Alarm temperatur elektronik Bioterm 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mazen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 24 okt, 2019 09:07

Alarm temperatur elektronik Bioterm 20+

Inlägg av Mazen »

Vaknade till att pannan stannat.. Alarm temperatur elektronik!?
Hur återställer man och vad kan problemet vara?
Vet att pannan ibland kan gå lite högt i temp, uppemot 80 gr mot satta 68 innan den slår på stopp.. men har aldrig haft problem med att överhettningssjuddet löst ut

Har som går den nu på el, utan att larma, men ställer jag om till pellets så slår larmet till direkt.
Kan det vara tempgivaren som get upp? Eller vad..

Alla tankar välkomna.
Mazen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 24 okt, 2019 09:07

Re: Alarm temperatur elektronik Bioterm 20+

Inlägg av Mazen »

Ingen???
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Alarm temperatur elektronik Bioterm 20+

Inlägg av André »

Alarm temperatur elektronik? Står de så i displayen?
Överhettningsskyddet är väl 98 grader om jag inte är helt ute och cyklar, de ska inte pga t.ex eftervärme pga hög brännareffekt och lågt värmeuttag kunna lösa ut med börvärde på 68 grader.
Forsätter brännaren gå även efter pannan nått över 68 grader?
Brännare går ca 1 minut efter börvärdet är uppnått och är normalt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mazen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 24 okt, 2019 09:07

Re: Alarm temperatur elektronik Bioterm 20+

Inlägg av Mazen »

Japp,..
( försökt ladda upp en bild)

Har googlat men inte hitta ngt om detta problem...
Pannan har vid vissa tillfällen fortsatt varit i drift Låg trots att tempen visar 73, 77 grader typ.. slår dock ifrån ganska snart.
Men frågan är varför detta alarm inte finns att hitta i ngn manual.. hur man kan återställa för att köra pellets igen.
Mazen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 24 okt, 2019 09:07

Re: Alarm temperatur elektronik Bioterm 20+

Inlägg av Mazen »

Mazen skrev: ons 09 mar, 2022 09:59 Japp,..
( försökt ladda upp en bild)

Har googlat men inte hitta ngt om detta problem...
Pannan har vid vissa tillfällen fortsatt varit i drift Låg trots att tempen visar 73, 77 grader typ.. slår dock ifrån ganska snart.
Men frågan är varför detta alarm inte finns att hitta i ngn manual.. hur man kan återställa för att köra pellets igen.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Alarm temperatur elektronik Bioterm 20+

Inlägg av CPMS »

Aldrig sett det larmet men låter som överhettning av styrkortet som sitter i pannan. Tagit bort någon isolering i pannan eller haft något läckage bakom panelen?
Kan flödesgivaren för tappvarmvatten hängt sig så pumpen för värmeväxlaren går hela tiden och värmer upp bakom panelen? Prova stäng av pumpen för varmvattnet.
Provat att bryta strömmen till pannan i någon minut och se om larmet återställer sig?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Mazen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 24 okt, 2019 09:07

Re: Alarm temperatur elektronik Bioterm 20+

Inlägg av Mazen »

Har inte gjort ngt bakom panelen och provat stänga av pannan och brutit strömmen för att den skulle svalna ytterligare (gick ner under 30 gr)
Okej får kolla vattenpump imorgon, men när jag lossade på panelen så var det inte varmt bakom iaf inte varmt.
Men det att den bara larmar vid bränsle val pellets, pellets+el men går på el gör mig krokig.
Ngt tips om det går i menyn att nolla larm? Eller är det bara att försöka med att bryta strömmen igen..
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Alarm temperatur elektronik Bioterm 20+

Inlägg av CPMS »

Sätt att stänga av larm som jag hittat är att endera bryta strömmen eller om det är något larm som har med pellets att göra ställa driften till Från. Om den inte själv talar om hur återställa som ex vid sotlarm (tryck Pil Höger tror jag det är).

Lessen att inte kunna hjälpa till med mer, det är ju synd att inte dom dokumenterade alla larm och funktioner som finns i programvaran.

Vill du ladda upp bilder gör du det med bilagor-fliken, max 700x700pix och liten storlek på filen. Du får nog prova dig fram.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Mazen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 24 okt, 2019 09:07

Re: Alarm temperatur elektronik Bioterm 20+

Inlägg av Mazen »

Får prova göra pannan strömlös igen.. hoppas.
Vore iofs bra att veta vad som ev behöver bytas ifall jag lyckas nolla och det dyker upp igen..
Tack för svar
pialin
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 23 nov, 2023 11:00

Re: Alarm temperatur elektronik Bioterm 20+

Inlägg av pialin »

Hej!

Vi har nu samma fel - går att köra på el, men slår vi över på pellets står det "alarm temperatur elektronik ". Lyckades ni hitta vad felet var och hur det kunde fixas?

Tacksam för svar.
Skriv svar