Högre framledning än (mål)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Högre framledning än (mål)

Inlägg av Patriksamen@live.se »

Hej!

Jag har ett märkligt problem med att nu när jag slutade elda pellets och låter elpatronen köra istället så leder den fram mellan 40-47 grader trots att måltemperaturen kan ligga kring 30 grader och mindre. Dessutom har jag dragit ner termostaten till elementen till 3 ifrån 5.

Har rumsgivare och temperaturen ligger även över måltemperatur. Jag förstår inte alls varför den leder fram så varmt vatten.

Jag brukar vilja ha elementen i källaren på max och dra ner på grundvåningen så att man inte får jätte kall källare. Men nu blir det för varmt i källaren när den leder fram för varmt.

Vad kan jag behöva göra?

Ctc ecotec
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Högre framledning än (mål)

Inlägg av Stegatorparn »

Kontrollera givarkablarnas anslutningar, speciellt utegivarens kopplingsplint. Smörj in med vattenfri vaselin.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Re: Högre framledning än (mål)

Inlägg av Patriksamen@live.se »

Lösning: det var shunten som hade hoppat ur sin position av någon anledning. Drog ur vriduret och drog piggen bakom längst till vänster (för stängning) då blev det samma framledningstemp som mål.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Högre framledning än (mål)

Inlägg av Stegatorparn »

Det var ju bra att du hittade felet. Inte det första man tänker på och väldigt sällsynt. :thumright:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar