Dags att köra pellets året om?

Skriv svar
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Dags att köra pellets året om?

Inlägg av homann »

Brukar stänga av pelletspannan på sommaren och bara köra på el. Men med dagens elpriser så startade jag min Biomatic 20+ igen. Trodde det skulle ryka in lite, men det har gått bra hitintills.

Ngon mer som tänkt om?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dags att köra pellets året om?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har också låtit pannan gå en gång per dygn (tidigt på morgonen då det är svalt ute) för varmvatten.
Men med den prisbild som är nu, typ 70kr per säck så får man ju börja jämföra.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Dags att köra pellets året om?

Inlägg av Stego385 »

Ja nu börjar det likna skit med pelketspriserna. Nu ligger priset/ kwh i paritet med de billigaste elpriserna i område 3 och 4.
Priserna har gått upp duktigt och det beror nog bl a på att det är lönsamt att exportera. Det är som vanligt. Så fort drt går att höja priser rejält så görs det.
Men det är ändå ingen ide' som jag ser det att investera i bergvärmepump eller luft vatten pga investeringskostnad och ev framtida komponentbyten. En vän till mig åkte på att byta ett kretskort i en 10 år gammal pump för drygt 20 tkr. Inte kul.
Man försöker väl jämna ut skillnaderna som vanligt här i landet.
Bluffen med elpriserna är ett skämt.
Elen ska kosta lika som i norrland över hela landet.
Det är samma skatteuttag överallt för samma infrastruktur. Varför ska norrland subventioneras?
Det finns el så att det räcker i hela landet. Ev överskott kan exporteras men det ska inte vi betala för. Det innebär lite tillskruvat att elbolagen tar betalt 2 gånger för samma el.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Dags att köra pellets året om?

Inlägg av Stego385 »

För övrigt kör jag pellets hela året. Men nu när säckpriset hoppat upp över 20 sek/säck så är det nästan jämnt skägg mot el. Det är åt helskotta helt enkelt.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1082
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Dags att köra pellets året om?

Inlägg av nyman »

De fjantar som röstade in oss i EG är orsaken till att elen måste exporteras.
Nu finns det ändå större problem. "Reduktionsplikten" där Sveriges 4% parti bestämt att vi ska ha större reduktionsplikt än i något annat land.
Syreproducerande regnskogar skövlas för att få fram "biobränslet" som inte alls är miljövänligt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar