Misslyckad start

Skriv svar
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Misslyckad start

Inlägg av EFC »

Hej!

Jag har ett problem som varit konstant under en längre period. Problemet heter "misslyckad start" som ni alla säkert känner till.
Oftast går pannan bra under kanske 1-2 dygn men sedan blir det misslyckad start. Ibland går det att starta om pannan så går den kanske 1 dygn till.
I vissa perioder går den bara ngn/några timmar innan det blir misslyckad start igen.

Jag brukar lossa brännaren och plocka ut rostret. Oftast ligger det då en större "kaka" av aska på rostret och några icke brända pellets på toppen.
Jag gör rent det och kör igång pannan igen. Då kan den vara igång ngt dygn innan det är dags igen.

Har ni några tips på vad jag kan justera?

Jag har några bilder på roster med aska på, roster utan aska, samt bilder på den isolering som sitter på luckan. Hoppas ni förstår. Denna isolering har gått sönder som ni ser vilket göra att den understa biten får jag lägga löst i öppningen till pannan. Jag har använt roster av den tunnar sorten samt den mer kraftfulla. Den tunnare, som dock nu är delvis sönderbränd, fungerar konstigt nog bäst.
PROBLEMET är att jag inte vet hur jag bifogar bilder i min text. Klickar jag på infoga bild kommer bara följande upp: Bild
Bilderna har jag sparat på datorn jag skriver på, men vet inte hur jag laddar upp dem här på forumet.

https://www.bildtagg.se/bild/gzmzjcr3znl8168haordg6f
https://www.bildtagg.se/bild/cj6f16k8xzk8ib6aw9s3fc
https://www.bildtagg.se/bild/g63hgfnt1lv7lsg1rryhvfw


Hoppas ni förstår mitt problem och kan komma med några tips. Jag är inte speciellt kunnig på detta område då pannan, som är en ombyggd oljepanna, satt i huset när vi köpte det.

Tacksam för återkoppling.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Misslyckad start

Inlägg av gbjork91 »

Visst är det en Viking Bio?

Har samma brännare och kan köra 14-15 säckar innan jag behöver aska ur brännarröret. Så något är ju klart fel.

Har du testat att dela på inre och yttre brännarröret. Kan behöva rengöras där emellan
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Misslyckad start

Inlägg av EFC »

Ja, det är en Viking Bio.
Jag brukar dra ur det inre brännarröret varje gång det blir misslyckad start för att rengöra rostret. Brukar vara relativt rent då.

Det jag är okunnig på är bla hur jag justerar fläkten om det behövs och om mängden pellets som matas är för stor eller för liten.

Tack för ditt svar.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Misslyckad start

Inlägg av gbjork91 »

Om jag minns rätt så kan man inte justera fläkten om brännaren körs på högeffekt. Då får man istället minska matningen.

På lågeffekt tror jag fläkten går att justera.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Misslyckad start

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet EFC..

Här finns massor av hjälp att få, men vi behöver mer information om din anläggning.
Panna? Skorsten? Pellets? Dragbegränsare? Hur ser det ut inne i eldstaden?
Ta gärna fler bilder, men inte så detaljerade.

Har du tillgång till någon manual?

Vet du hur gammal brännaren är? Det framgår om inte annat av serienumret som sitter på en dekal ovanför elanslutningen.

I vilka lägen fläkten går att justera beror på årsmodell. Äldre brännare (som våran) kan justeras både i låg- och högeffekt. Men de har i gengäld ingen justerbar startfördröjning.

Utseendet på rostret indikerar för mig att det kan vara problem med pelletsen. Eller att den innehåller mycket spån och finfraktioner. Det gillar inte Viking Bio. Vad har du för förråd/silo? MAFA? Rengjort det i botten?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Misslyckad start

Inlägg av EFC »

gbjork91 skrev: ons 26 jan, 2022 23:30 Om jag minns rätt så kan man inte justera fläkten om brännaren körs på högeffekt. Då får man istället minska matningen.

På lågeffekt tror jag fläkten går att justera.
Tack, jag har minskat matningen ngt idag och ska se om det gör skillnad.
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Misslyckad start

Inlägg av EFC »

GoForIt Pellets skrev: tor 27 jan, 2022 18:26 Hej, och välkommen till forumet EFC..

Här finns massor av hjälp att få, men vi behöver mer information om din anläggning.
Panna? Skorsten? Pellets? Dragbegränsare? Hur ser det ut inne i eldstaden?
Ta gärna fler bilder, men inte så detaljerade.

