Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Apelgren
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 15:17

Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av Apelgren »

Tjena, fick en tanke igår om pellets priserna och elpriserna. Har idag fast elavtal fram till 20 februari 2023 på 49,63öre/kWh.

Och behöver köpa mer pellets, för kommer inte räcka till vintern.
Men priserna är ju skyhöga :evil: och även svårt att få tag på. Vet ej hur man räknar ut detta, men känns nästan som att det skulle vara billigare för mig att köra endast elpatron fram till februari? Än att köpa 4 pall som är det minsta och kostar 18k. Kan iofs köpa styckvis och mindre hos återförsäljare, men ett jädra jobb. Har annars bulkpellets, men går ej få tag på här nu. :roll:
Pellux 200, Ecotech Bioline 20. 3Ton bulkförråd.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av nyman »

Spara på din pellets och kör elpatron så länge du har billig el.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Såvida elpatroner och huvudsäkring klarar driften, så är det bara att gratulera.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av Roli »

För att kunna göra en "rättvis" beräkning så får du även lägga till överföringsavgiften plus moms samt energiskatten plus moms på ditt elpris. Även din pelletsanläggnings verkningsgrad påverkar kostnaden, Men jag skulle gissa att någonstans mellan 75-85 kronor per säck så går det jämnt upp om man kör på elpatron eller pellets. Men skriv även ut dina andra elkostnader per kWh samt verkningsgraden (om du vet) så blir det lättare att beräkna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
hansdj
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 02 jan, 2011 10:50
Ort: NORRAHAMMAR

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av hansdj »

Jag funderar också på att köra med elpatron för att spara pellets.
Vi har ett bundet elpris som gäller fram till oktober 2024.
Betalar 0,6138 kr för elen och sen 0,1988 i överföring och 0,45 i skatt = 1,2626 kr/kWh.
Har en CTC 1100 och en Janfire NH Mody.
Årsförbrukning brukar ligga på ca 5 pallar.

Kan det vara lönsamt för oss att köra på el istället för pellets med de förutsättningar vi har?
CTC 1100 + Janfire NH Mody. Villa på 154 m2 varav biarea på 51 m2 som är delvis uppvärmd.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av Stegatorparn »

Ett kilo pellets innehåller 4,8 kWh och en säck på 16 kilo 76,8 kWh. Med en rätt justerad brännare kan man räkna med en förbränningsverkningsgrad på 90% för enkelhetens skull. Efter förbränning återstår då 69 kWh som kommer pannan tillgodo.
Med ett säckpris på 70 kr blir kostnaden 70/69 = 1,01 kr/kWh.

Några systemverkningsgrader behöver man inte blanda in eftersom elpatronen sitter i samma panna som brännaren och förlusterna blir desamma.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hansdj
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 02 jan, 2011 10:50
Ort: NORRAHAMMAR

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av hansdj »

Tack för förklaringen.
Eftersom det är en äldre panna blir inte verkningsgraden lägre? Enligt test från Äfab så har en CTC 1100 en verkningsgrad på mellan 67,1-77,1.
http://afab.entos.net/wp-content/upload ... estart.pdf

Angående dagens pelletspris så är priset närmare 85kr/säck.

Borde inte uträkningen bli 69kWh x 0,771 = 53,119 (med en verkningsgrad på 77,1)
85 kr / 53,119 = 1,6 kr /kWh

Eller tänker jag helt fel.
CTC 1100 + Janfire NH Mody. Villa på 154 m2 varav biarea på 51 m2 som är delvis uppvärmd.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av Stegatorparn »

Har du ställt in brännaren med instrument någon gång och då fått fram en verkningsgrad?
När jag ställde in min brännare med instrument senast, fick jag 90-91% förbränningsverkningsgrad.
Äfab förklarar här de olika verkningsgraderna http://afab.entos.net/wp-content/upload ... grader.pdf
Vad som menas med konsumentverkningsgrad framgår inte.
I ditt fall är det ingen större idé att räkna med pannverkningsgraden, då skillnaden mellan pellets och elpatron borde vara liten i förhållande till förluster genom pannans hölje, isolering och rökgaskanal. Även vid uppvärmning med elpatron blir det pannförluster, där du får räkna med en pannverkningsgrad på c:a 80%.
CTC 1100 anses av många som en relativt effektiv pelletspanna med samtliga turbulatorer i kanalerna jämfört med dåtidens konkurrenter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lat
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 11:55

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av lat »

Personligen räknar jag på 80% pannverkingsgrad för att inte göra glädjekalkyler.
Cmg LW 9kW vattenmantlad pelletskamin/750l Ack/VillaVarm 235m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av Roli »

Nu när Byggmax m.fl tar 99:95 för en säck pellets så blir det billigare med el för min del. Har ett fastprisavtal fram till jun-23 så det kommer att bli högre elräkningar för min del denna uppvärmningssäsong. Dock får det bli i kombination för elpatronen är endast på 3+3 kW så den klarar inte att värma helt själv när kvicksilvret sjunker.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av Stego385 »

Du glömde momsen och abonnemangsavgift.
I område 3 där jag bor är överföringsavgiften 68 öre tillfälligt, normalt 75 öre. Skatten är 49 öre och moms på det. Elinköp 60 öre. Det hamnar runt två kronor totalt. Pelletsen ligger på ca 1.15.
Inte ens om jag får elen gratis bilr det billigare per kwh då nätavgifterna är dyrare..
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Blev det verkligen riktigt rätt där #Stego 385?

Vi bor också i område 3, och har Vattenfall som nätleverantör.
Här är den ordinarie rörliga överföringsavgiften 24,4 öre exkl moms (30,5 inkl moms) per kWh.
Tillfälligt sänkt rörlig överföringsavgift Juli-December 2023 16,4 öre exkl moms (20,5 inkl moms) per kWh.
Elskatt 39,2 öre exkl moms (49 öre inkl moms) per kWh.

Skiljer sig den rörliga överföringsavgiften så mycket?
(Skatten är väl 49 öre inklusive moms för er med?)

Vid 90 kr per säckad pellets (16kg) och 80% förbränningseffektivitet får jag ett jämförande pris på 1,46.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av Stego385 »

Jo men det beror på hur ditt abonnemanget ser ut. Jag har max 8000 kwh/år och det ger överföringsavgift på 75 öre hos E.on
Dom sänkte tillfälligt till 68 öre men det lägå tillbaka nästa år antar jag. När jah hade 10000 kwh abnonnemang var överföringen som din vill jag minnas.
Men det är ju så att är du dum nog att spara energi ser bolagentill att ta hem pengarna ändå. Jag har aldrig fått en vettig förklaring av E.on. Lite svammel om nätförluster vilka knapoast ökar vid lägre förbrukning. Men vinsten ska upprätthållas till varje pris. Sänk din förbrukning och du straffas.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Kiggex
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 08 apr, 2012 20:01

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av Kiggex »

Om man skulle binda sig till fast el i 6 månader på ett pris på 122,52kr blir det mer lönsamt att titta på att värma huset med el i vintern än Pellets?
Eller är det dumt och bättre att binda sig på rörligt i 6 månader 47,66 kr och köra el istället för jag misstänker att inte elen kommer sticka iväg så högt detta året som förra (men man vet aldrig)....

Fan jag är så förvirrad nu med alla dessa höga pelletspriser :(

Jag behöver 6 pallar pellets och priset blir 26300kr för det.....

Hur skulle eller tänker ni där ute...
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Köra elpatron istället för pellets, vintern.

Inlägg av Stego385 »

Men hur mycket drar kåken på ett år? Jämför det elpriset och räkna då in alla kostnader, inte bara själva elpriset. Även abonnenangsavgift ska med eftersom den måste betalas för att få el till kåken.
För min del hamnar elpriset på nästan 2,50/kwh och pelletsen ligger runt 1,10. Betalar 85 sek/säck.
Bara nätavgifterna hamnar på 1,50 för min del.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Skriv svar