Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av T16_AeRo »

Skulle behöva byta ut en droppande flödesmätare i vårat solfångarsystem.
Men hur fyller jag upp systemet med glykolvatten efter det..?

Finns en kulventil samt 2st pluggade anslutningar på vardera sida där jag antar att man ska ansluta nån slags pump..?
Ariterm Biomatic 20+
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av T16_AeRo »

Bild
Ariterm Biomatic 20+
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av CPMS »

Använd den övre anslutningen med avstängningskranen så blir det nog minst söl.
Gör väl egentligen det samma vart du pumpar in vätskan bara du har en avstängning så du inte tappar trycket när du lossar ledningen från pumpen, du ska väl ha några kilos tryck i systemet.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av T16_AeRo »

Men vilken typ av pump bör man använda..? Har sett vissa använt en pump som drivs med borrmaskin men det känns lite klent

Tror jag har en poolpump liggandes
Ariterm Biomatic 20+
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av CPMS »

Beror ju helt på hur högt tryck du ska ha i systemet, borrmaskinspump duger gott om trycket räcker till. Med en sådan och en borrmaskin med variabelt varvtal kan du nog gasa på till lämpligt tryck och då stänga ventilen. En bekant kör med en 12v pump till tappvattnet i en husvagn ställd på 1,5bar.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av T16_AeRo »

Vad är rätt tryck i systemet..?
Aquasol system. Expansionskärlet är trycksatt med 2 bar
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av Stegatorparn »

Har du mätt upp 2 bar eller är det vad kärlet är märkt med?
Expansionskärlets förtryck, alltså lufttrycket vid trycklös vattensida, skall motsvara höjdskillnaden mellan expansionskärlet och systemets högsta nivå plus 1 meter (0,1 bar).

Vilket utlösningstryck är säkerhetsventilen märkt med?
Lämpligt systemtryck ligger någonstans mitt emellan de två trycken. Det är onödigt att ligga med för högt tryck i systemet, vilket utsätter alla tätningar och skarvar för påfrestningar och ökar risken för läckage.

Expansionskärlet kan vara märkt med 2 bars förtryck, men det kan vara sänkt och anpassat vid installationen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av T16_AeRo »

Stegatorparn skrev: tor 21 apr, 2022 08:46 Har du mätt upp 2 bar eller är det vad kärlet är märkt med?
Expansionskärlets förtryck, alltså lufttrycket vid trycklös vattensida, skall motsvara höjdskillnaden mellan expansionskärlet och systemets högsta nivå plus 1 meter (0,1 bar).

Vilket utlösningstryck är säkerhetsventilen märkt med?
Lämpligt systemtryck ligger någonstans mitt emellan de två trycken. Det är onödigt att ligga med för högt tryck i systemet, vilket utsätter alla tätningar och skarvar för påfrestningar och ökar risken för läckage.

Expansionskärlet kan vara märkt med 2 bars förtryck, men det kan vara sänkt och anpassat vid installationen.
Jag släppte ut lite luft ur ventilen för att se så inte blåsan var trasig. Sedan kollade jag trycket med luftpåfyllare/manometer och det var va 1.6bar. Jag fyllde på till 2bar då kärlet var märkt med det. Systemet var trycklöst då jag nyss bytt ut en läckande flödesventil.

Systemet har väldigt många år på nacken och aldrig kollat trycket i kärlet på minst 10år iaf

Ska jag alltså mäta ut högsta punkten på solfångarna..?
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av Stegatorparn »

Det kan vara lämpligt. Du har sannolikt inte 20 meter upp till solfångarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av T16_AeRo »

Finns det något samband med högre systemtryck och kokpunkten på vätskan som cirkulerar..?
Tänkte om det skulle vara positivt med högre tryck i just solfångare..?
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av Stegatorparn »

Så är det. Hur hög temperatur brukar du få en solig sommardag?
Gäller att cirkulationspumpen går hela tiden.
Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av T16_AeRo »

Brukar ligga runt 120-130grader men nu sista veckan har systemet blivit överhettat och kommit upp mot 150 grader. Så det blir något slags ånglås. Även fast ack.tanken är sval så fungerar inte cirkulationen genom värmeväxlaren så tanken kyler inte ner solvärmarna.
Det fungerar på förmiddagen och eftermiddagen men mitt på dagen när solen står dom högst så blir det som sagt överhettad.

Nu håller jag ju på att byta ut läckande komponenter och har tillfälligt fyllt upp med vanligt vatten då jag ska ordna en påfyllningspump i helgen. Så jag kan fylla upp med glykolbalandning som det ska vara. Nu är det ju troligtvis även en hel del luft i systemet som bidrar negativt.

Lite typiskt att det varit soligt I mer än en vecka nu när det strular. Blir ju fruktansvärt varmt när det inte fungerar som det ska. :(
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av Stegatorparn »

Du behöver alltså ett systemtryck runt 5 bar för att slippa ångblåsor när det är som varmast.
Tycker även att 120°-130°låter mycket. Går det att öka pumpens varvtal och därmed flödet eller är någon ventil strypt?
Vad har säkerhetsventilen för öppningstryck.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av T16_AeRo »

Säkerhetsventilen är märkt 9 bar
Jag kan ställa pumpen upp till solfångarna i två hastigheter.
Den har dock stått på lägsta hastigheten under de 10år vi bott här. Först nu det började krånga iom läckage och så.

Nu är det tätt och jag har fyllt upp till 3 bar med vanligt tappvatten tillfälligt. Vid kvällstid.. alltså kallt system
Osäker på om manometern visar helt rätt så ny sån är även beställd
Ariterm Biomatic 20+
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hur fylla på glykolvatten..? 25m2 solfångare

Inlägg av CPMS »

Innan du fyller med glykol, kolla silen som sitter under den nedre anslutningen av fyllningsanslutningen så den är ren och inte igensatt.
Glykol förresten, bekanten med solanläggningen kör med någon spritblanding i sin anläggning pga man ska inte köra glykol i solfångare (sa han iallafall).
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar