Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av Stegatorparn »

Har du provat att flytta över fläkten från din gamla brännare?
Borde vara samma typ av Torinfläkt på en 2005 som 2007.
Något strul är det med fläkten eftersom brännaren larmar. Kanske glapp i någon ledning.
Sitter det en adapter på 2007:an, behöver du nog flytta över processorn också och skippa adaptern om 2005:an saknar den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av r.eklund »

Fläkten ser helt annorlunda ut på 2005an som är en Torin, tror också att anslutningarna är annorlunda är väl 3 kablar på den gamla och 4 på den från 2007 om jag inte missminner mig.
Får kolla lite när jag sliter ner den i helgen sen. Har för mig att det var nån bred "platta" som det var krympslang över på kablarna på 2007an som jag inte såg på 2005an också, vet dock inte vad det var till minns bara att jag såg att det vara nått som saknades på 2005an när jag rotade för att ta loss fotomotståndet.

Är annars anslutningar osv när det gäller el samma på dessa tror du?
Skulle jag kunna byta ut hela brännaren bara jag plockar över brännarrören från 2007an och sätter på 2005an eller blåser jag en säkring eller nått om jag byter rakt av så?
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av Stegatorparn »

Blir väl minst jobb att flytta över brännarröret så slipper du mickla med kretskortet och fläkten.
Det är 4 kablar på Torinfläkten också men hastighetsstyrningen är annorlunda, därav behovet av en adapter och annan processor.
Fläktarna har olika kontakter för att de inte ska kunna felkopplas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av r.eklund »

En liten uppdatering då.

Jag köpte en annan sorts pellets innan jag började byta brännare osv och med den nya sorten gick brännaren som den ska utan några som helst problem. Brann som vanligt nästan en vecka innan jag öppnade och gjorde rent och då såg askan på rostret ut som vanligt.
Med den dåliga hade jag ju igensotat roster en eller 2 ggr om dagen.

Så nu blandar jag en säck "dålig" med en bra så tar det typ 3 dagar och sen får jag rensa vilket ändå funkar rätt bra.

Hittade btw en gammal tråd där bild finns på exakt hur min "askkaka" såg ut med den taskiga pelletsen.
https://pellets.info/viewtopic.php?t=17520
Den kakan ligger liksom ovanpå rostret och är bara att slå bort, inget man behövde borsta bort rostret såg ut som nytt under.
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av Stegatorparn »

Det var ju bra att det var så enkelt. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av r.eklund »

Ja skönt så men också lite jobbigt att det kan vara så stor skillnad från gång till gång på pelletsen, hur vet jag om jag vågar köpa dessa igen liksom.

Men iaf tack för all hjälp här. :)
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
Skriv svar