Funderar på att installera Luft/luft som komplement.

Skriv svar
Zbeedy
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 29 jun, 2022 16:51

Funderar på att installera Luft/luft som komplement.

Inlägg av Zbeedy »

Hej bor i ett hus 1,5 plan. Gammalt från tidigt 1900 tal källare i halva huset. Enbart pannrum och tvättstuga.

Boyta 110kvm fördelat på nedervåning hall,kök,vardagsrum,matrum, liten toa.

Övervåning två sovrum.

Idag värms det upp med pellets ca 6-7pallar vilket jag tycker är mycket är en panna Diom olje/el ombygg med biowarm pelletsbrännare. Termostater på varje element och manuell shunt.

Jag skulle vilja få ner pelletsförbrukningen samt få bättre komfort. Vi stor temperatur skillnader hänger inte värmesystem med alls. Blir också vansinnigt varmt på sommaren så ac kommer användas flitigt.

Med tanke på förbrukningen gissar jag att isoleringen inte är den bästa, men är lite rädd dör att isolera vinden med tanke på mögel.

Hur skulle det funka tror ni? Andra tankar erfarenheter?

Huset står i Västernorrland.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Funderar på att installera Luft/luft som komplement.

Inlägg av nyman »

Sedan det lilla 4% Miljöpartiets nedstängning av stora delar av den svenska elförsörjningen är ingenting normalt och kommer inte att bli normalt på väldigt lång tid om det nu inte går att återstarta 2 reaktorer i Ringhals och den modernaste reaktorn i Oskarshamn.
Här i elområde tre var tidigare en modern luftvärmerpump rena guldgruvan och pelletsbrännaren stod stilla.
I ena kåken som ska säljas har jag ett skapligt treårsavtal så pellets blir i allmänhet dyrare. I den andra kåken med ecoflexpannan och ett dåligt elavtal blev pellets billigare i vintras. Luftvärmepumparna i båda kåkarna är effektiva toppmodeller från Mitsubishi Electric och Panasonic.
Nu bor du i elområde 2 och där är elpriserna billigare. Skulle tro att pellets blir lite dyrare än luftvärmepump för dig. Tittade på Compricer.se.
I Sundsvall är billigaste 4-årsavtal 99 öre per kilowattimme. Här i område 3 är billigaste 5-årsavtal 152 öre.

Med en seriös lokal installatör blir priset för en effektiv luftvärmepump kring 23000. Livslängden är omkring 15 år.
Polarpumpen blir något billigare men Polarpumpen ingår i bluff- och ruffelfirman Bygghemma så håll dig borta från Polarpumpen.
Billiga luftvärmepumpar från Jula lönar sig inte heller då installationskostnaden blir nästan lika hög som kostnaden för pumpen och effektiviteten är lägre.
Nu höjs låneräntorna så har du lån blir det en faktor till att ta med i beräkningen.
Många hobos blir lurade att ta lån idag för att installera solceller som bara ger el på sommaren när husuppvärmning inte behövs. :lol:
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar