Janfire NH startar om upprepade gånger.

Skriv svar
tatsujin
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 23 okt, 2013 21:16

Janfire NH startar om upprepade gånger.

Inlägg av tatsujin »

Hej experter! :)

Har en Janfire NH.
För det mesta funkar den helt okej. Den stannar utemellan när askskrapan fastnar, men det är snabbt åtgärdat.

På senare tid (alltså nu i vår) så har den börjat med att starta om upprepade gånger utan tydlig orsak.

Beteendet är att den startar helt normalt (dvs ~10 minuter), det brinner definitivt (och tittar man i service menyn så ser man att temperaturen är över startgränsen). Sen, direkt när den vanligtvis ska gå över till driftläge, så börjar den stänga ner igen. Inget problem visas i displayen, bara det vanliga "Kyler ner brännaren".
När den till slut stängt ner så börjar den direkt starta upp igen, och cykeln upprepar. Det står också varje gång "Försök 1", så brännaren tycker alltså inte att uppstarten misslyckades.

Jag har inte suttit i timmar och tittat på den, men det händer iaf så ofta att den inte kan hålla värmen uppe. Som tur är det inte så kallt just nu. Och jag antar att upprepade uppstarter sliter på grejerna. :(

Vad kan vara orsaken till detta beteende? :?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Janfire NH startar om upprepade gånger.

Inlägg av nyman »

Jag har haft samma problem med andra brännare. Då var det tempivningen som var fladdrig när man tittade på displayen. Ny tempgivare löste problemet. Kan också vara en trött konding eller liknande i styrningen som ger fel temperaturinformation.
Tror Icecap nämnde att tempgivaren är ett vanligt PT100 motstånd och ett sådant går endera sönder totalt eller fungerar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
tatsujin
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 23 okt, 2013 21:16

Re: Janfire NH startar om upprepade gånger.

Inlägg av tatsujin »

Tack för svar!

Bra teori... jag tycker dock inte att temperaturen flackar när man tittar på displayen. Men isf, borde inte brännaren tycka att uppstarten falerade då? Hm...

Men, nu när du sa detta så fick jag just en motteori! :)

Kan det istället vara termostaten som fladdrar? Alltså det sitter en extern givare på acctanken (kopplad till brännaren), å när den blir över en inställd temperatur så stängs brännaren ner (jo, fantastiskt hi-tech), och sen väntar den på att tempen ska gå ner igen (eller rättare sagt att "hög temp" signalen upphör.
Ifall den givaren är opålitlig så kan jag tänka mig att det blir sånt här beteende. Jag menar, utifrån brännarens synvinkel är det ju inget fel, den bara följer termostatens signaler.
Har ingen större koll på hur den egentligen är kopplad, blir väl att ringa elektriker antar jag...
tatsujin
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 23 okt, 2013 21:16

Re: Janfire NH startar om upprepade gånger.

Inlägg av tatsujin »

Testade vrida på tempinställningen på termostaten och den verkar då "klicka" förutsägbart. Det kanske helt enkelt är glapp nånstans.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH startar om upprepade gånger.

Inlägg av Stegatorparn »

Eftersom brännaren inte går över till normal drift, kan man misstänka att flamvakten inte fungerar som den ska. Det är en temperaturgivare som sitter fastskruvad på brännkoppen. Kontrollera att den sitter ordentligt fast.
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/j ... nkopp.html
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
tatsujin
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 23 okt, 2013 21:16

Re: Janfire NH startar om upprepade gånger.

Inlägg av tatsujin »

Ok, tack för tipset. Får kolla det vid tillfälle. Men det känns iofs som att även det borde orsaka att brännaren spottar ur sig nåt felmeddelande då... t.ex att uppstarten falerat. Beror iofs förstås på hur den inte "fungerar som den ska", och vad det kan ha för effekter.

Uppdatering i övrigt så askade jag nyss ur, och nu verkar den snurra på normalt igen.
Detta "löste" problemet även förra gången jag askade ur, men det känns ändå som att det inte är relaterat till just askan (konstigt symptom på att det är för mkt aska).
Men när jag gör det så är jag ju även och rör i flera av kablarna (oundvikligen), så min glapp-teori kan fortfarande gälla. Ska kolla kablaget i helgen.
Skriv svar