Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Skriv svar
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av xabre »

Teoretiskt... med dagens pelletsbrist... och glöm sotaren...

Har en ackumulatortank och pelletspanna idag, men om man istället leder in rökgaserna från en vedkamin där pelletsbrännaren sitter + sätter en lång kopparspiral i vedkaminen, kopplad till acktankens solfångar-in/utgångar, skulle det ge en rimlig verkningsgrad? Tanken är att hitta en lösning som gör att man enkelt men tillfälligt kan byta till ved om/när pelletsen tar slut.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av Snapphane »

Har haft samma tanke.
https://pellets.info/viewtopic.php?t=19749
Ska försöka göra en test nu när jag ändå skall byta Viking Bio till PellasX Revo.
Emellertid tror jag inte på lyckat resultat för hypotesen att värma pannan mha kaminens rökgaser.
Kaminen avger sin värme till omgivningen utanför pelletspannan.
Däremot funderar jag på att bygga en vedeldningsdel för pannan - Pellmax UB. Den har stor plats för asklåda - den tas ut. Man kan göra roster och en brännkammare mha eldfast tegel och vermiculit i moduler som lätt kan tas bort. Låg asklåda får plats. Ingen omvänd/nedåtbrinnande förbränning men sekundärluft går att fixa. Vedeldning med självdrag (nya hål i pannluckan) i stället för pellets med tryckande fläkt, gör att turbulatorerna nog måste ut. Får se. Möjligen ej självdrag utan i stället körs brännarens fläkt via varvtalsreglering, som lufttillförsel.
Brännaren kan sitta kvar men brännarröret får en kåpa som är lätt att ta bort när man återgår till pellets.
Om kåpan görs med en nedåtgående kanal (primärluft) och en övre (sekundärluft), kanske det går att vedelda mha den tryckande fläkten.
Sotaren ska inte blandas in……. Bra grabbar men vi har nog olika gränser.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av xabre »

Tack för svar! Jag misstänker (tyvärr) också att rökgaserna tappat lite för mycket energi om man vill värma pelletspannan i steget efter vedkaminens förbränning. Emellertid, man måste ju bli av med röken från kaminen ändå, så varför inte koppla sig till pelletspannans brännkammare istället för direkt till rökröret/murstocken. Lägger man till en 20 m lång lindad kopparspiral inne i rökröret från vedkaminen kopplad direkt till acktanken borde man kunna få upp tempen efter ett tag... tänkte mig konceptet som en nödplan 🙂
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av Snapphane »

Japp, det är en poäng om brännaren lätt kan svängas bort och ersättas av rökröret, därav ska jag försöka testa att ansluta en kamin (vedspis för matlagning) så. Om draget fungera kan det bli ok.
Troligare är dock att ansluta vedspisen på undersidan av nuvarande rökrör strax före murstocken. Man kommer inte att kunna köra pelletsbrännaren - då blir det inrykning i spisen.
Visst kan man lägga kopparslinga inne i rökröret men det blir svårt att hålla askan borta från rören. Man kan sätta tryckluftsmunstycke osv.
Såg en film på YT där en kille lagt kopparslinga i dubbelt lager utvändigt på hela rökröret (några meter) samt isolerat utanpå slingan. Det var i en verkstad och de drog avsiktligt rökröret längsta möjliga sträcka snett uppåt invändigt för att ta vara på värmen som de använde för att göra tappvarmvatten.
Har för mig att man kan räkna med strålningsvärme ca 1kW/m rökrör från en normalstor kamin.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av xabre »

Japp... antingen lätt kunna byta mellan pelletsbrännare och vedkaminens rökrör... eller... en "uttagbar" vedinsats i pelletspannan. Det senare känns ju smartare rent energimässigt, men jag har en gammal KMP UNO och jag har inte riktigt funderat på om man kan göra om asklådan till en vedbrännkammare... den är ju rätt hög så kanske det går att skapa en övre brännardel med raster och en undre mindre hög asksamlardel.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av rod02 »

Här står en kombipanna :-) . Och jag tjatar ofta om vedpanna som grund, istället för ren pelletspanna. Fick jag rätt...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av Stegatorparn »

Håller med! Med en vedpanna och ackumulator har man många möjligheter: ved, pellets, olja och el.
Går även att komplettera med l/v-värmepump eller solfångare. I princip obegränsade möjligheter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av xabre »

Haha... ja, ni fick nog rätt :D Men ved lät så 1800-tal när det var dags att köpa panna. Men det är ju dit vi är på väg tydligen.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av Snapphane »

Ja, vedpanna är nr ett, så det blir det antagligen i fritidshuset.
Eller en bra laddpanna - t ex Ulma o vid sidan om den en vedpanna.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av rod02 »

Vi får hoppas att situationen blir tillfällig...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av nyman »

Gammal kamin som man lindar runt med glasull och sedan ett rökrör rakt in i pelletsöppningen på pannan blir nog min melodi.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av xabre »

Är inne på samma.... en tillfällig vedmodul i pelletspannan är klurigt. Jag har försökt mura eldfast tegel förut, men det har alltid spruckit och trillat sönder.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Tillfällig konvertering av pelletspanna till vedkamin

Inlägg av xabre »

Gjorde en skiss.
https://drive.google.com/file/d/11Hr9GL ... sp=sharing

Det gröna är det "nya" som kopplas in. Svart finns redan. Antar att man behöver ett litet expansionskärl, en cirkulationspump och på/avtappning på den gröna slingan också... Man kan ju börja med att bara köra röken genom pelletspannan och se vad som händer. Räcker det inte får man koppla in slingan.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Skriv svar