Ny här - Problem med start

Skriv svar
Tayan
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 02 mar, 2022 09:27

Ny här - Problem med start

Inlägg av Tayan »

Hej! Jag är ny på forumet och relativt ny på pelletspannor, men jag har stött på ett problem jag aldrig haft tidigare. Efter att ha sotat ur hela min panna igår, alla kanaler, plockat bort roster och rengjort osv. När jag sedan monterat tillbaka allting och tryckte igång pannan i vanlig ordning så gick den som han skulle.

Inatt hade pannan stannat, mysigt att vakna till. Så stack ner och skulle starta om den, stänger av pannan väntar ca 30 sek för att sedan dra igång den, då märker jag att den inte beter sig som den brukar. Normalt brukar man höra att tändelementet knäpper och att sedan startar fläkten och skruven för att mata in lite pellets och ja det vanliga start skedet. Idag så tändes bara den gröna lampan och stod och blinkade, satt och tittade på pannan i 5 minuter innan jag var tvungen att sticka, men den har fortfarande inte startat.

Pannan är en Pellmax och Brännaren en Viking Bio. Sotaren var här förra veckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny här - Problem med start

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Grönt blink betyder att brännaren har fått startsignal men att startfördröjning är aktiverad. Beroende på hur den röda ratten på kretskortet är ställd, kan fördröjningen vara max 2 timmar och 15 minuter. Behöver du inte startfördröjning, ska vredet vara fullt motsols mot stopp.
Kanske blivit lite smuts eller oxid i potentiometern, så vrid den fram och tillbaka några gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar