Janfire flex A

Skriv svar
Mammabosse
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 02 mar, 2022 13:08

Janfire flex A

Inlägg av Mammabosse »

Hej lite backstory innan problemet uppstog

Jag starta brännaren som vanligt går upp och hör en smäll efter ett tag, springer ner och stänger av allt men de kommer ett ex antal smällar efter.

Efter jag väntat 1 timma så kopplar jag ur allt rengör och startar igen kollar så att spjället är öppet, allt verkar va normalt,

Nu efter dennna händelse så fylls hela pelletsbrännaren upp med pellets (fullsmockad) ingenting händer ingen bränd pellets i koppen heller?

Så nu till frågan någon som varit med om liknande problem och kan ha förslag eller tips? Tack på förhand.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire flex A

Inlägg av Stegatorparn »

Om jag förstår det rätt, går både internskruven och externskruven kontinuerligt?
Kom smällarna från eldstaden eller brännaren?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mammabosse
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 02 mar, 2022 13:08

Re: Janfire flex A

Inlägg av Mammabosse »

Externskruven kickar aldrig in för att de blir tätt hela vägen innan i brännaren, smällarna kom från pannan måste blivit gas eller nått
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire flex A

Inlägg av Stegatorparn »

Om brännarens inlopp och fallslang fylls med pellets, är det nivågivaren som är felinställd eller ur funktion.
Inställning av givaren beskrivs på sidan 19 i den här manualen. https://www.janfire.com/wp-content/uplo ... _R1_SV.pdf

Smällarna beror på att det bildas gengas. Finns det en dragbegränsare i rökrör eller skorsten? Är draget för kraftigt genom pannan, blir inte pelletsen tillräckligt varm för att tända.

Övervaka en start och notera var det går fel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mammabosse
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 02 mar, 2022 13:08

Re: Janfire flex A

Inlägg av Mammabosse »

Imternskruven är ju den som fyller upp, den bara går och går som att den tror att den är igång men sen tat det stopp när allt är fullt,

Nivågivaren fyller upp som vanligt där de brukar, men ska kika draget för de är inte tänt på pelletsen i koppen när man tar ut och kollar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire flex A

Inlägg av Stegatorparn »

Okej, jag förstår.
Troligen är det kortslutning i triacen för internskruvens motor och den är enkel att byta för en lödkunnig person.
Fungerar fläkten och tändelementet normalt med till och frånslag, är det nog enbart triacen, annars kan man misstänka att det är dags för ett byte av styrbox.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mammabosse
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 02 mar, 2022 13:08

Re: Janfire flex A

Inlägg av Mammabosse »

Okej ska spåna vidare, tack för alla tips guld värt! :D
Skriv svar