hjälp med ideer hur jag ska koppla ihop 2 tankar, 1 pelletsbrännare och 1 Luft/Vatten

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Johan_f72
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 19 aug, 2022 10:33

hjälp med ideer hur jag ska koppla ihop 2 tankar, 1 pelletsbrännare och 1 Luft/Vatten

Inlägg av Johan_f72 »

Hej ny här på forumet,

Jag har köpt ett hus med en Luft/vattenpump, en nibe 200/70 varmvatten/tekniktank, jag är även ägare till en pelletsbrännare med en tank som jag själv aldrig har haft inkopplad.

Utrustning:

Lg luft vatten
Blackstar 1016 pelletsbrännare 10kw med 40l vatten, styrning v7
Nibe 200/70 varmvatten/tekniktank
Knsb r2bc 300l varmvatten med 2 slingor för uppvärmning, en stor i botten och en mindre mitt på.
Siemens plc för styrning av vilket som ska köras baserat på priset.

Mina funderingar är att jag vill kunna styra vilket jag kör, pellets eller luft/vatten, sen vill jag använda r2bc som endast acctank 300L för att cirkulera det i huset tex när det är dyrt att värma och sen värma upp det när det är billigt. Sen vill jag köra nibe 200/70 Som varmvattenberedare som jag värmer när det sjunkit till en viss temperatur (Kan det kallas prioriterad uppvärmning) styrt med ventil.

Har tittat efter andra acctankar men jag har väldigt smal trappa ner så det var precis jag fick ner det jag har.

Hur hade ni kopplat det för att få det att funka med 2 värmekällor som ska köra hela systemet, är det dumt att använda tankarna på det sättet jag vill. R2bc är egentligen 300l vv med 2 slingor för panna och solvärme.
Önskan är att kunna styra det via plc vilket som ska köra, sen hur jag ska styra vv prioriteringen från de olika värmekällorna har jag inte listat ut än.

Jag behöver lite ideer från er kunniga, jag har googlat mig tokig, läst på alla möjliga forum men blir mer knäpp ju mer jag läser :) jag kan inte se framför mig hur jag ska koppla ihop det.

jag har redan utrustningen så varför inte försöka använda den :)

Mvh Johan Forsberg
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: hjälp med ideer hur jag ska koppla ihop 2 tankar, 1 pelletsbrännare och 1 Luft/Vatten

Inlägg av Echo Foxtrot »

Jag håller på att bygga en liknande anläggning. Har helt enkelt seriekopplat tankarna. I ditt fall skulle jag också göra det, och ha tanken med vvb kopplad så att den laddas först. Givare i topp och botten på båda tankarna, så om du bara ska ladda tanken med varmvatten så starta och stoppa med de givarna, och ska du ladda båda tankarna så styr du på givarna i den andra tanken. Tillopp till shuntgrupp plockar du från toppen på tank 1, där också värme från brännare och värmepump går in. Retur från hus och tillopp till värmepump och brännare kopplar du på botten av tank 2. Märk väl att du inte ska skicka in returen direkt i tanken, utan bygg ut en bit med rör som du kopplar in både retur och tillopp till värmekällorna på. Annars får du en mysko blandning i tank 2 när den är kall.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Johan_f72
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 19 aug, 2022 10:33

Re: hjälp med ideer hur jag ska koppla ihop 2 tankar, 1 pelletsbrännare och 1 Luft/Vatten

Inlägg av Johan_f72 »

Jag lägger in lite bilder på R2bc tanken, även lite bilder på hur jag tolkade ditt inlägg och hur jag själv tänkte det skulle funka.

Jag tänkte att acc tanken och VV tanken skulle vara 2 seperata system så att jag kunde välja vilket jag värmer.

Jag tänkte ha en pump som cirkulerade acc vattnet i huset tills det sjunkit till en viss temperatur och då sparkar vald värmekälla igång.
När tempen sjunkit tillräckligt i VV tanken så slår ventilen om och värmer VV tills rätt temp är nådd och sen slår ventilen om.

Jag spekulerar bara nu för hur jag tänkt att det ska fungera på ett smart sätt, vill ju att acctanken ska värma huset tills tempen sjunkit i den och den behöver värmas av vald värmekälla.

Jag är helt novis på ämnet och behöver få lite förståelse om det sättet jag tänkte inte skulle funka bra och vad som skulle vara bättre.

Nästa fråga är då om jag ska använda r2bc som acctank utan att använda slingorna i den och niben som varmvatten. Niben används idag som varmvatten på 200l och tekniktank 70, den andra tanken har en volym på 300l plus slingorna.
Bilagor
r2bc_300.PNG
r2bc_300.PNG (71.34 KiB) Visad 592 gånger
Huset Seriekopplade tankar.png
Huset Seriekopplade tankar.png (17.31 KiB) Visad 595 gånger
Huset seperata tankar.png
Huset seperata tankar.png (17.86 KiB) Visad 595 gånger
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: hjälp med ideer hur jag ska koppla ihop 2 tankar, 1 pelletsbrännare och 1 Luft/Vatten

Inlägg av Echo Foxtrot »

Varför vill du ha tankarna separata? Vill du inte alltid ha varmvatten? Om du vill kunna koppla förbi den andra acktanken så sätt en trevägare mellan topp och botten.
Tänk också på att ökad komplexitet ger fler felkällor och fler saker man måste styra.

För att slippa en massa trevägs och andra ventiler kan du ha en pump till pannan, som du ändå får i och med panncirkulation/laddomat, och en pump till värmepumpen. En pump till huset efter shunten och en huvudpump. Eventuellt kan det behövas backventiler, men oftast inte i min erfarenhet.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Skriv svar