Har du tillgång till någon manual?

Vet du hur gammal brännaren är? Det framgår om inte annat av serienumret som sitter på en dekal ovanför elanslutningen.

I vilka lägen fläkten går att justera beror på årsmodell. Äldre brännare (som våran) kan justeras både i låg- och högeffekt. Men de har i gengäld ingen justerbar startfördröjning.

Utseendet på rostret indikerar för mig att det kan vara problem med pelletsen. Eller att den innehåller mycket spån och finfraktioner. Det gillar inte Viking Bio. Vad har du för förråd/silo? MAFA? Rengjort det i botten?
Tack för välkomnandet.

Jag ska återkomma med mer fakta när jag kommer hem.
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Misslyckad start

Inlägg av EFC »

GoForIt Pellets skrev: tor 27 jan, 2022 18:26 Hej, och välkommen till forumet EFC..

Här finns massor av hjälp att få, men vi behöver mer information om din anläggning.
Panna? Skorsten? Pellets? Dragbegränsare? Hur ser det ut inne i eldstaden?
Ta gärna fler bilder, men inte så detaljerade.

Har du tillgång till någon manual?

Vet du hur gammal brännaren är? Det framgår om inte annat av serienumret som sitter på en dekal ovanför elanslutningen.

I vilka lägen fläkten går att justera beror på årsmodell. Äldre brännare (som våran) kan justeras både i låg- och högeffekt. Men de har i gengäld ingen justerbar startfördröjning.

Utseendet på rostret indikerar för mig att det kan vara problem med pelletsen. Eller att den innehåller mycket spån och finfraktioner. Det gillar inte Viking Bio. Vad har du för förråd/silo? MAFA? Rengjort det i botten?
Hej igen!
Nu har jag lite mer svar på dina frågor gällande min anläggning.

Pannan är en CTC Pionjär, ombyggd oljepanna, oklar årsmodell.
Brännaren är en Viking Bio från 2006.
Dragbegränsare: CTC Parca Z 130.
Skorsten: Vad behöver du veta här?
Utseende i eldstaden: Vad tänker du på här?
Pellets: Här har jag använt mig av Södra respektive Derome, 8mm, senaste tiden.
Manual har jag.
Gällande bilder, vad behöver du isf se?
Min silo är en MAFA. Jag brukar rengöra botten med jämna/ojämna tidsintervall.

Jag tar gärna fler bilder beroende på vad du vill se.

Tack så mkt för att du/ni tar er tid.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Misslyckad start

Inlägg av GoForIt Pellets »

Frågorna när det gäller skorstenen är ungefärlig längd, som påverkar draget och dragbegränsarens kapacitet.

Jag har ingen erfarenhet gällande CTC Parca Z 130. En googling gav att den verkar klara att reglera 10-25 Pa.
Viking Bios dragbehov är 0-5 Pa. Möjligen klarar dragbegränsaren inte att reglera tillräckligt lågt när det blåser (eller om du har en lång skorsten) vilket kan ge en ojämn förbränning och startsvårigheter.

Gällande utseendet i eldstaden, så är det hur det ser ut på eldstadens väggar. På så sätt kan man bedöma hur bra förbränningen är.
En annan bedömningsväg är hur "röken" ser ut när den kommer ut ur skorstenen. Det får ryka lätt vid uppstart, men vid drift så ska den vara närmast osynlig/värmeflimmer.

Går brännaren på lågeffekt?

Finns det termometer för rökgastemperaturen? (Om ja - vad ligger den på?)

Jag (och flera andra) dränerar pelletsen på spån genom hål borrade i underkant av matningsröret. Viking Bio gillar inte spån.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Misslyckad start

Inlägg av EFC »

GoForIt Pellets skrev: fre 28 jan, 2022 18:37 Frågorna när det gäller skorstenen är ungefärlig längd, som påverkar draget och dragbegränsarens kapacitet.

Jag har ingen erfarenhet gällande CTC Parca Z 130. En googling gav att den verkar klara att reglera 10-25 Pa.
Viking Bios dragbehov är 0-5 Pa. Möjligen klarar dragbegränsaren inte att reglera tillräckligt lågt när det blåser (eller om du har en lång skorsten) vilket kan ge en ojämn förbränning och startsvårigheter.

Gällande utseendet i eldstaden, så är det hur det ser ut på eldstadens väggar. På så sätt kan man bedöma hur bra förbränningen är.
En annan bedömningsväg är hur "röken" ser ut när den kommer ut ur skorstenen. Det får ryka lätt vid uppstart, men vid drift så ska den vara närmast osynlig/värmeflimmer.

Går brännaren på lågeffekt?

Finns det termometer för rökgastemperaturen? (Om ja - vad ligger den på?)

Jag (och flera andra) dränerar pelletsen på spån genom hål borrade i underkant av matningsröret. Viking Bio gillar inte spån.
Har varit iväg över helgen men återkommer med svar på dina frågor.

Tack!
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Misslyckad start

Inlägg av EFC »

GoForIt Pellets skrev: fre 28 jan, 2022 18:37 Frågorna när det gäller skorstenen är ungefärlig längd, som påverkar draget och dragbegränsarens kapacitet.

Jag har ingen erfarenhet gällande CTC Parca Z 130. En googling gav att den verkar klara att reglera 10-25 Pa.
Viking Bios dragbehov är 0-5 Pa. Möjligen klarar dragbegränsaren inte att reglera tillräckligt lågt när det blåser (eller om du har en lång skorsten) vilket kan ge en ojämn förbränning och startsvårigheter.

Gällande utseendet i eldstaden, så är det hur det ser ut på eldstadens väggar. På så sätt kan man bedöma hur bra förbränningen är.
En annan bedömningsväg är hur "röken" ser ut när den kommer ut ur skorstenen. Det får ryka lätt vid uppstart, men vid drift så ska den vara närmast osynlig/värmeflimmer.

Går brännaren på lågeffekt?

Finns det termometer för rökgastemperaturen? (Om ja - vad ligger den på?)

Jag (och flera andra) dränerar pelletsen på spån genom hål borrade i underkant av matningsröret. Viking Bio gillar inte spån.
Hej Igen!

Har tagit ett par bilder på hur det ser ut på eldstadens väggar.
Röken syns lite vid uppstart men därefter är den i stort sett osynlig.
Tolkar jag mina inställningar rätt så går brännaren på högeffekt?!
Termometern för röken visar ca 110-120 grader.

Du skriver att ett tips kan vara att borra hål i underkant av matningsröret. Jag bifogar en bild på hur det ser ut hos mig, och menar du då att borra hål i den delen som jag markerar med blå pil? Hur stort/stora behöver hålen vara?

https://www.bildtagg.se/bild/mu73b9laypev36g5zuz4zjxa
https://www.bildtagg.se/bild/5krm1zknacyrw8xmn3l7a6
https://www.bildtagg.se/bild/8ot0fe4ly7mxnttc4ntf627h
https://www.bildtagg.se/bild/a3d0wp8uyy2yy5k0m27yau9

Tacksam för dina/era svar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Misslyckad start

Inlägg av GoForIt Pellets »

Såvida inte huset har ett mycket högt effektbehov, så justera ner till enbart lågeffekt. Det ger brännaren en stabilare gång och minskar slitaget på rör och roster.

Utseendet i eldstaden ser ganska normalt ut. Möjligen en tendens till svagt luftöverskott (lite för vitt).
Utseende på rök ur skorsten och rökgastemperatur bra.

Första switchen på SW2 för skruvtyp verkar vara inställd på plåtskruv. Tolkar jag din bild rätt, så är det en MAFA Minisilo som brukar ha ett plaströr (det rör skruven snurrar i)?

Kan du någon gång notera att dragbegränsaren när det blåser hela tiden vill stå fullt öppen? Hur hög är skorstenen (ungefär)?

Hålen i matningsröret är borrade i plaströret, ovanför metallröret. I ditt fall på andra sidan väggen troligen.
Jag var och mätte, och mina hål är 6 mm stora. Totalt cirka 100 hål i tre rader (drygt 30 på varje).

Vi hade stora problem med misslyckad start när vi körde bulkpellets, som innehöll ohyggligt mycket spån.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Misslyckad start

Inlägg av EFC »

GoForIt Pellets skrev: lör 05 feb, 2022 15:17 Såvida inte huset har ett mycket högt effektbehov, så justera ner till enbart lågeffekt. Det ger brännaren en stabilare gång och minskar slitaget på rör och roster.

Utseendet i eldstaden ser ganska normalt ut. Möjligen en tendens till svagt luftöverskott (lite för vitt).
Utseende på rök ur skorsten och rökgastemperatur bra.

Första switchen på SW2 för skruvtyp verkar vara inställd på plåtskruv. Tolkar jag din bild rätt, så är det en MAFA Minisilo som brukar ha ett plaströr (det rör skruven snurrar i)?

Kan du någon gång notera att dragbegränsaren när det blåser hela tiden vill stå fullt öppen? Hur hög är skorstenen (ungefär)?

Hålen i matningsröret är borrade i plaströret, ovanför metallröret. I ditt fall på andra sidan väggen troligen.
Jag var och mätte, och mina hål är 6 mm stora. Totalt cirka 100 hål i tre rader (drygt 30 på varje).

Vi hade stora problem med misslyckad start när vi körde bulkpellets, som innehöll ohyggligt mycket spån.
Jag har nu justerat till lågeffekt.
Jag vill nog påstå att både skruv och rör är i metall/plåt hos mig.
Gällande dragbegrönsaren så händer det absolut att den står fullt öppen när det blåser lite kraftigare ute.
Skorstenen är ca 5m.
Jag ska borra upp hålen i röret som du nämner.
Gällande pellets så kör jag säckar på 16kg.

Jag kan återkomma med fler bilder på hur tex inre respektive yttre brännarröret ser ut.

Har du/ni fler tankar eller tips så tar jag gärna emot dem.

Tack ännu en gång! :)
EFC
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 15:32

Re: Misslyckad start

Inlägg av EFC »

EFC skrev: sön 06 feb, 2022 15:37
GoForIt Pellets skrev: lör 05 feb, 2022 15:17 Såvida inte huset har ett mycket högt effektbehov, så justera ner till enbart lågeffekt. Det ger brännaren en stabilare gång och minskar slitaget på rör och roster.

Utseendet i eldstaden ser ganska normalt ut. Möjligen en tendens till svagt luftöverskott (lite för vitt).
Utseende på rök ur skorsten och rökgastemperatur bra.

Första switchen på SW2 för skruvtyp verkar vara inställd på plåtskruv. Tolkar jag din bild rätt, så är det en MAFA Minisilo som brukar ha ett plaströr (det rör skruven snurrar i)?

Kan du någon gång notera att dragbegränsaren när det blåser hela tiden vill stå fullt öppen? Hur hög är skorstenen (ungefär)?

Hålen i matningsröret är borrade i plaströret, ovanför metallröret. I ditt fall på andra sidan väggen troligen.
Jag var och mätte, och mina hål är 6 mm stora. Totalt cirka 100 hål i tre rader (drygt 30 på varje).

Vi hade stora problem med misslyckad start när vi körde bulkpellets, som innehöll ohyggligt mycket spån.
Jag har nu justerat till lågeffekt.
Jag vill nog påstå att både skruv och rör är i metall/plåt hos mig.
Gällande dragbegrönsaren så händer det absolut att den står fullt öppen när det blåser lite kraftigare ute.
Skorstenen är ca 5m.
Jag ska borra upp hålen i röret som du nämner.
Gällande pellets så kör jag säckar på 16kg.

Jag kan återkomma med fler bilder på hur tex inre respektive yttre brännarröret ser ut.

Har du/ni fler tankar eller tips så tar jag gärna emot dem.

Tack ännu en gång! :)
Hej igen!
Nu har det gått lite tid och jag har bl a borrat en mängd hål i matningsröret vilket gör att en ansenlig mängd spån slipper åker med in i brännare.
Pannan rullar på ngt bättre, kan vara igång ngt dygn eller två innan det blir misslyckad start igen.
Återkommande är att när det blir misslyckad start och jag tittar på rostret så ligger det en rejäl "ask-kaka" på den. Jag borstar rent, sätter tillbaka, och startar om pannan. Då går den igång direkt och kör ett dygn eller max två. Jag gissar att då det blir en rejäl tjock "ask-kaka" på rostret så vill inte de nya pelletsen som faller ner börja brinna då de läggs ovanpå "kakan". Vad kan jag göra här? Eller vad beror det på?

Jag bifogar två bilder på mina inställningar i brännaren.
Kanske ngn av er direkt ser att jag behöver justera ngn av "rattarna".
Tacksam för återkoppling.

https://www.bildtagg.se/bild/86p5vjvgn66llr3g249wpsnl
https://www.bildtagg.se/bild/1hboehowdkilpvhot4ysrw5z
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start

Inlägg av Stegatorparn »

Är övertygad om att det är orenheter i pelletsen som orsakar kakan på rostret. Jag får likadant i min brännkopp med Vidapellets.
Föreslår att du rensar rostret varje dag tills din pellets är slut för att slippa stopp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar