Byte av anläggning!

Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Ja jag har grubblat länge på dehär, pannan har fått sig en ordentlig service idag med Brännarrör gavel och tändelement, men fläkten är också på slutstigen så får bli en ny sådan med tyvärr.
Pratade med en nära släkting som gått från pellets till luft/vatten vp. Hans elförbrukning gick knappt upp någonting alltså inte så han märker de på räkningarna, och sluppit pellets kostanden på ungefär 5-6 pallar per år. Så de känns faktiskt som ett alternativ nu, blir helt enkelt inte värt de med pelletsen när vp är så effektiva som dem är, fine installationen är dyr men en pelletspanna ny med installation går på ca 80-100 medans luft vatten vp går på ca 100-130.
Skillnaden i jobb samt sparande per år har fått mig att tänka om. Plus att jag får en väldigt stor bar i källaren 😄

Hade de inte varit för pelletspriserna så kanske de hade gått jämnt upp men 3200 per ton för pellets blir helt enkelt inte lönsamt. Tackar alla för all hjälp!

(Självklart kommer pannan stanna ett tag till eftersom den precis fått en makeover)
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av gbjork91 »

Att det inte skulle synas på elräkningen bör du inte räkna med.

Jag och min bror har liknande timmerhus i södra Småland.
Han har en markvärmepump (vilket är mer effektivt än luft/vatten). Jag eldar pellets i äldre värmebaronen.

I december gjorde han av med runt 2200 kWh.
Min förbrukning var väl på 350 kWh.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Är du säker på att de är värmen som gör de då?
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av gbjork91 »

100%

Jag arbetar med energideklarationer i mitt arbete. Hushållsel i ett vanligt hem ligger runt 300-600 kWh i månaden.

Din elförbrukning kommer öka rejält när du byter från pellets till värmepump. Pelletspannans elförbrukning är mindre än ett kylskåp.

Däremot är det inte sagt att värmepump behöver vara fel. Jag vet bara att jag inte vill göra mitt hem så elberoende för uppvärmningen.
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Då har du sjukt låg elförbrukning, jag ligger på runt 1300 nu i feb, bra isolerar hus och 3glas fönster o inget överdrivet energi krävande igång. Grattis till dig 😂
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av copecca »

Hör också till de vinnarna i låga elförbrukningar under vinter nu genom att värmer med pellets.. 312kWh i december med all julbelysning på huset och 300kWh för januari. För elsynpunkt är pelletsvårme billigt men det kostar ju såklart att köpa pellets med ;)
Har annars 2 luftvärmepumpar och varmvattenbererare som jag körde förr 3 år i rad mest under vintertiden men tyckte dagens elpriser för en fattigpensionär skulle ha varit för mycket i år....
Hadde 3 år sedan mina dåliga axlar som orsak först för att investerade på pumparna men nu när friskare så kan man bära pellets igen. som tur är.. Men tycker om mer värmen av elementena än det lite blåsiga från pumparna så kanske i framtiden är det aktuellt med att tänka på luftvattenpump..tiden visar hur allt utvecklar sig.. ;) Tillsvidare är det pellets som gäller ...
Bor i en liten villa med 60kvm med lika stort källare som även den är värme på..
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
gbjork91
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 14:32
Ort: Växjö

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av gbjork91 »

Alexander skrev: sön 20 feb, 2022 04:24 Då har du sjukt låg elförbrukning, jag ligger på runt 1300 nu i feb, bra isolerar hus och 3glas fönster o inget överdrivet energi krävande igång. Grattis till dig 😂
Tyvärr är det du som har ovanligt hög förbrukning. Har man 1300 kWh i hushållsel på en månad så hamnar man på en årsförbrukning som är nästan tre gånger så hög som normalt.

Det är inte så att din elpatronen är lite högt ställd (så den tjuvdrar)?

Eller har du haft många driftstopp så du behövt köra elpatronen?
Värmebaronen Star
Viking Bio
Dragbegränsare Wipex, Skorsten med insatsrör
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av nyman »

Vilka elförbrukningar ni har!
I gammal 30-talskåk med tunn isolering och tvåglasfönster gick det åt 996 kWtim till ett pris av 620 kr.
Överföringsavgift kring 1900.
Två effektiva luftvärmepumpar, elberedare, pellets nästan avstängd.
Lite pelletseldning fuskade jag med någon dag men det verkade inte lönsamt.
Men med dagens elavtal skulle nog pellets kunna konkurrera.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Alexander
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 21:40

Re: Byte av anläggning!

Inlägg av Alexander »

Elpatronen har ju fått gå nån gång imellanåt eftersom pannan inte vill samarbeta, förhoppningsvis bli de ju bättre nu men så mycket har den inte gått, de har isåfall bara varit för att hålla värmen precis.
Ja ska bli kul nu när eon byter elmätare, då ska man kunna se mer exakt vad alla faser drar!
Värmebaronen Joker, Viking bio 20
MAFA midi, säckad pellets.
Skriv svar