PX21 Hjälp!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
PeterZ
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 09 sep, 2007 17:22
Ort: Dalarna

PX21 Hjälp!!

Inlägg av PeterZ »

Har haft en gammal beg PX20 ( tror jag ) ombyggd från glödstift till tändelement
Efter lång och trogen tjänst så brann kretskortet så skruven gick hela tiden. De hade tydligen utgått men jag hade en reservdelsbrännare som jag tog kortet ifrån. Allt funkade utom tändningen. Körde pannan och tände manuellt ett par dagar men köpte igår en beg PX21.

Dit med den ”nya” brännaren och ska starta den då funkar inte skruven. Han jag köpte den av säger att den funkade när han tog bort den.
Testar skruven med strömkabeln direkt och den funkar.
Testar en annan skruv men problemet kvarstår.

Ingen spänning när jag mäter på plint 9-10.
Ska skruven ge startdos direkt eller är det annat på PX21 jämfört med den gamla?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 Hjälp!!

Inlägg av Stegatorparn »

Mystiskt att skruven inte funkar på två brännare.
Vad har du för skruvmotor och vad har den för driftsdata? Ström och effekt vore intressant.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PeterZ
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 09 sep, 2007 17:22
Ort: Dalarna

Re: PX21 Hjälp!!

Inlägg av PeterZ »

Att den första inte funkade va mitt eget fel. Jag hade en reservbrännare med glödstift men fick inte igång tändelementet med det styrkortet. Tog chipet som går att byta ut från den ombyggda men det va då skruven inte funkade. Vettefan varför.
Men den den jag köpte verkar kass. Har testat tre olika skruvar, alla tre är px originalskruvar. Han jag köpte den av säger att den funkade när han plockade ur den.
Köpte en till brännare igår som jag håller på att installera nu. Så nu har man iaf reservdelar så det räcker ett tag.
PeterZ
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 09 sep, 2007 17:22
Ort: Dalarna

Re: PX21 Hjälp!!

Inlägg av PeterZ »

Pinsamt att erkänna men det va skit bakom spakarna 😝
Tydligen så kör den äldre brännaren startdosen direkt och den senare modellen efter någon minut.
Då hade ju jag redan stängt av den för att jag trodde den va paj 🙈
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 Hjälp!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ja ja, rätt till slut. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar