Hög pelletsförbrukning

Skriv svar
Jonte2314
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 nov, 2021 19:40

Hög pelletsförbrukning

Inlägg av Jonte2314 »

Hej, jag har en kmp px 21 brännare i en gammal kombipanna och jag tycker att pelletsförbrukningen är väldigt hög, pannan är endast kopplad till ett golvvärme system i ett garage på cirka 50kvm som styrs med en shuntautomatik.

Brännaren körs mellan 60 till 70 grader, temperaturen ligger på en 15 grader i garaget som är helt ok. Brännaren startar ungefär en gång i halvtimmen.

Förbrukningen har varit ungefär 20-30kg per dygn uppstartat i förra veckan så betong plattan är väl frusen ennu.

Provade idag att ställa ner matningen och fläkten för att få längre gång tid på brännaren och dvs mindre starter och förut har fläkten varit ställt ganska högt så kanske pelletsen inte har hunnit gett ifrån sig så mycket värme?
Eller tänker jag fel?

En annan sak jag fundrat på är att ta ner panntemperaturen ennu mera så det tar längre tid för pannan att svalna för skillnaden mellan pannans 70 grader och 15 grader i pannrummet i garaget är så stor. Men då kommer det väl problem med kondens i skorstenen om man går under 60 grader?
Skickar ut circka 35 till 40 gradigt vatten från pannan men skulle det var ide att köra mellan 40 och 50 på brännarn så skulle golvet fungera som tank? Och då elda lite högre med jämna mellanrum för att få bort kondensen ?

Brännarn körs nu endast med högfart skulle det vara ide att köra på lågfart man slipper väl starterna då eller ?
Hört att det där med lågfart på px21 inte fungerar men är det värt att prova?

Tips på att få ner förbrukningen uppskattas.

Temperaturen i garaget skulle ja också villa få ner men det är ett problem för en annan dag eftersom shunten släpper genom varm vatten fast den är stängd. Skulle räcka att ha en 10 grader där när man inte är där å skruvar.

Det här blev en roman nu men svar och tips uppskattas, Tack på förhand
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hög pelletsförbrukning

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren går inte stabilt på lågfart, så det ska du undvika. Bättre med enbart högfart där du justerar ner effekten till 14-15 kW för stabil drift. Lägre effekter rekommenderas inte.
Pannans temperatur skall aldrig gå under 60° vid drift, då det kan bli kondens i pannan som orsakar korrosion och förkortar pannans livslängd. Vill du ha längre gångtider, kan du köra mellan 80°-60° med en separat termostat som har ställbar hysteres. Brännarens processor med givare har 12° hysteres. Tidigare har det funnits processorer med 20° hysteres, men det verkar som de utgått.

Har du en murad skorsten utan insatsrör, bör inte rökgastemperaturen understiga 70° en meter ner från toppen.
Rökgastemperaturen brukar tappa c:a 10° per meter, så du kan överslagsvis räkna baklänges vilken rökgastemperatur du bör ha ut från pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonte2314
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 nov, 2021 19:40

Re: Hög pelletsförbrukning

Inlägg av Jonte2314 »

Hur får man effekten uträknad?

Termostaten har jag skillt en vanlig oljebrännar termostat som har en hysteres på ca 10 grader.

Murad skorsten som är ca 6 m, rökgaserna har jag inte mätt
Men nu när jag har ställt ner fläkten så har nog förbrukningen minskat.
Jonte2314
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 nov, 2021 19:40

Re: Hög pelletsförbrukning

Inlägg av Jonte2314 »

Har nu vägt pelletsen och får 250 gram på 6 minuter dvs 0.25 kg x 10 x 4.8
Ungefär 12 kw så jag ställde upp brännaren lite grann
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hög pelletsförbrukning

Inlägg av Stegatorparn »

Nu har du kommit en bit på vägen.
Cirka 300-330 gram är lagom matning.
Den effekt du räknade fram är inmatad effekt.
Multiplicerar du den effekten med 0,9, får du ungefär den effekt som pannan kan ta emot.
När matningen är inställd är det dags att justera fläkten.
Man kan antingen sänka fläkten i små steg med 4-5 minuters mellan rum tills det blir synlig rök om man lyser in med en ficklampa genom en dragbegränsare eller sotlucka i rökkanalen. När röken blir synlig, ökar man fläkten i små steg tills röken försvinner.
En alternativ metod är att notera sotets färg på sidoväggarna i pannans eldstad som bör ha en mellangrå färg. Inte svart- för lite luft eller vitt- för mycket luft.

Vore bra om du kunde mäta rökgastemperaturen före dragbegränsaren. Det ger en uppfattning om hur effektiv pannan är.
Man kan antingen montera en rökgastermometer permanent eller använda en stektermometer som klarar 250°-300°C tillfälligt.
Vilken CTC-panna har du? Kanske går att göra några enkla förbättringar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonte2314
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 nov, 2021 19:40

Re: Hög pelletsförbrukning

Inlägg av Jonte2314 »

Pannan är inte en ctc, det är en Etna mini super från 1978.
Brännaren har jag nog rätt bra inställd men förbrukningen ligger på ca 30 kg dygn som är för tok förmyket för ett garage på 40 kvm, borde åtminstone kunna halvera förbrukningen
Tror att felet är det att pannan svalnar för snabbt pga att shunten inte stänger riktigt för utgående värme stiger cirka 5 grader från att pannan startar tills den gått färdigt.
Och att den startar efter en halvtimme är väl lite väl mycket tycker jag eftersom det inte är något annat än en golvvärme slinga som går till pannan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hög pelletsförbrukning

Inlägg av Stegatorparn »

Ahaa, en gammal finsk panna som jag tyvärr inte vet något om. Eftersom det är en kombipanna, är den troligen avsedd för oljebrännare och och ved. Pelletsbrännaren sitter väl där det blir längst rökgasväg. Med tanke på pelletsåtgången kan man gissa att rökgastemperaturen är ganska hög.
Kan nog löna sig att satsa på en begagnad panna av senare årsmodell. Förekommer regelbundet på Blocket när folk satsar på värmepumpar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonte2314
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 27 nov, 2021 19:40

Re: Hög pelletsförbrukning

Inlägg av Jonte2314 »

Jo brännaren sitter längst bort från där röken går ut.
En nyare panna blir det nog inte eftersom pannan endast värmer ett garage som nog är äldre än pannan. Blir väl kanske något nyare sen när det blir tillbyggt.
Men kanske en tank av något slag så det tar längre för temperaturen att gå ner
Fundrar också på att eftersom shunten släpper genom vatten fast den är stäng att det är en stor orsak till att pannan går så ofta.

En lösning på det problemet som ja undrade om är att lägga en termostat på cirkulations pumpen eftersom ja inte har något annat som går via pannan då skulle jag få ner temperaturen i utrymmet så lågt som ja vill ha det och pannan skulle svalna långsammare när inte vattnet går ut.
Någon som har prövat detta? Jag vet att förr i tiden var det vanligt att reglera värmen via termostat på cirkulations pumpen.
Men skulle vara intressant att prova iaf 😂
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hög pelletsförbrukning

Inlägg av André »

Jonte2314 skrev: ons 23 feb, 2022 21:47 Pannan är inte en ctc, det är en Etna mini super från 1978.
Brännaren har jag nog rätt bra inställd men förbrukningen ligger på ca 30 kg dygn som är för tok förmyket för ett garage på 40 kvm, borde åtminstone kunna halvera förbrukningen
Tror att felet är det att pannan svalnar för snabbt pga att shunten inte stänger riktigt för utgående värme stiger cirka 5 grader från att pannan startar tills den gått färdigt.
Och att den startar efter en halvtimme är väl lite väl mycket tycker jag eftersom det inte är något annat än en golvvärme slinga som går till pannan.
Om shunte inte stänger ordentligt så går naturligtvis mer pellets men då blir tempen i garaget också hög, hur bra isolerad är plattan i garaget?
Många start/stopp är dåligt med tanke på verkningsgrad.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar