Skortensdrag

Skriv svar
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Skortensdrag

Inlägg av Stego385 »

Jag har en Pellex 20 brännare som fungerar alldeles utmärkt under den kallare delen av året men nu på sommaren så tjurar den lite ibland och tänder inte som den ska alla gånger.
Det verkar som att det blir mottryck i skorstenen.
Den har tre försök på sig att starta och sedan går den i felläge vilket är vad som hänt ibland.
När jag startar om eländet tänder den hur fint som helst men det ryker in via matarröret. När brännaren gått ett litet tag så kommer en gengaspuff och därefter går röken åt rätt håll.
Det som är lite konstigt är att den inte startar själv på tre försök men startar utan prolem när jag startar om.
OBS! När jag startar om har jag matarskruven frånkopplad så att den inte matar fram ny startdos. Vid de tre startförsöken matar den bara fram startdos en gång och under tändfasen matas reducerad driftdos så det är den mängden som ligger i brännaren efter tre startförsök. På vintern är det inga problem för brännaren att starta felfritt med den mängden pellets men då är ju draget bättre.
Pellex 20 är en tjurskalle angående draget har jag hört. Den kräver 15 MPa vilket är inställt på begränsaren.

Skorstenen är ca 8 meter hög med dragbegränsare.
Jag antar att det är för liten skillnad mellan inne och utetemp.
Jag har testat att ta ur 2 av 6 turbulatorer för att se om det blir skillnad.
Finns det något man kan göra åt problemet?
Stegatorparn, du brukar ha bra förslag.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skortensdrag

Inlägg av Stegatorparn »

Det kan vara lite besvärligt sommartid när temperaturskillnaden ute-inne är i det närmaste noll.
Du är inne på rätt väg att rycka två turbulatorer.
Det jag kan tillföra är att kontrollera om tändelementshylsan ligger an mot brännarrörsgaveln och att uteluften har lätt att komma in i pannrummet.
Testa med att ställa ett fönster eller dörr på glänt, om det kan göra någon skillnad.
Du kan också raka ur den liggande kanalen mellan sotluckan på pannan och skorstenen om det har samlats flygaska där.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Skortensdrag

Inlägg av Stego385 »

Tack Stegatorparn.
Det blev helt klart bättre med två turbulatorer ute.
Sotluckan är inget problem då jag sotar både uppe och nere en gång i veckan på sommaren och två på den kallare delen av året då panneländet har liten eldstad.
Det lutar åt lufttillförseln

En fråga till. Jag funderar på att bygga ett rökgasspjäll som har en urfasning som håller underhållsdrag men ändå minskar draget för att få längre stillestånd på vintern och styra spjället med en stegmotor och en styrning som styrs av on och off från brännaren så att spjället öppnar när när fläkten startar och stängs när fläkten slår av efter nereldningen.
Tror du att det skulle kunna fungera?
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skortensdrag

Inlägg av Stegatorparn »

Det fungerar säkert med ett rökgasspjäll som du beskriver, styrt från brännaren. Jag hade en sådan styrning på min gamla panna med oljebrännare.
Kör med tätt spjäll, ser ingen anledning att ha ett underhållsdrag vintertid som läcker värme från pannan. När det är kallt ute, är det i regel inga problem att få igång draget, såvida inte rökgaserna tvingas ner genom någon olämplig kanaldragning innan de når skorstenen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Skortensdrag

Inlägg av rod02 »

Strypa helt är en säkerhetsrisk. Automagik kan fallera. Kanske till och med olagligt. Nyttan verkar låg. Speciellt om man har lite säkerhets springa.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar