Hjälp önskas kring pelletsanläggning!

Skriv svar
SkLö
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 23 feb, 2022 13:02

Hjälp önskas kring pelletsanläggning!

Inlägg av SkLö »

Hej!

Vi har precis tillträtt ett hus som har en pelletspanna och vi är helt gröna på detta området. Jag skulle gärna ta emot input från alla er kunniga här på forumet kring hur en sån här anläggning fungerar!

Vi har en Mescoli Combifire 2 med brännare Iwabo Villa S1(2005). Just nu kör vi (tyvärr) på elvärme eftersom vi inte kommit igång med att fylla på pellets i anläggning, men vill såklart börja med detta snarast möjligt!

Vill ni hjälpa mig genom att förklara lite hur en sån här anläggning fungerar och också vad de olika vreden som finns i anslutning till anläggningen styr?
Utgå från att jag är helt grön, så lägg er på en nivå för dummies ;)

Jag lägger med ett par bilder. Högerklicka och välj Öppna i ny flik, så visas dem.

Bild 1: Bild på pannans styrpanel Bild

Bild 2: Bild på 1 av 2 stycken vred som sitter på pannans dörr (svarta vredet) Bild

Bild 3: Bild på 1 av två stycken vred som sitter på rören som går till/från pannan (grå vredet med röd/blå markering) Bild

Bild 4: Bild på vad jag gissar är cirkulationspumpen? Bild

Tack!
/Sara
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp önskas kring pelletsanläggning!

Inlägg av Stegatorparn »

Hade gärna sett en bild tagen på lite avstånd där samtliga komponenter är med så man får en översikt över installationen.
Har ni en manual för pannan, skulle det underlätta förståelsen för pannans inställningar, där knapparna har flera funktioner beroende på kombinationen av tryckningar.

Bild 1 säger mig att pelletseldningen är aktiverad och brännaren är tillslagen. Cirkulationspumpen för värmesystemet är igång. Panntemperaturen är 48°.

Bild 2 är en elpatron med termostatrattinställd på c:a 65°.

Bild 3 är den automatiska shuntstyrningen för värmesystemet. I bakgrunden syns ytterligare en automatisk shuntstyrning med okänd funktion. Någonstans i huset finns en panel för temperaturinställning.

Bild 4 visar helt riktigt cirkulationspumpen för värmesystemet.

Rekommenderar att ni kontaktar förre ägaren för en genomgång av anläggningens funktion.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar