Janfire flex-a internförråd

Skriv svar
Al4x4
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 12 okt, 2022 20:44

Janfire flex-a internförråd

Inlägg av Al4x4 »

Hej,

Har en Janfire flex-a och labbar med automation. Tänker bl.a. mäta förbrukning mha antal körningar av pellets skruven. Läser att internförrådet är ca 3l eller 1.8kg. Även om förrådet har den kapaciteten så är jag tveksam till att det körs helt tomt varje gång. Är det någon som vet hur mycket som fylls på vid varje skruv körning? :D

/Anders
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire flex-a internförråd

Inlägg av Stegatorparn »

Din fråga är omöjlig att svara på då varje installation är unik. Du kan mäta skruvens kapacitet genom att köra skruven i exakt 6 minuter från ett vägguttag och väga pelletsmängden som matats fram. Multiplicera med 10 och du får fram kg/h.
Kan du sedan mäta tiden som skruven är i drift, är det lätt att beräkna pelletsförbrukningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Janfire flex-a internförråd

Inlägg av nyman »

Är väl bara att mäta tiden för en matning och sedan väga den pellets som kommer under samma tid.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Al4x4
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 12 okt, 2022 20:44

Re: Janfire flex-a internförråd

Inlägg av Al4x4 »

Tack för svar. Jag borde ha klargjort att jag inte har tillgång till brännaren utan programmerar på distans. Annars hade jag experimenterat fram det själv.

Även om varje installation är unik, olika skruvar, etc. så borde mängden som fylls på vara någorlunda konstant.

/Anders
Skriv svar