20 kW eller 15 kW inställning- ekonomi?

Skriv svar
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

20 kW eller 15 kW inställning- ekonomi?

Inlägg av Mittbygg »

Halloj! Med tanke på galet högt pelletspris;
Jag har en biomatic 20+. Har det betydelse om jag har min pannas inställning i menyn på 20 kW eller 15 kW vad gäller förbrukning?
Värmemässigt så är huset effektivt.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: 20 kW eller 15 kW inställning- ekonomi?

Inlägg av nyman »

Beror på vilket effektbehov du har och vilken rökgastemperatur det blir. Med insatsrör i skorstenen kan man ha en lägre effekt på brännaren.
Oavsett om den är inställd på 15 eller 20 KW måste man göra en fininställning av matning och fläkt.
Har samma brännare men annan panna med insatsrör i skorstenen. Alltför låg effekt gav tjärutfällning i rökröret så ökade på till en rökgastemperatur på 140 grader. Hög- och låg effekt , dvs att brännaren ska starta på en lägre effekt och sedan övergå till en högre ställde jag till samma på inställningsmenyn..
Pelletsåtgången påverkas nog rätt lite av effektinställningarna om man inte kör brännaren på absolut maxeffekt.
Lägre effekt ger lägre rökgastemperatur ut ur skorstenen men också längre brinntid och de faktorerna motverkar varandra.

Inställning görs genom att observera utgående rök i rökröret med en stark lampa när brännaren är i full drift. Minska matningen tills rök syns, och öka sedan matningen lite och vänta 5 minuter ända tills rök inte syns.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: 20 kW eller 15 kW inställning- ekonomi?

Inlägg av Mittbygg »

Toppensvar - tack! Ska kika på det 👍
Skriv svar