kw effektuttag.

Men brännaren går på högsta möjliga effekt.

Jag drar mig inte för att ringa ut servicegubben igen eftersom att det var en pensionär som sysslade med det här mest för att ha något att göra. Han var inte dyr och debiterade bara halva tiden han var här.


Jag har faktiskt inte vägt något ännu men ska förstås göra det. Jag har njutit av att kunna vara på andra ställen än i pannrummet :lol:
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: CTC ECOFLEX underhållsglöd

Inlägg av André »

Brännareffekt 15/20/25 som jag har vet jag inte ens varför man har då det är samma grundinställningar i dessa lägen, kanske är ändrat på senare år?

Det som avgör effekten är matningsfaktorn/% och hur mycket bränsle som går in, för 20 kW är det 90-100% matning som krävs beroende på pellets.
Hos en kompis som 20 kW inte räcker till då de är -30 va de lite trist då en sämre pellets inte gav mer än 17,5 kW med 100% matning.

Ca 10 kW med 50% matning
Ca 15 kW med 70% matning
Ca 20 kW med +90% matning
Men man måste mäta upp för att veta och med bra pellets så är 34% fläkt vid 15 kW rätt värde, pelletsen jag fick nu för 2 veckor sedan är riktigt bra och brännaren är på 15 kW med 62% matning (520 gram/10 min) och äntligen efter drygt 5 år susar brännaren med 34% fläkt mot 55-65% som krävts med 2 tidigare leveranserna.

Jo de enda som sker med tiden för underhållsglöd är att den matar in pellets oftare med kortare tid, läste igår nånstans i en tråd att de va bra med kort tid för att då skulle den göra kallstart efter vald tid men den går aldrig över och gör kallstart om man inte stänger av underhållsglöd helt.
Ju kortare tid för underhållsglöd desto oftare och mer bränsle som pyr/sotar, har man lång tid kan man nästan peta med fingrarna på bädden och bara ytterst lite glöder längst ner i bädden innan den pytsar in 60 gram och blåser igång glöden igen.

Har man inte högt effektbehov pga stort krävande hus el stort bad så behövs ytterst sällan mer än 15 kW då de festa villor inte behöver mer än 10-12 kW för att hålla värmen, varmvatten är de mest krävande man har i ett hus. När man duschar/tappar upp ett bad krävs 20-25 kW för kontinuerlig spolning därför har man inte genomströmnings beredare, man skulle behöva säkra upp ordentligt då.

Glömde att du har ecoflexen och då ska du aldrig trycka i mer än max 15 kW /520 gram/10 min
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar