Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av r.eklund »

Hej alla glada pelletseldare.

Nu har jag ett litet issue igen.
För typ en vecka sen började min Viking Bio 20 krångla efter en vinter helt utan problem.
Gick bara en dag efter rengöring för att sen varna för misslyckad start.
Såg då att det låg som en stor typ kristalliserad kaka ovanpå rostret så nya pellets fick ingen värme.
Rengjorde och körde igen men samma sak har upprepat sig och den har gått som längst 2 dygn.

Idag tänkte jag göra en inställning startdos och matning 6 min och den startar som den ska går igång och börjar elda på som vanligt.
Efter ca 2 min körning på hög effekt, även testat låg och ingen skillnad, hör jag att fläkten nästan stannar eller den går ner i varv iaf så tittar och ser att den börjat blinka för "startfas" och då gör den precis som den ska vid start alltså matar på en startdos börjar variera fläkten och pulsar tändelementet osv.
Pelletsen i röret slocknade nästan men han registrerar låga fort och drar igång som vanligt igen med full fläkt och normal matning vid körning.
Går vanligt nån minut för att börja blinka igen och kör återigen en startfas.
Detta gör den 3 ggr på rad för att sen fortsätta köra klart ett program tills pannan är uppe i 80C.

Antar att det är det här som ställt till det med den oförbrända kristalliserade kakan jag fått på rostret.

Så vad tror ni experter här vad beror detta på?

Allt ser ok ut, rören är bra, flamvakten ser fin ut, nytt roster och rengjord matarskruv idag.

Hoppas på lite hjälp och passar på att önska en trevlig helg så länge.

Mvh Roger
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av Stegatorparn »

Ett vanligt problem med Viking Bio. Matningen är lite för hög så pelletsen hinner inte brinna upp i samma takt som den matas in.
Kolla först att startdosen är korrekt och inte för stor. Brukar fungera mellan 70 - 110 gram.
När brännaren kommit in i driftfas drar du ur flamvakten och kikar in i hålet. Du har cirka 10 sekunder på dig innan brännaren larmar eller belys flamvakten med en lampa. Där ska slitsen i brännarröret vara fri så elden inte skyms av pellets. Är matningen lite för stor, byggs det sakta upp en hög framför slitsen, flamvakten ser inte elden och tror att den slocknat och gör ett nytt startförsök med ny startdos.

Kan också vara precis tvärt om, att startdosen och matningen är för låg så elden slocknar. Det är dock väldigt sällsynt och en kik i flamvaktsröret ger besked.
I och med kakan på rostret, är det sannolikt för mycket pellets som ställer till det.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av r.eklund »

Oj snabbt svar tackar vi för.

Stardosen ligger på 75g och 6 mins matning 320g typ.
Kikade in i brännaren via hålet som du föreslog tidigare idag och flamvakten har fri sikt till elden när detta händer.
Tror inte ens den hunnit få i så mycket pellets att det skulle kunna vara för mycket på rostret innan den drar igång en till ny startfas det hände efter 2 min den gången jag såg detta.

Jag tänkte att eftersom den gör flertalet "extra" startförsök under en körning så blir det rätt mycket mer pellets under en cykel och kanske därför denna hög efter att den gått klart.
Jag gick iaf ner för att kolla om kontakten till tempgivaren var som den skulle och när jag drog ur den startade så klart brännaren.
Passade på att kolla hur den beter sig igen och den här gången blev det ingen eller inga extra startfaser under körning den gick som den skulle.

Tänker att eftersom den ändå går 1-2 dygn så kanske detta bara händer ibland men tillslut blir det ändå för stor kaka på rostret.

Kan det bero på dålig flamvakt tro, att den är på deken eller är den sån sak som funkar eller inte funkar typ?
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av Stegatorparn »

Kontrollera att flamvaktens kablar sitter fastskruvade i sin plint utan glapp.
Belys flamvakten och dra lite i kablarna om det kan vara ett kabelbrott. Lysdioden för låga ska tändas även om brännaren inte är igång. Obs fördröjningen på c:a 15 sekunder.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av r.eklund »

Hej igen.

Kikade igenom brännaren lite och inget ser ut att vara konstigt alla kablar sitter som de ska osv.
Flammisen funkar när jag lyser på den och slocknar som den ska iaf när jag testar den.

Stod och funderade lite jag tror jag är nere på ett lager med pellets som jag inte kört förut, det kan vara så, skulle problemet med en hög av kristalliserad aska på rostret kunna vara skittaskig pellets typ? Kan dålig pellets ge sånna stora störningar att den bara går ett dygn?

Den "kristalliserade" kakan som jag kallar det är som en klump med hård rivig aska man ser inga spår av pellets i denna klump som man ibland gjort vid andra problem. Den här askan är ny för mig aldrig sett.

Är nästa steg kretskortet?
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av Stegatorparn »

Kakan på rostret beror på orenheter i pelletsen. Prova några andra säckar om du har möjlighet.
En tjock kaka som hindrar värmen från tändelementet att antända startdosen ger "misslyckad start".
Det som förbryllar mig är att den tänder och går upp i normal drift och sedan tappar lågan och gör nya startförsök.
Föreslår att du sätter dig vid brännaren och följer ett startförlopp och noterar vad som händer i brännaren när den avviker från det normala och lågindikatorn slocknar.
Flamvakten kan kanske bli sämre med tiden, men jag har aldrig råkat ut för det. Antingen funkar den eller inte.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av r.eklund »

Jag fyllde precis upp veckoförrådet med pellets så klart det var då jag började fundera om det här inte är andra pellets än tidigare.
Det var lite brist här i stan där jag köper dem för ett tag sen så köpte några extra då de fick in en ny uppsättning och det kan vara dem jag är inne på nu.
Dock är det samma märke jag kört på i flera år men kanske har de fått till en dålig batch vad vet jag.
Men får försöka fixa några nya andra säckar och se vad som händer svårt med fullt förråd bara haha...
Får kanske kämpa mig igenom den bingen och rensa varje dag framöver här.

Ja det var bara en slump att jag såg att den "startade" om så där med nya startfaser faktiskt det var efter jag rensat skruven och bytt roster i hopp om att det skulle hjälpa som jag tänkte göra en ny uppmätning av startdos och matning som jag såg det där.

Stått brevid pannan 3 ggr nu från uppstart vilket går fort och bra och sen typ 15 min in i programmet och det har bara hänt 1 gång med dessa extra startfaser och det var också första gången jag nämner ovan. Men under en hel dag kanske det är flera eller så var det en engångsgrej och att jag just såg det den gången och att det är dålig pellets jag fått... Men visst är det lite konstigt. Får inte ihop det riktigt
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har samma problem med askkaka som kräver täta rensningar med Vida pellets.
Har 2 1/2 pall kvar. :(
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av r.eklund »

Oj jäklar jag har nog bara 20 säck eller nått av just den här sändningen. Blir spännande att se om det är pelletsen sen när jag får tillfälle att fylla upp bingen igen.

Tackar det ödmjukaste för hjälpen så länge.

Trevlig helg nu.

Mvh Roger
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag hade samma problem med VIDA:s pellets för ett antal år sedan..

Jag tror det, ibland kanske omedvetet, åker med sand och annat i samband med spånhanteringen i produktionen. Men det vill de naturligtvis inte erkänna.

Försök få tag i annan pellets och testa med.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av r.eklund »

Intressant ändå att fler känner igen sig i det här med dålig pellets jag ska köra slut på den bingen jag har så får vi se hur det går med säckar från annan leverantör sen.
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av nyman »

Om brännaren har separat tempgivare så kan det vara den elektroniken eller själva givaren som blivit trött och rätt vad det är ger fel temperatur, men troligast problem med fotocellen.
Och jag som åkte extra till jemfix för att köpa den spånfria vidapelletsen!!
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rune@rle.se
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 15 dec, 2018 17:23

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av rune@rle.se »

Har plötsligt samma problem med återkommande startfaser. Till slut blir det för varmt i röret och brännaren stannar. Då ligger det glödande pellets kvar i brännarröret. Det sotar rätt mycket i pannan och rökgastempen kommer inte över 50 grader. Kan detta vara tecken på dåliga pellets? Har provat att byta fotomotståndet utan skillnad. Samma sak gäller olika doser pelletsmatning. Någon annan ide om vad det kan vara?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av Stegatorparn »

Är nog dags att kolla om fläkten är riktigt frisk.
Rullar fläkthjulet lätt vid beröring?
Startar fläkten med full gas innan startdosen trillar ner?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Re: Mitt i körning drar brännaren igång ny startfas

Inlägg av r.eklund »

Stegatorparn skrev: tor 17 feb, 2022 12:38 Är nog dags att kolla om fläkten är riktigt frisk.
Rullar fläkthjulet lätt vid beröring?
Startar fläkten med full gas innan startdosen trillar ner?
Intressant att du säger så, de senaste 3 dagarna har min brännare varnat för "fläkt ur funktion"
Sotet ser lika ut som tidigare med den hårda kakan men nu är det inte fullt på rostret utan nu beror misslyckade starten det på larmet ang fläkten istället.

Startar jag om brännaren så går den igång som den ska och tänder upp perfekt varje gång.
Allt i startfasen är som det ska och fläkten går som den ska hela tiden varje gång jag stått och tittat på iaf.

Ska testa plocka ner den och rengöra blad osv till helgen här så får vi se.

Btw har också bytt fotomotståndet, kom på att jag har en gammal brännare från 2005 liggandes som jag nån gång köpte för att det var nya brännarrör och nytt tändelement som jag tog till min 2007a.
Men det vara ju inte mycket annat som passade så den blev undanstoppad och lite glömd men nu plockade jag fotom. från den utan annat resultat än samma kaka på rostret.
Senast redigerad av r.eklund den fre 18 feb, 2022 10:18, redigerad totalt 1 gånger.
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
Skriv svar