Mycket sot i brännaren.

Skriv svar
Virrekurre
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 19 apr, 2022 18:24

Mycket sot i brännaren.

Inlägg av Virrekurre »

Hejsan alla pellets brännare där ute :)
Jag är nybliven husägare med pelletspanna som uppvärmning.
Jag köpte pellets och körde igång när jag tog över och tänkte stänga av efter en vecka och sota ur. Första gången gick det en vecka i alla fall och inget hände.
Sotade i var fall ur brännaren och det lilla som låg i pannan och startade igång den sen.
Sen efter 5 dagar så går brandlarmet nere i källaren och luktar bränt.
Stänger av och låter den svalna av ett tag och tar sedan ur brännaren ur pannan för att kika och ser då att det är väldigt mycket sot och "kakor" i brännaren. Så den var helt enkelt helt full på 5 dagar. Det är inte sot heller riktigt. Det är mer som kakor i botten och högst upp något vitt obränt.
Finna det någon inställning jag kan göra eller något för att motverka detta? Eller vad som. Har inte hunnit provat något riktigt än, försökt läsa lite på forum vad man kan prova men får så väldigt många alternativ så tänkte jag provar att fråga här först.

Bifogar lite bilder innefrån brännaren och på pannan så ser ni hur det ser ut!

Väldigt tacksam för svar.

Brännaren är en eurofire och pannan en parca norrahammar.

Ser också nu när jag tittar på brännaren inne i kanalen att det är en spricka längst bak där pelletsen ramlar ner, något som kan påverka?

https://photos.app.goo.gl/14K6obY49H9UEFzW6
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mycket sot i brännaren.

Inlägg av Stegatorparn »

Den lilla sprickan har ingen betydelse.
Kontrollera att fläkten varvar normalt.

Lite svårt att se på bilderna, men hålen i brännarkassetten verkar igensatta så fyren får för lite luft underifrån.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Re: Mycket sot i brännaren.

Inlägg av Patriksamen@live.se »

Kolla så du inte stängt för många tilluftventiler i huset då brännaren+fläkten drar ganska mycket luft.
Virrekurre
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 19 apr, 2022 18:24

Re: Mycket sot i brännaren.

Inlägg av Virrekurre »

Också en sak jag tänkt på eftersom jag inte kan se någon ventil eller något sånt i det rummet där pelletspannan står. Därimot så har jag en dörr ut till under altanen i samma rum. Man kanske ska prova ha den öppen i två dagar och se om det blir någon skillnad. Juat nu sotar jag ur brännaren varannan dag för då är koppen full.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Mycket sot i brännaren.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det måste finnas tilluft direkt till pannrummet med minst samma area som skorstenen har
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Re: Mycket sot i brännaren.

Inlägg av Patriksamen@live.se »

Precis. Kan tänka mig att pannrummet får för dåligt med tilluft och det påverkar hur askan rör sig i pannan.

Det har alltså varit så dåligt med tilluft att det istället blir tilluft genom skorstenen och in i resten av huset och därför det lukta rök och brandlarmet gick.

Det som är själva grejen med självdrag.

Har det blivit bättre?
Skriv svar