Hetvattenuttag

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Hetvattenuttag

Inlägg av GoForIt Pellets »

På baksidan av våran panna, Värmebaronens JOKER, finns det enligt manualen ett hetvattenuttag. Detta används inte för närvarande.
Vad är tanken med detta hetvattenuttag?
Det finns ingen motsvarande hetvattenretur..

Uttag för tappvarmvatten respektive kallvatten finns på pannans ovandel.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hetvattenuttag

Inlägg av Stegatorparn »

Nu har jag ingen manual för Joker, men finns det ett hetvattenuttag på pannan, borde det finnas en retur också nertill, antingen på sidan eller bakpå.
Sitter ditt uttag nertill, är det returen och då sätts ett T-rör i expansionsledningen som tilloppsuttag.
Hetvattenuttaget är anslutning för pannvattnet om man vill koppla in en ackumulator eller en separat shuntgrupp för golvvärme eller tillbyggnad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hetvattenuttag

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, uttaget sitter typ 20 cm från botten, på baksidan. R25.
Benämnt hetvattenuttag i manualen, men inget ytterligare angående tanken med dess funktion.
Anslutning till expansionsledning ovanpå pannan.

Jag går i fundering på att eventuellt försöka ansluta en ackumulator/tekniktank med de rusande pelletspriser vi ser just nu.
Med timdebitering kostar ju elen, när det blåser, ibland enstaka ören per kWh på nätterna.
Enligt mina kalkyler blir det då billigare att ladda varmvattensbehovet via elpatronen.

Är det en laddomat av någon typ som gäller, eller finns det alternativa vägar?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hetvattenuttag

Inlägg av Stegatorparn »

Tänk dig noga för och gör en kalkyl vad en kWh verkligen kostar med alla avgifter och skatter. Även om börspriset nästan är gratis, tillkommer elhandlarens påslag, elcertifikat, ev. månadsavgift och moms samt nätföretagets fasta avgift, rörlig nätavgift, energiskatt och moms.
Hur än jag räknar i område 3, blir det inte billigare med el även om börspriset är 0.

Om du installerar en ackumulator utan varmvattenslinga, behöver du en laddomat som pumpar tillbaka vattnet till pannan, t.ex. MR40.
http://www.termoventiler.com/sv/vara-pr ... omat-mr-40
Väljer du en ackumulator med varmvattenslinga, blir laddomaten av enklare typ t.ex. 11-30 plus en termostat i pannan för pumpstyrningen.
http://www.termoventiler.com/sv/vara-pr ... omat-11-30
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hetvattenuttag

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, för dagen är det ju helt omöjligt att förutspå hur elpriserna kommer att utvecklas. Dagens prisrekord gör ju att man befarar det värsta.
Vi har ändå goda förutsättningar, med pelletspanna med elpatron, LLVP och braskamin (med gratis, men begränsad ved).

Jag har gjort beräkningar i en Excelkalkyl.
Rörliga nätavgifter och elhandlarens påslag ger drygt 82 öre (inkl moms) i vårt fall (Vattenfall i E4) per kWh.

Prisindikationerna på pellets av bra kvalité pekar på cirka 65 kr per säck (16 kg/SCA levererat). =50% upp mot inköp september 2021.
Med 75% förbränningseffektivitet får jag det till 1,13 kr per kWh.
75% stämmer ganska bra med faktiska mätningar vid enbart varmvattensproduktion.

Om mina beräkningar stämmer, så är det alltså billigare att köra med elpatronen när spotpriset ligger under 30 öre.

I vårt fall blir det ju troligen mest aktuellt vid mildväder, och LLVP kan sköta om det begränsade behovet av uppvärmning.

Jag får läsa in mig mer kring laddomater och dess olika funktioner.
En koll på prisbilden ger dock att det lär kosta en slant med att komplettera med en ackumulator och styrning.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar