Går det mer pellets med cirkulationspump på Max?

Skriv svar
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Går det mer pellets med cirkulationspump på Max?

Inlägg av Erikjonsson »

Jag har pelletsbrännare med 750 liter acktank med en Alpha pump, ettrörssystem.

Går det mer pellets desto snabbare pumpen går? Jag tänker att det blir ett högre utbyte av varmvatten till elementen eller tänker jag fel?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Går det mer pellets med cirkulationspump på Max?

Inlägg av Stegatorparn »

Så länge rumstemperaturen är konstant, går det inte åt mer värme om pumphastigheten ökas. Det som sker är att differenstemperaturen över slinga i ett ettrörssystem, alltså temperaturskillnaden mellan tilloppet i första radiatorn och returen från sista radiatorn, blir mindre vid högre varvtal och större vid lägre varvtal.
Detta förutsätter att radiatortermostaterna reglerar korrekt för att inte radiatorerna i slutet på slingan ska bli för varma. Vid högre varvtal på pumpen drar den mer energi, varför det i längden blir oekonomiskt att köra med ett större flöde än systemet är dimensionerat för.

Ett ettrörssystem är dimensionerat för ett bestämt flöde där varje radiators storlek är anpassad för den temperatur som vattnet har från föregående radiator. Det betyder att vattnet blir några grader kallare för varje radiator det passerar och radiatorerna blir relativt större, ju närmre slingreturen de sitter.

Sammanfattningsvis kan man säga att ökas pumpflödet, fordras det att styrsystemet kompenserar för den ökade potentiella effekten. Risken finns att radiatorerna mot slutet av slingan blir "för varma" , vilket ökar pelletsförbrukningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Går det mer pellets med cirkulationspump på Max?

Inlägg av Erikjonsson »

Här är det nån som har koll på läget märker jag! Tack för att du tog dig tid att förklara, hatten av.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Går det mer pellets med cirkulationspump på Max?

Inlägg av Stegatorparn »

Det har ju blivit några rörberäkningar genom åren. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar