Brännaren död?

Greger54
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 09 sep, 2022 23:13

Brännaren död?

Inlägg av Greger54 »

Hej, jag har en Ulma 2000 TCA-brännare som har gått fint i de 3 år jag bott i huset. Idag så har brännaren dött, displayen är släckt, brännaren tänds inte och det matas inte fram några pellets från skruven. Allt verkar helt dött. Har kollat det som är mest basic, att ingen säkring har gått, kopplat av och på strömbrytaren, lyft loss brännaren för att se att allt kablage sitter fast bakom skyddskåpan osv. Någon som har tips på vidare felsökning?
Ulma 2000 TCA, Ulma Laddpanna Mini med 500 liters acktank
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Brännaren död?

Inlägg av nyman »

Överhettningsskyddet?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Greger54
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 09 sep, 2022 23:13

Re: Brännaren död?

Inlägg av Greger54 »

Hur ser jag om den slagits på? Tror jag identifierat var det sitter, ovanför brännaren där pelletsen ramlar ner. Men det finns inga knappar eller liknande på den för att återställa vad jag kan se.
Ulma 2000 TCA, Ulma Laddpanna Mini med 500 liters acktank
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Brännaren död?

Inlägg av nyman »

Flyter det ström genom överhettningsskyddet fungerar det.
Finns det ingen återställningsknapp är det bara att byta om det har gått sönder.
Här har du ett som har modern återställningsknapp.
https://pelletsteknik.se/optiburn/oever ... skydd.html
Här ett från Ulma
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/u ... nnare.html
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Greger54
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 09 sep, 2022 23:13

Re: Brännaren död?

Inlägg av Greger54 »

Toppen tack. Jag har skyddet från Ulma. För att mäta att det flyter ström igenom överhettningskyddet, mäter jag då på en punkt innan skyddet och en punkt efter? Tänkte köpa multimeter idag, t.ex. denna: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ter-p48874

Är inte van att mäta, är detta enkelt att mäta?
Ulma 2000 TCA, Ulma Laddpanna Mini med 500 liters acktank
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Brännaren död?

Inlägg av nyman »

Ja man stället in multimetern på ohmmätning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren död?

Inlägg av Stegatorparn »

Hade brännarens överhettningsskydd löst ut, skulle det stå överhettning i displayen, som alltså skulle lysa.
Brännaren får ingen ström, så kontrollera överhettningsskyddet i pannan om det löst ut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Greger54
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 09 sep, 2022 23:13

Re: Brännaren död?

Inlägg av Greger54 »

Jag tror du har rätt i det stegatorparn. Efter felsökning så har jag mätt att ström kommer in i pannan men inte ut ur pannan och vidare till brännare/skruv/cirkulationspump. När jag skruvade av skyddet för överhettningsskyddet på baksidan av min Ulma laddpanna mini TCA så var mycket riktigt det röda pluppen ute en bit. Men jag tryckte in den igen och det blev tyvärr ingen skillnad. Jag tycker att pluppen sitter lite löst, kan t.ex. enkelt dra ut den igen om jag vill. Ska det vara så? Kan det vara överhettningsskyddet i pannan som är trasigt?
Ulma 2000 TCA, Ulma Laddpanna Mini med 500 liters acktank
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren död?

Inlägg av Stegatorparn »

Överhettningsskyddets kan behöva tryckas in ganska hårt tills det klickar till.
Kan inte säga så här på distans om det är trasigt, men det finns inte så mycket elektriskt i den pannan, då Ulma inte ens har gjort något elschema.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Greger54
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 09 sep, 2022 23:13

Re: Brännaren död?

Inlägg av Greger54 »

Nu fick jag in den röda pluppen väldigt mycket längre in, och där sitter den fast. Så antar att den sitter rätt nu. Men tyvärr hjälpte det inte. Någon annan idé vad jag kan felsöka vidare?
Ulma 2000 TCA, Ulma Laddpanna Mini med 500 liters acktank
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren död?

Inlägg av Stegatorparn »

Var mätte du att det kom in ström i pannan och var mätte du att brännaren inte fick ström?
Bryt strömmen till pannan och kontrollera sladdkontakten till brännaren om den är skadad.
Sitter en säkring mellan anslutningen och strömbrytaren på brännaren. Är den hel?
Om du ohm-mäter mellan den översta plinten ("sockerbiten") och något av stiften för inkommande ström på brännaren, får du 0-1 ohm då?
Gör likadant med den nedersta plinten och ett annat stift i ingångskontakten.
Blir det kontakt vid bägge mätningarna borde brännaren vara okej.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Greger54
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 09 sep, 2022 23:13

Re: Brännaren död?

Inlägg av Greger54 »

Jag mätte på olika sätt, spänningsmätning och med NCV. Strömmen in i pannan spänningsmätte jag i huvudbrytaren på väggen och följe sedan kabeln in i pannan på baksidan med NCV. Ut ur pannan på framsidan körde jag med NCV med fram till någon slags kopplingsbox på väggen. NCV gav inget ut från pannan, och spänningsmätningen gav noll i hela kopplingsboxen. Från kopplingsboxen går det kablar till brännaren, skruven och c-pump.

Säkringen bredvid strömbrytaren på brännaren, jag tycker den ser hel ut men jag kan ju ha fel. Ser man tydligt om den skulle vara trasig?

Hänger inte helt med på ohm-mätningen. Var sitter dessa sockerbitar jag ska mäta mot?
Ulma 2000 TCA, Ulma Laddpanna Mini med 500 liters acktank
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren död?

Inlägg av Stegatorparn »

Tar man av brännarens kåpa, sitter kopplingsplinten bredvid PLC´n. Finns en bild i manualen.
Du behöver inte göra några fler mätningar på brännaren, eftersom du själv med de mätningar du gjort, har konstaterat att det finns ett avbrott i pannan.
Hur elen är dragen i pannan vet jag inte, men brottet kan vara i någon plint för ingående kabel, i överhettningsskyddet eller dess anslutningar. Man behöver lossa någon pannplåt för att komma åt och inspektera.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Greger54
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 09 sep, 2022 23:13

Re: Brännaren död?

Inlägg av Greger54 »

Tack, har öppnat upp plåten i ena ändan och jag ser kablaget och överhettningsskyddet. Men min kompetens brister för att gå vidare. Vet du någon servicetekniker som är kunnig på området i storstockholmsområdet? Har svårt att hitta någon som kan hjälpa på plats.
Ulma 2000 TCA, Ulma Laddpanna Mini med 500 liters acktank
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren död?

Inlägg av Stegatorparn »

Har tyvärr inga känningar i Stockholm men du kan ju prova med Ulma´s återförsäljare https://ulma.se/sv/content/hitta-aterfoersaljare
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar