Byte av anläggning!

Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Är som sagt helt grön på detta så några inställningar har jag inte förstått mig på, dock ingen tjära i turbolatorerna vara svart/vitt sot
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vanliga orsaker till att man får en för tjock kaka på rostret, med resultat "misslyckad start" är att
- pelletsen innehåller för mycket spån (dränera och töm botten på förrådet)
- pelletsen innehåller föroreningar (testa med annan sort)
- för hög bränsletillförsel, brännaren hinner inte förbränna i tillräcklig takt (sänk bränslemängd eller höj lufttillförseln)
- flamvakten fungerar inte optimalt, ex. gavelisolering felmonterad

Kom gärna tillbaka med mer uppgifter. Av med kåpan och fota hur inställningarna står. Går den t.ex. på enbart lågeffekt?

Gällande verkningsgraden så skulle jag vilja påstå att du inte har så mycket att hämta in där. Så illa är det inte, om förbränningen är rätt.
Hur stort hus värmer ni? Typ av hus? Ålder? Hur mycket pellets går åt? Vad har du för rökgastemperatur? Typ av skorsten?

Sotningen blir betydligt lättare och roligare med bra grejer. Vad använder du?

Sen det här med röken ur veckoförrådet..
Vissa dagar när dis och dimma ligger tätt på taket så kan det ju vara grinigt med draget vid uppstart, men det ska ju inte vara så jämt.
Tilluften till pannrummet är ju viktigt. Dess öppna area måste vara större än skorstenens.
Ryker det in så öppna närbelägen dörr eller fönster på samma våning för att förbättra tillgången på tilluft.
Är dragbegränsaren rätt inställd? Vad är det för typ?
Hur många turbulatorer sitter i pannan? Normalt brukar brännaren larma för "högt mottryck i brännkammaren" om det blir problem.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Röken är fixat, hade sotat igen i de horisontella skorstens delen, halva skorstenen var täppt så förlorade nog en del drag på de!

Tycker bara jokern är onödigt smutsig göra, horisontella rökrör som när man sotar flyger allt sot överallt i pannrummet, samt att där inte är någon asklåda, så man måste fram med en ask sug som sätter igen i filtret efter varje gång, vet inte känns bara allmänt smutsigt o rengöra den, o vet själv att de inte behöver vara det med vertikala rökrör o asklåda, visst får man sota pannan ändå men blir inte lika smutsigt känns de som.

sen i mitten av januari har jag (gissningsvis) gjort av med 1,5 ton. känns väldigt mycket när de inte varit så värst kallt, har förvisso siporex hus som inte är tilläggs isolerat, men har 3 glasfönster och 3 uppvärmda plan, 133 bo area 78 bi area (källare)

Ska komma en som ja känner och kolla över inställningarna på brännaren på fredag så ska ja få en liten introduktion med!

Har väldigt mycket spån i pelletsen, ska ta o rengöra bulken och veckoförrådet när de börjar bli tomt för o få en nystart, har borrat hål i matarskruven från bulken o där trillar de spån utav bara f*n så de var nog ingen dum idé.

Ska försöka fixa bilder till helgen! uppskattar verkligen all hjälp ja fått än sålänge, kul att forumet verkar vara aktuellt fast en pelletsen börjar trilla av pinnen!
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Vad tycker ni förresten om denna, kan de vara något att satsa på eller nej? :)
https://www.iwabopannan.se/pelletspanno ... =startsida
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av gbjork91 »

Hej!

Iwabopannan Pellux 200 är samma som tidigare NIBE-pannor. Bra anläggningar och dessutom är försäljaren riktigt bra att ha och göra med. Utgår från mellersta Småland.

Min Värmebaronen panna läcker från varmvattenberedaren och ska bytas ut i vår. Självklart blir det pellets igen.

Blir troligen en Effecta komplett med vakuum-matning
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av nyman »

Verkar vara något nytt. Nibe slutade med alla pannor och de kanske köpte rätten att tillverka. Brännarna har modifierats med ny styrning. Ingen installationsanvisning finns och försöker man ladda ned broschyren hamnar man i familjebilder.
Iwabo S2 är annars en bra brännare men tung att lyfta ut.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Svar gbjork91

Tjenare!

Ja och jag har hört att pellux 200 ska va bra grejer! Men är osäker på deras nya brännare s20/s30…

Många säger att effectan ska va jobbig att sota, inget du är oroad över?☺️
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Svar nyman

Ja det verkar som iwabo tagit över, men ser ut att vara i princip samma panna o är ju i första hand pannan jag är ute efter, brännaren kan man väll mixa lite som man vill antar jag?☺️
Tyngden spelar inte mig någon jättestor roll, funkar auto soten så ska man ju inte behöva bort med den allt för ofta tänker jag 👍🏼
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av nyman »

Tror inte man kan köpa Nibe Pellux 200 ny. Leta dig fram bland bilderna på Nibe.se så hittar du inga pannor.
Den panna Iwabopannan säljer är förmodligen en utlandstillverkad modell med helt ny elektronikstyrning " PELLETSPANNA PELLUX 200E TOUCH". Har Iwabopannan en trasig hemsida och inga beskrivningar av pannan så räcker det inte med glada försäljare. Vem tillverkar elektronikstyrningen, kommer det att finnas reservdelar?

Jag tror begagnad bra pelletspanna är den rätta vägen att gå nu när det börjar bli varmare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Har skrivit ett mejl till iwabo så ska bli spännande o se vad dem svarar 😬 men de är som du säger är ju vanskligt, men sen hitta någon vettig panna på blocket eller liknande just nu ser ganska trögt ut 🤷🏼‍♂️
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av nyman »

Det rasar in bra pannor för 8000-10000 bara det blir vår, så har det gjort tidigare år.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Då är de väl bara att ha is i magen antar jag 😋
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Iwabo svarade, han skickade manualen på en nibe pellux 200e så verkar bara vara rebrandad Så de är exakt samma panna med ett annat namn 🤷🏼‍♂️
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av gbjork91 »

Mycket av Nibes grejer tillverkas i Polen idag.

I Polen säljs Nibe under namnet Biawar.
Samma panna säljs i Danmark under namnet Vølund

Så Iwabo Pellux tillverkas alltså av Nibe, fast i Polen
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av gbjork91 »

Alexander skrev: tor 17 feb, 2022 07:38
Många säger att effectan ska va jobbig att sota, inget du är oroad över?☺️

Inte funderat så mycket över det. Brännaren är rensas ju automatiskt med tryckluft. Men någon gång om året måste man ju klart rensa manuellt. Då ser det ut som man måste skruva bort både skyddskåpor och brännaren. Så inte helt optimalt

Eller något annat som du tänker på?
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Skriv svar