Pellets i slussen inte i brännaren

Skriv svar
azrael1333
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 15 feb, 2022 13:12

Pellets i slussen inte i brännaren

Inlägg av azrael1333 »

Hej,

Jag flyttade för drygt ett år sedan in i ett hus med en Ecotec Bioline 20 från 2005, kopplad till en kombipanna från CTC.
Nu har den börjat strula en del, fick först problem med matarskruv som förhoppningsvis är åtgärdat nu efter tömning av skruven. Efter det gick den i två dygn.
Sen så fick jag nu problem med att den inte matar fram pellets till själva brännkoppen, får därför olika larm på tändningen och saknad låga.
Var på väg att byta slussvingar eftersom att dom började bli ganska slitna, men när jag handskruvar på slussvingarna så följer det med pellets runt hela tiden. Tänker mig därför att slussen då borde vara full med pellets, testar att handskruva på matarskruven men det kommer inte fram någonting till brännkoppen. Ser att skruven snurrar, kan det var stopp mellan sluss och skruv och hur kommer jag i så fall åt det? Måste jag skruva isär hela brännaren för att komma in dit?

Kanske blev lite luddigt men börjar bli desperat, har som tur är en elpatron i pannan men det är inte så kul att ha den igång dygnet runt just nu.
Har ingen erfarenhet av pellets sen tidigare så det känns lite övermäktigt nu när allt strular samtidigt.
Uppskattar alla tankar och idéer.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pellets i slussen inte i brännaren

Inlägg av André »

Skumt, första tanken jag fick va att växellådan pajat men då de inte kommer något fast fast skruven snurra måste du nog öppna Brännaren, kanske slussvinge som gått av och lyckats fastna och blockera?
Du lär se felet om du öppnar slussen annars måste du bort med loppan och dra ur skruven och se den vägen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
azrael1333
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 15 feb, 2022 13:12

Re: Pellets i slussen inte i brännaren

Inlägg av azrael1333 »

Hej, tack för svaret.
Lyckades komma ner och se att det var en liten "propp" med flis/smul vid skruven. Efter byte av slussvingar och ihopsättning av allt så fungerar det nu igen.

Dock så verkar det vara något skumt med externa matarskruven fortfarande. Nu går den fint framåt, men så fort den stannar så backar motorn tillbaka en bit.
Har läst att man kan behöva byta kondensator men det verkar jag inte ha på den motorn. Är det kanske lika bra att planera in motorbyte, eller kan det vara något annat som gör att den backar tillbaka?
Skruven är nyligen helt tömd och den såg bra ut.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellets i slussen inte i brännaren

Inlägg av Stegatorparn »

Motorn backar för att spiralen i skruven går tungt och fungerar som en fjäder när motorn stannar. Ett normalt beteende beroende på typ av växellåda. Har inget med någon kondensator att göra. Det finns motorer både med och utan kondensator och du kan mycket väl ha en utan kondensator.
Skruvens längd samt mängden spån i skruvinloppet avgör hur mycket motorn backar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pellets i slussen inte i brännaren

Inlägg av André »

azrael1333 skrev: fre 18 feb, 2022 17:13
Dock så verkar det vara något skumt med externa matarskruven fortfarande. Nu går den fint framåt, men så fort den stannar så backar motorn tillbaka en bit.
Har läst att man kan behöva byta kondensator men det verkar jag inte ha på den motorn. Är det kanske lika bra att planera in motorbyte, eller kan det vara något annat som gör att den backar tillbaka?
Skruven är nyligen helt tömd och den såg bra ut.
Kondensatorn sitter väl på kretskortet i pannan?
https://www.pellets.info/viewtopic.php?t=12036
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pellets i slussen inte i brännaren

Inlägg av nyman »

Skumt. Bytte till mig en externskruv till en ecotecbrännare och i den motorn fanns en kondensator.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar