Byte av anläggning!

Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Tjenare! Sitter nu med en gammal god värmebaronen joker och vikingbio 20, matas av ett MAFA veckoförråd som jag fyllar med ett MAFA 2 tons bulk förråd med en svängd skruv.
De är lagom me stopp just nu, ca var tredje dag har brännar röret sotat igen och jag har tröttnat, funderar därför på o göra om allt.

Söker därefter tips på pannor som kräver mindre kärlek och klarar sig själva, kollat på mängder med olika pannor men är en riktig djungel för en nybörjare.

Har funderingar på att bygga eget bulkförråd då mitt nuvarande står otroligt dumt till och behöver påfyllning 3 ggr om året, men innan dess vill jag hitta rätt panna.

Har ingen prisgräns, kraven är väl:
Lättanvänd, lätt sotad, gärna automatisk sotning, men ska ändå va lätt att rengöra när det behövs eftersom inget är helt automatiskt!
Varmvatten ska de finnas gott om o ska inte behövas acktank eller separat vvb.
Gärna lambda och allt som har med autoshuntning o göra!
De bästa hade ju varit telefonövervakning på pannan också men är inte ett krav!

Mvh nybörjare på pellets :D
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av nyman »

Det finns ingen djungel utan väldigt få pannor att välja på.
De som jag ser som bäst Biomatic och Ecoflex gick ur tiden förra året så där får man titta efter begagnat. Nibe Pellux 200 har också försvunnit.
Janfirepannan är nog den som kommer närmast dina önskemål. Största nackdelen är väl slinga för varmvattnet, värmeväxlare hade varit bättre.
Ulma, Effecta och Värmebaronen är bara olika varianter på panna med gammaldags rörbrännare. Ulma har ett runt hål i själva pannkroppen så ingen bättre brännare kan monteras.
Begagnad Biomatic eller Ecoflex ser jag som bästa alternativet eftersom Janfire fortsätter tillverka brännaren till dem.
Undermatning med glödhållning mellan gångtiderna ser jag som helt överlägset miljöskadlig start-och-stoppeldning.
Utländska pannor bygger helt på att man ska fylla källarutrymmet med acktank och en massa rör.
Du får både en och två högeffektiva luftvärmepumpar monterade och slantar över för prisskillnaden mellan begagnad panna och ny.
Biomaticpannan är hög och tror det behövs minst 2,3 m takhöjd för att sköta sotningen.

En elektrisk varmvattenberedare från Jula kan kopplas in parallellt med pannans varmvattenberedning om man tycker att pannans vatten inte räcker. Då kan man stänga av pannan på sommaren och bara använda elberedaren.

Installatörerna rekommenderade och kunderna köpte de mest gammelmodiga brännarna i många år och de bättre grundkonstruktionerna såldes dåligt, utvecklades inte vidare och dog ut. Nu sitter vi med skägget i brevlådan och tåget har redan gått.
Är man inte garagemicklare som kan ställa iordning gamla saker så är idag bergvärme bästa alternativet. Pelletseldning blir aldrig helt automatisk.
Har funnits tankegångar om att starta tillverkning av pelletsbrännare byggt på moderna erfarenheter men marknaden är för liten. Installatörerna bestämmer och för dem är provisionen viktigast, inte funktionen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Ja helt automatiskt är såklart inget krav men så lite tillsyn som möjligt hade ju varit skönt, har även kollat lite på ETA, dyrt alternativ men kanske kan va värt de, va har du för åsikt om de?☺️

Janfire har jag inte kollat in men ecoflex verkar fortfarande finnas på vissa ställen.

Har ju inte jätte bra takhöjd tyvärr, är väl ca 2.10-2.20

Tråkigt att pelletsen försvinner, elpriserna är skyhöga här nere i Skåne så luft/vatten är inget alternativ, de skulle va isåfall en borra men då ska man ändå upp me 200papp ca
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Såg nu att janfire är 1490 hög, räcker de med 600mm för att få ut turbolatorerna?
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av nyman »

Om det räcker med 600mm kan nog bara Janfire svara på.
Min Ecoflex är 1400 hög.
Jag hade sett hur joxigt och skitigt det var att rengöra tuberna på en effectpanna så jag avstod en Effecta på Blocket och 2 dagar efter fanns där en Ecoflex. Vilken tur. Nu står jag där helt normalklädd och drar tuberna tre gånger per säsong.
Hos mig i klimatzon mellansverige blir det mycket billigare med luftvärmepump än pellets. Fast elavtal förstås med 82 öre per kilowattimme, det är ju överföringsavgiften som kostar mest.
Luftvattenpump eller bergvärme i Skåne gör nog inte stor skillnad i elkostnad för det blir ju aldrig riktigt kallt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Okej får väl kolla upp de helt enkelt,
Ser hyffsat lätt ut i manualen på janfiren sålänge för är plats nog såklart..
Lär bli svårt att binda ett sådant elpris hädanefter sen chockhöjningarna kom, mor o far hade en elräkning på 13000 dec månad när de precis installerat luft/vatten pump. Jämnfört med föregående år 4000 med ved.
Man ska nog va glad om man kan binda 200öre någon längre period efter denna katastrofen..
Men rent hypotetiskt, hade du satt in en ny pelletsanläggning nu?
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av nyman »

På compricer får jag nu 79 öre treårsavtal vattenfall och 89 öre halvårsavtal på oseriös firma och 105 öre halvår på mer seriös leverantör. Tyskarna har enligt EU rätt att ta el från Skåne och politikeridioterna byggde en mycket kraftigare kabel till kontinenten fast de visste att detta skulle inträffa.

Här är det därför värmepump som gäller vid nyköp. Pelletsbrännare i vedpanna med stor vattenmängd och varmvattenberedning vore bra men detta har Miljöpartiet förbjudit, då får man elda svart med begagnad panna från Blocket.
Verkar inte bli någon handlingskraftig ny regering heller som kan hjälpa oss att komma ur värmekrisen. Tror inte folk i allmänhet ser vidden av den svenska elkrisen förrän mat blir för dyr att producera och företagen flyttar utomlands.

Mycket beror på hur dyr pelletsen blir, den produceras ju med el. Vida, Laxå och fler kända märken produceras nog i klimatzon 2.
Janfiremanualen ser bra ut. Tidigare janfirepannan gick att nödelda med ved men i den senaste är det osäkert.
Om det går att nödelda är ju Janfirepannan klart bästa alternativet för elavbrott får man räkna med i framtiden.
Något att fråga Janfire om.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej Alexander, och välkommen till forumet..

Vi har ju precis samma anläggning, med en Värmebaronen JOKER och Viking Bio.

Utöver att fylla på med pellets, så blåser jag ur brännaren med tryckluft ungefär en gång per vecka under högsäsong. Tar cirka 2 minuter.
Jag tömmer eldstaden på aska och drar ur tuberna efter cirka 600 kg eldad pellets, typ var tredje vecka under högsäsong. Tar ungefär 10 minuter.

Förstår din frustation som ny pelletseldare, men min rekommendation är att ni först försöker få er nuvarande anläggning att fungera som den ska.
Kom tillbaka med mer uppgifter på brännarens inställningar och gärna bilder på utseende i brännarrör och eldstad.
Läs gärna mer i delforumet för Värmebaronen.

Gällande bulkförråd (vi har ett platsbyggt) och bulkpellets, så är det ett gissel att det medför mycket spån och finfraktioner. Det gillar inte våra brännare. Vi kör därför på säckad pellets sedan flera år tillbaka.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Svar till Nyman:
Ja tyvärr lär de inte bli lika roligt med elpriserna här, kan inte tänka mig att elbolagen är så dumma så dem slänger iväg bindningar när dem vet att om ganska exakt ett år är det vinter igen, o då är jag nog glad me pelletsen,
Nödeldning är jag inte så oroad över värme klarar man sig utan en dag eller två och bor inte så utomsåknes så den är borta allt för länge.
Blev väldigt sugen på janfire måste jag säga 😅
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Svar på goforit pellets

Hej och tack! Är nog en blivande pelletsfanatiker 😅

Har fattat att viking bion starkt ogillar småfraktioner genom andra här på forumet så de har jag löst genom att borra ca 100 hål i matar skruven från bulken, blir ordentligt med spåner o fållan under när jag förflyttar pelletsen. Har helt klart märkt skillnad, men den stoppar ändå efter 3 dagars körning eftersom det bakar ihopa sig på rostret. Är noga när jag sotar så förstår inte varför den trilskas…

Sen är jag ute efter en lite bättre verkningsgrad och försöka får ner förbrukningen lite, så lite därför jag kollar på nya pannor. Den ÄTER pellets riktigt ordentligt, MAFA veckoförrådet håller ca 4 dagar o vill till mig att de är en ganska stor bytta.
Sen är det inte världens renaste grej o sota heller då allt flyger precis överallt även fast ja kör med Ask sug. Hade varit trevligt med en behållare 🙄

Allt ser helt och fint ut och hör inga missljud och den har inte stannat för något annat än att det blivit en misslyckad start så vet inte riktigt varför🤷🏼‍♂️
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Gick in i pannrummet och kollade nu och där ligger som en liten dimma med rök som verkar komma ur veckoförrådet?!? Det känns inte jätte bra? Någon som vet något?
Röret från veckoförrådet var iallafall inte varmt så är nog ingen risk för brand men röken verkar ta fel håll ut…
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av nyman »

Låter farligt tycker jag. Rätt vad det är så har slangen från skruven till brännaren smält av. Känns inte brännarens fallrör varmt?
Är det drag i skorstenen om du öppnar skorstenens sotlucka och känner efter?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Kände på fallröreret och de var fesljummet, man kände dock att det varmare än något annat
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Dragbegränsaren vippar som vanligt och har inte varit såhär innan,
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av nyman »

Då är det i pannan som bromsen sitter. Kan det vara för hög effekt på brännaren.
Kör du med inställning på bara lågeffekt?
Eller har förre ägaren eldat med dåliga inställningar så tuberna i pannan är fulla med tjära.
Om du drar bort fallslangen från fallröret när brännaren går, kommer det rök ur fallröret då måste du göra något åt det.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar