Domusa Teknik Dual Therm 25kw

Skriv svar
pell1
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 22 maj, 2022 17:18

Domusa Teknik Dual Therm 25kw

Inlägg av pell1 »

Hej,

Jag är ny på detta forum och fundrarar på att byta ut från oljevärme till en kombinerad pellet/ved panna som laddar en ackumulatortank. Jag har möjlighet till "gratis" ved från egen skog så mycket jag orkar laga, men vill i huvudsak värma med pellets då jag inte är redo att gå in för 100% vedeldnign. Denna panna ser bra ut för mitt ändamål, i varje fall till pappers. Men hur väl fungerar en modern pelletspanna om man eldar med ved i den?

Har någon erfarenhet eller synpunkter om denna tillverkare, eller rentav av pannan, en Dual Therm 25kw från Spanska Domusa Teknik?

https://www2.domusateknik.com/en/produc ... dual-therm

Mvh,
Nybörjare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Domusa Teknik Dual Therm 25kw

Inlägg av Stegatorparn »

Välkommen till forumet!

Moderna pelletspannor är konstruerade för enbart pellets och fungerar inte alls med ved. Däremot är det vanligt att man väljer en bra vedpanna och sätter en pelletsbrännare i den, för att ha möjlighet till bägge bränsleslagen. Min Biobjörn sitter i en Värmebaronen Combimax, där jag tar bort brännaren när ved ska eldas.
En vedpanna ska vara ansluten till en ackumulator på minst 500 liter beroende på pannans effekt. Varmvatten bereds med antingen en rörslinga eller en förrådsberedare i ackumulatortanken eller en s.k. tappvattenautomat utanför tanken.

Domusa Dual Therm är den första kombinerade pellets/ved-panna jag har sett. Verkar som att de saknar en representant i Sverige, vilket kan vara problematiskt om man behöver reservdelar. Är nog inget jag skulle rekommendera i dagsläget.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pell1
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 22 maj, 2022 17:18

Re: Domusa Teknik Dual Therm 25kw

Inlägg av pell1 »

Hej,

Tack för svaret. Jag är belägen i Finland där det finns representanter för Domusa Teknik. Tydligen är en rätt stor aktör i Spanien. Denna panna är dock en nyhet här, men har tydligen funnits på marknaden i några år ute i Europa. Pannan kommer att anslutas till en 500l acktank. I huvudsak kommer pellets att brännas, men sporadiskt även ved.

Mvh,
Nybörjare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Domusa Teknik Dual Therm 25kw

Inlägg av Stegatorparn »

Det här låter intressant. Finns det återförsäljare med reservdelslager på plats, kan pannan vara ett bra alternativ. Priserna verkar ju vara hyfsade jämfört med Ariterm.
Det är nog många här som vill följa hur ditt pannbyte utvecklas framöver.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar