Högre hastighet på cirkulationspump - drar mer pellets?

Skriv svar
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Högre hastighet på cirkulationspump - drar mer pellets?

Inlägg av Erikjonsson »

Stämmer detta?

Jag har en 750 liters acktank, bequem 20d brännare (och solfångare, med en ”automatisk” shunt som går efter ute temp, vattnet drivs av en Grundfors alpha på ”konstant läge/fart”

Om jag har pumpen på 5, 10 eller 20w, ju snabbare detn skjuter ut varm vattnet till radiatorerna desto snabbare tar varm vattnet slut i tanken o desto mer pellets går åt?

Har för mig att någon tidigare påstått att fart på pumpen spelar ingen roll för åtgången av Pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Högre hastighet på cirkulationspump - drar mer pellets?

Inlägg av Stegatorparn »

Shunten portionerar ut värmevattnet från tanken efter behov. I shunten blandas varmt vatten från tanken med svalare returvatten från radiatorerna till den temperatur som styrsystemet har räknat ut. Det är alltså husets värmebehov som avgör hur snabbt tanken töms.

Pumpen behöver inte gå med högre varvtal än att samtliga radiatorer blir varma. Jag kör min Alpha2 med varvtal I och den drar 7 W som matar 24 st radiatorer.
Fungerar inte varvtal I för dig, så prova PP1. I dessa dyrtider är det ju bra att pumpen drar så lite energi som möjligt, eftersom den går dygnet runt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lat
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 11:55

Re: Högre hastighet på cirkulationspump - drar mer pellets?

Inlägg av lat »

Oavsett om det gäller laddpump eller c-pump till radiatorer så är det gynnsamt om den går med "rätt" hastighet.

För c-pump till radiatorkrets så gäller generellt att den bör gå med så låg hastighet som möjligt. Detta förutsätter att radiatorkretsen är någorlunda injusterad. Hur det görs kan man läsa här https://assets.imi-hydronic.com/Comple ... 3%20se.pdf.

För laddpump så gäller att den ska gå med en så låg hastighet så att en god skiktning erhålles.
Cmg LW 9kW vattenmantlad pelletskamin/750l Ack/VillaVarm 235m2
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Högre hastighet på cirkulationspump - drar mer pellets?

Inlägg av Erikjonsson »

Men om man drar parallellen med att om någon öser vatten ur båten och ökar hastigheten så borde båten tömmas på vatten snabbare?

Jag menar; nu snabbare min cirkulationspump pumpar ut vattnet desto snabbare töms tanken på varmvatten? Eller är jag ute och cyklar (läs ror)?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Högre hastighet på cirkulationspump - drar mer pellets?

Inlägg av Stegatorparn »

Pumpen tar vatten både från tanken och returen via shuntventilen. Shuntstyrningens framledningsgivare känner av om temperaturen ökar över den av automatiken framräknade och minskar flödet från tanken.
Men ponera att flödesförhållandet blir detsamma efter att du ökat pumpvarvtalet. Då kommer pumpen att köra ut en högre effekt till huset än vad huset behöver och du kommer att få en högre innetemperatur. Därmed kommer också pelletsförbrukningen att bli högre.
Finns det radiatortermostater på samtliga radiatorer, kommer dessa att strypa flödet och förhindra övertemperatur. Pumpen kommer då att dra mer effekt än nödvändigt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar