Pelletspriser

Skriv svar
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Pelletspriser

Inlägg av Stego385 »

Jag startar en ny tråd för att få färska svar.

Nu har pelletspriserna gått upp duktigt av olika anledningar. Jag läste att det tydligen exporteras pellets neråt Tyskland bl.a och det ligger ju i tiden att vi som bor i ett land med billiga råvaror (el och trä) ska tvingas betala samma priser som importländerna.
Det billigaste jag sett idag är 56 kr/säck hos Jem&Fix helpall. Vidapellets dessutom. Vida tar 70 kr/säck själva.
Det är för jävligt att vi ska behöva hålla tyskarna under armarna när idioterna lagt ner en pålitlig energikälla i kärnkraften.
Lika illa här hemma. Nu sitter vi i skiten i miljöns namn med idiotpriser på all energi. Men jag antar att det är en politisk baktanke. Skapar man underskott går priserna upp och därmed skatteintäkterna. De behövs för de idiotinvesteringar i snabbtågsbanor, vindkraft, grönt stål och batterifabriker. Även om det till viss del är privata investeringar är ju politikerna kåta på att ösa in stödpengar.
Detta har våra politiker gjort bra. Men ansvar har dom inget. Det är ju Putins fel.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Pelletspriser

Inlägg av teufel »

Det finns saker man kan påverka som svensk privatperson, och det finns saker man inte kan påverka - t.ex. Tysklands energipolitik och dess konsekvenser för oss.

Som privatperson får man försöka göra det bästa av situationen. I FB-gruppen om pellets diskuteras just nu olika sätt att hantera den uppkomna situationen.
Exempelvis:
- Komplettera med acktank med solfångare för att minska mängden pellets
- Samköp eller storköp för att få rabatt eller fritt hemkört.
- Börja med ved istället (fortfarande billigare per kWh), antingen om man köper färdig ved, hugger från egen skog eller köper stockar och kapar/klyver själv
- Bergvärme eller annan värmepump som drivs av egna solceller

Någon hade också räknat på det och konstaterar att pellets fortfarande är billigast per kWh, även om man räknar bort en sämre verkningsgrad av panna och energiförluster i det vattenburna systemet, kontra att köra direktverkande el eller värmepump.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Re: Pelletspriser

Inlägg av Patriksamen@live.se »

Är det gruppen "vi som eldar med pellets" och har cirka 3500 medlemmar?

Har försökt hitta ett forum/ställe med lite mer aktivitet än här.

Det jag har så svårt att besluta mig för är om det är bäst att beställa hem pellets nu för hösten-vintern-våren eller om man ska vänta till senare i höst och beställa för om priserna ökar, å andra sidan om det minskar så känns det ju dumt att ha beställt nu.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Pelletspriser

Inlägg av teufel »

Ja, det är den gruppen.
Det stämmer, det är mer aktivitet i den än här nuförtiden.

Min högst personliga killgissning är att det är höga priser just nu pga att de europeiska fjärrvärmeverken bygger upp sina lager inför vintern, och har med i beräkningen att gasen kan strypas och elen bli dyr. Därför köper de hellre från ett stabilt land som t.ex. Sverige.
Därför antar jag att priserna kommer att lätta en aning när dels lagren är fyllda, dels om det blir en mild vinter.

Själv har jag köpt på mig två pallar än så länge. Nu håller jag koll på vart inflationen lutar. Mattar inflationen av och faller tillbaka till runt 2% så kommer ökningen av pelletsen förmodligen att antingen falla tillbaka eller inte öka speciellt mycket mer.
Man får också komma ihåg att bioenergi har en tendens att vara rätt trög i sin prisfluktuation jämfört med bensin, diesel, gas och el. Jag gissar att det beror på att det är så lång tid mellan avverkning tills den når slutkunden i förädlad form.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
xterm
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 17:41

Re: Pelletspriser

Inlägg av xterm »

Jag tycker ändå det är rätt kortsiktigt tänkt av pelletsleverantörer att skeppa iväg allt till utlandet. Risken är ju att man knäcker den svenska marknaden. Om folk inte får tag i pellets går man till sist över till något annat uppvärmningsalternativ och när sedan efterfrågan sjunker från utlandet. Vem skall man sälja till då?
Skriv svar