Rökgas sipprar ut via externskruv

Skriv svar
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Rökgas sipprar ut via externskruv

Inlägg av Patriksamen@live.se »

Hej

Jag har en CTC ecoflex i källaren som jag eldar pellets med.

På senare tid så har rökgas börjat sippra ut via externskruvern, som matar ifrån förrådet.

När det kommer ut rök så kan jag även öppna fallröret och kika och då är det verkligen fullt av rök.

Jag sotar frekvent hela pannan enligt anvisning i manualen, men det måste vara något jag missar?

Jag har även försökt öppna rökgasspjället ännu mer för att försäkra mig om att det inte är tvärstopp där på något sätt...

Har även lite amatörmässigt tätat litegrann med eltejp (dock inte helt och hållet)

Fläkten låter inget konstigt, kan man kanske ta bort den och försök göra rent på något sätt?

Vad har ni för idéer?

Kan tillägga att rökgastemperaturen varierar mellan cirka 80 till 160. Huset är väl isolerat.

https://youtube.com/shorts/qpfloaMwXjs?feature=share
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Rökgas sipprar ut via externskruv

Inlägg av nyman »

CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Re: Rökgas sipprar ut via externskruv

Inlägg av Patriksamen@live.se »

Tack för svar. Ska man öppna framifrån där drevet sitter för att byta eller uppifrån? D.v.s först ta bort huset som doserskruven går i?

Mvh
Senast redigerad av Patriksamen@live.se den tor 17 feb, 2022 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rökgas sipprar ut via externskruv

Inlägg av Stegatorparn »

Sannolikt att det lilla röret, som sätter internskruven under tryck, har blivit igensatt.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Re: Rökgas sipprar ut via externskruv

Inlägg av Patriksamen@live.se »

Tack! Jag ska ta och skruva isär och kolla, samt som Nyman skrev - ge mig på slussvingarna också. Återkommer om det löser problemet. Men det låter som bra potentiella lösningar!
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Re: Rökgas sipprar ut via externskruv

Inlägg av Patriksamen@live.se »

Öppnade idag och tog fram slussvingarna. Visade sig vara fel. Så nu har jag beställt hem rätt

https://www.lohr.se/reservdelar-pellets ... kedjedrift
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Re: Rökgas sipprar ut via externskruv

Inlägg av Patriksamen@live.se »

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rökgas sipprar ut via externskruv

Inlägg av André »

Du har den nyare impellern men första åren va de vingarna, å såg inte allt för dålig ut och inte ovanligt att vingarna är helt borta.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Re: Rökgas sipprar ut via externskruv

Inlägg av Patriksamen@live.se »

Impellern utbytt för några dagar sedan. Sotade samtidigt och tog isär för att kolla fläkten, det låg ingenting iväg där.

Det kommer fortfarande ut rökgas åt fel håll.

https://youtube.com/shorts/as417eOSs3o?feature=share
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rökgas sipprar ut via externskruv

Inlägg av Stegatorparn »

Det var illa, för dåligt drag genom pannan.
Kontrollera att det finns ett uteluftsintag i pannrummet med minst 150x150 mm fri area. Brännaren måste ha god tillgång på uteluft. Det får inte bli undertryck i pannrummet. Öppna ett fönster eller dörr och kontrollera om det blir någon skillnad.
Hur hög är skorstenen? Har stor betydelse för dragstyrkan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Re: Rökgas sipprar ut via externskruv

Inlägg av Patriksamen@live.se »

Osäker på höjden för skorstenen. Jag kan ta och öka luftinttaget till rummet.

Utöver att problemet kvarstår så fick jag ett väldigt oljud som jag är osäker är på grund av kedjan och kugghjulen eller den nya impellern/slussvingarna som kanske är något för stora mot slussväggarna.

Tänkte plocka isär snart igen och sätta tillbaka gamla bara för att se om jag gjorde något som ledde till nytt oljud eller om det är på grund av slussvingarna.
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Re: Rökgas sipprar ut via externskruv

Inlägg av Patriksamen@live.se »

https://youtu.be/fW_23uJSLKo

Har ökat tilluften och kan hittills inte se någon rök ta sig bakvägen ut. Det är cirka 50% mer öppet än vad det var tidigare. Får se om det kan variera beroende på högtryck eller lågtryck utomhus.
Skriv svar