Grov aska

Skriv svar
Angel431
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 30 jan, 2022 21:11

Grov aska

Inlägg av Angel431 »

Hej.! Började elda pellets i början av året. Väldigt ny i det.
Har ett bergvärme anläggningen som är anslutet till panna. Bergvärmepumpen klarar inte av värma upp huset. (Är från 1999). Har nog varit ett komplement till kombi panna CTC total från 80 talet. Ville börja elda för säsongen och byta ut bergvärmepumpen efter sommaren.

Har snart eldat i en månad. Undrar bara varför jag har så grov, tjock aska och ibland är den väldigt fin av sig. Finns även mycket rester av pellets som är halv tända i askan. (Ja jag har skyddet framför röret)

Har de något med in matningen av pellets. ? Tändelementet dåligt?


Va har ni för inmatning tider?
Idag har jag 6 sekunder inmatning och 30 sekunder pause.

Ett halvt skruv åt gången.

Ulma brännare, Ulma 2000 säkert över 20 år gammal. Men går och justera på skärmen.

Tack för alla tips/svar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Grov aska

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet!

Det kan bli klumpar och kakor som porös maräng som är lätta att bryta. Orsaken är oftast orenheter i pelletsen.
Hur ser det ut inne i eldstaden på sidoväggarna, vilken färg har sotet? Svart, mellangrå eller vitt?

Tändelementet kan det inte vara fel på om brännaren startar upp. Obrända pellets på eldstadsbotten kan bero på att pelletsen får för hög fart i fallröret eller att matningen är fel, vilket sotets färg avslöjar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Grov aska

Inlägg av nyman »

Tänk på att CTC Total är en panna utan eftereldytor, bara en stor kammare. Med 6 sekunders matning och 30 sekunders paus har du nog en rätt hög effekt på brännaren och en mycket hög temperatur på röken som går ut i skorstenen.
Den allra första Ulma 2000 hade bara en hastighet på fläkten. Ulma TC hade en fläkt med två fasta hastigheter.
Provade en Ulma TC i min lilla oljepanna en gång men kunde aldrig få tillräckligt låg effekt på fläkten så gav upp experimentet.
Den pannan har visserligen eftereldytor men bäst går den vid 11-12 kW effekt och då har man en vettig rökgastemperatur.
Jag gissar att du måste justera in brännarens effekt efter vad din panna behöver och inte efter vad Ulma bestämt. Är det modell Ulma TC?
Du kan börja med att mäta röktemperaturen ut i pannans rökrör när brännaren går för fullt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Angel431
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 30 jan, 2022 21:11

Re: Grov aska

Inlägg av Angel431 »

Tack för tipsen. På väggarna var den brun idag.

Har ingen röktemperaturen installerad på denna.

Det är en Ulma 2000.

Juster så den nu har 6 sekunder inmatning och 60 sekunder pause.

Får nog testa mig fram lite. Nästa steg är att sänka inmatning till 4 sekunder och se.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Grov aska

Inlägg av nyman »

Kan du inte sänka fläkthastigheten samtidigt så ska du inte sänka matningen.
För mycket fläkt ger syreöverskott och skador på brännarröret.
Det var därför jag frågade om det var en Ulma 2000 TC.

Finns det två hastigheter på fläkten eller inte? Hur många elkablar är anslutna till fläkten förutom gröngul jord.
TC hade två separata lindningar på fläktmotorn.
Den första Ulma hade bara en lindning och en hastighet på fläkten och då får man strypa fläktinloppet med en plåtbit för att kunna sänka effekten.
Du borde skaffa någonting för att mäta rökgastemperaturen. En digital stektermometer som klarar 250 grader kan stickas in vid mätning i ett litet hål på 2,5-3 mm som borras i rökrörets sida.

Eller då fortsätter du köra som det är. Det blir ju i alla fall varmt. Du ska ju ha ny bergvärme senare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar