Tips när överhettningsskyddet löser ut

Skriv svar
norpan
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 19:29

Tips när överhettningsskyddet löser ut

Inlägg av norpan »

Hej!
Jag har problem med att överhettningsskyddet på min PellX löser ut. Den sitter i en Baxi Bonus 30. Jag har gjort rent brännaren, sotat pannan, kollat rören till skorstenen och det är bra drag. Den har fungerat felfritt i flera år.

Är det någon som har tips på vad mer jag kan kolla?

Så här ser inställningarna på manöverpanelen ut
https://photos.app.goo.gl/tdkvuXpeY219wJiY9

Så här ser inställningarna för Laddomaten som är kopplad till den ut (nedre givaren stänger av brännaren när ackumulatortankens botten når 65 grader och övre givaren slår på brännaren när toppen understiger 65 grader). Kanske ska dessa justeras på något sätt?
https://photos.app.goo.gl/eEK5xzwsB9AB91YF9

Så här ser ack-tanken ut. De två kablarna som går genom hålet i väggen är givarna till Laddomaten. Inkopplat är också en elpatron, shunt till uppvärmningen, varmvattenshunt, och solpaneler.
https://photos.app.goo.gl/d66YYfmDCNKMXh7p9

Jag antar att jag får försöka på tag på någon som kan serva detta, men tänkte ändå kolla här.

Hälsningar Martin
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tips när överhettningsskyddet löser ut

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarens överhettningsskydd sitter på fallröret bakom en liten kåpa. När brännaren är strömlös kan det återställas genom att trycka in en liten knapp på skyddet. Man kan behöva trycka ganska hårt innan det klickar till.
Överhettningsskyddet kan lösa ut om:
- Brännarens effekt är för hög för pannan.
- Om draget är för dåligt genom pannan beroende på för litet uteluftsintag min 150x150 mm fri area, sotig panna med delvis igensatta kanaler eller liten temperaturskillnad mellan ute och innetemperatur som det kan bli under sommaren.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
norpan
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 19:29

Re: Tips när överhettningsskyddet löser ut

Inlägg av norpan »

Jo, jag har som sagt kollat de saker du föreslår. Att effekten är för hög borde ju ha märkts innan.

Tänkte om det fanns något mer jag kunde kolla innan jag ringer efter service.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tips när överhettningsskyddet löser ut

Inlägg av Stegatorparn »

Har du kontrollerat att det är kontakt mellan överhettningsskyddets två stift?
Gör man enkelt med ett universalinstrument eller ett batteri en lämplig lampa och en bit sladd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
norpan
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 04 feb, 2015 19:29

Re: Tips när överhettningsskyddet löser ut

Inlägg av norpan »

Brännaren fungerar alltså. Problemet är att överhettningsskyddet löser ut ibland.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tips när överhettningsskyddet löser ut

Inlägg av Stegatorparn »

Blir fallröret så hett att det bränns eller går det att lägga handen på kröken?
Det ger ju en indikation om det är överhettningsskyddet som spökar eller inte.
Ett överhettningsskydd kostar ett par hundralappar medan en serviceman betydligt mer.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar